Sytuacja gospodarcza i rosnąca w wielu krajach Europy inflacja jest powodem podnoszenia cen. Badanie dotyczące zmian w cenach usług warsztatów przeprowadzone przez MotoFocus na przełomie 2022 i 2023 roku pokazuje reakcję firm z branży na zaistniałą sytuację. Jak zmieniły się cenniki usług warsztatów w Europie Środkowo-Wschodniej oraz w przykładowych państwach na zachodzie kontynentu?
Zmiany w stawce za roboczogodzinę w Europie Środkowo-Wschodniej
Co najmniej 3/4 warsztatów w krajach Europy Centralnej i Wschodniej podniosło swoje ceny o więcej niż 5%. Najwyższy wzrost cen jest widoczny na Litwie oraz na Węgrzech – w tych krajach około 3/4 warsztatów podniosło ceny o minimum 10%. Jednocześnie słupki wskazujące wzrost do 10% są dla nich stosunkowo niskie, co może oznaczać, że w części serwisów podwyżki cen sięgały kilkunastu procent i więcej. Nieznaczna liczba warsztatów w tej części kontynentu zdołała powstrzymać się przed zwiększeniem stawki za roboczogodzinę. Największy odsetek firm, które uniknęły podwyżek, jest widoczny w Rumunii i wynosi prawie 1/5.
W Polsce, Czechach i na Słowacji wzrosty nie są tak wysokie, jak w innych państwach regionu. Mniej niż połowa warsztatów w tych krajach podniosła swoje ceny za roboczogodzinę o ponad 10%. Należy przy tym pamiętać, że rentowność warsztatu wyznaczają nie tylko roboczogodziny, ale również sprzedaż części. Warsztaty z pewnością patrzą na cenę konkurencji. Właściciel myślący o podniesieniu ceny musi zastanowić się, jak przyjmie to klient. Jeżeli konkurenci podnoszą ceny, to czuje się on bardziej uprawniony podnieść swoje, widząc rosnące koszty.
– Koszty działalności firm dramatycznie rosną. Główne przyczyny to wzrost cen energii, gazu, ale też wydatki związane z wynagrodzeniem pracowników. Dlatego też, aby móc nadal rozwijać warsztat, a co najmniej utrzymać go na obecnym poziomie, ceny usług muszą rosnąć i jest to świadectwem dojrzałości przedsiębiorstw, a nie chęci zysku – wyjaśnia Alfred Franke ekspert MotoFocus.
Jak cena usług zmieniła się w innych regionach Europy?
W krajach zachodnich, których reprezentantami w naszym badaniu są Wielka Brytania i Włochy, wyższy procent warsztatów utrzymał ceny bez zmian. Szczególnie widoczne jest to na przykładzie Wielkiej Brytanii, gdzie żadnych zmian w cenie za roboczogodzinę nie wprowadził co czwarty warsztat. We Włoszech dało się natomiast zaobserwować wyraźnie bardziej umiarkowane wzrosty niż w Europie Środkowo-Wschodniej – tylko nieco ponad 1/3 firm podniosła ceny o więcej niż 10%.
Wyniki badania wskazują, że w krajach rozwijających się odnotowano wyższy wzrost cen usług. Serwisom zapewne nieco trudniej podnosić ceny w krajach o dużej konkurencji na rynku warsztatowym jak np. Polska, Czechy czy Wielka Brytania. Chociaż nastroje w Europie wskazują na stopniowe wyhamowywanie wzrostu inflacji, to koszty prowadzenia działalności bez wątpienia będą dalej wzrastać. W efekcie może to skutkować dalszym wzrostem cen.
Metodologia badań
Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone poprzez firmę MotoFocus.eu w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów działających w krajach Europy wśród warsztatów i serwisów samochodowych (CAWI). Ogółem w badaniu udział wzięło 1134 osób, które reprezentowały niezależne warsztaty samochodowe.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Gall, 23 maja 2023, 17:41 5 0
Koszty rosną i cena idzie w górę. Nie patrzę na konkurencję, cena musi iść w górę, aby mieć na pensję dla ludzi i utrzymać całą firmę.
Odpowiedz
Perfect, 24 maja 2023, 17:50 3 -1
Mam tylko wątpliwość czy i jak długo klienci to wytrzymają?
Odpowiedz
yarecki, 25 maja 2023, 9:46 6 0
Pytanie jest inne: jak długo klienci będą mieć GDZIE przyjeżdzać... dlaczego? Rozumiem, że Perfect tez nadal zarabia 2500 złotych? Niestety, mechanik lub elektro mechanik chcą zarabiać minimum 5 000 na rękę, czyli niemal 8520 - proszę sobie policzyć, ile wychodzi roboczogodzina netto - dodać VAT23%, podatek dochodowy 19% oraz 9% podatek ZUS. A to tylko koszty osobowe. Tymczasem serwis auta to już dawno nie jest młotek i klucze - za licencje na oprogramowanie i aktualizacje diagnostyczne i obsługowe ceny poszybowały w kosmos, prąd, gaz, dodatkowe ukryte podatki + ekologia to koszty. Wkrótce tego nie wytrzymają małe firmy. Zostaną duże serwisy lub ASO.
Odpowiedz