Czy regionalne hurtownie części zamiennych angażują się w e-handel?

26 kwietnia 2023, 17:23

W Internecie można dziś kupić niemal każdą część zamienną i wcale nie trzeba przy tym prowadzić działalności związanej z naprawami pojazdów. Wydaje się zatem, że także lokalne hurtownie części mogą szukać dodatkowego rynku zbytu produktów, prowadząc sklepy online w modelu B2C. Czy w istocie tak postępują? Sprawdziliśmy także, czy regionalne hurtownie części korzystają z porównywarek cenowych?

Czy hurtownie części prowadzą sklepy internetowe?

Jak wynika z przeprowadzonego przez nas badania, lokalne hurtownie części w większości nie angażują się w handel internetowy za pośrednictwem własnego sklepu. Tylko nieco ponad jedna czwarta hurtowni posiada taki sklep. Nie oznacza to jednak, że nie prowadzą one handlu internetowego za pośrednictwem innych platform.

W większości firmy posiadające własny sklep internetowy nie wiążą z jego działalnością ogromnych ambicji. Ponad 60% hurtowni liczy na umiarkowany wzrost tego biznesu. Tylko 8% wierzy natomiast, że wzrost ten będzie szybki. Wydaje się zatem, że ogromna konkurencja ze strony rozbudowanych platform zakupowych utrudnia prowadzenie własnego sklepu. Bez wątpienia rozwój sklepu wymaga poświęcenia znacznej ilości nakładów czasowych i inwestycyjnych, co może wydawać zniechęcające, zwłaszcza jeśli sprzedaż z wykorzystaniem kanałów “tradycyjnych” dotychczas idzie dobrze.

Czy hurtownie części korzystają z porównywarek cenowych?

Ponad jedna trzecia hurtowni regionalnych nie korzysta z innych źródeł części niż centrala importera. Ta grupa bazuje zatem wyłącznie na ofercie jednego dystrybutora. Pozostałe hurtownie uzupełniają swoją ofertę w co najmniej dwóch, a jak należy przypuszczać, kilku źródłach. Dla porównania cen czy też dostępności części hurtownie, podobnie jak warsztaty naprawcze, mogą korzystać z porównywarek internetowych. Z reguły jednak nie decydują się na ten krok.

Zaledwie co dziesiąta hurtownia wykorzystuje porównywarki do zakupów części. Może wynikać to z faktu prowadzenia specyficznego typu biznesu. Głównym celem hurtowni jest uzupełnienie swojej oferty w celu skompletowania zamówienia dla klienta. Nieco w innej sytuacji znajduje się warsztat, któremu zależy zwykle na szybkiej weryfikacji dostępności i cen części w celu zaplanowania naprawy.

O komentarz do wyników naszego badania poprosiliśmy przedstawiciela platformy zakupowej dla sklepów i warsztatów, Motorro:

Mariusz Pawluk Motorro– Lokalne hurtownie, na których było prowadzone badanie konkurują z silnymi graczami. Żeby skutecznie to robić muszą mieć pewność, że kupują produkt w najlepszej możliwej cenie, tak, żeby nie mieć problemu z dalszą sprzedażą. Przewagą małych, lokalnych firm jest elastyczność i szybka decyzyjność. Nie sposób pominąć także coraz lepszych narzędzi dostarczanych przez partnerów. Widać wyraźnie, że liczba lokalnych hurtowni korzystających z porównywarek wciąż rośnie i obecnie wynosi 11%.

Warto tu podkreślić, że potrzeby lokalnych hurtowni są całkowicie odmienne od potrzeb warsztatów – czym innym jest stałe uzupełnianie oferty, dbanie o zatowarowanie, szukanie najlepszych ofert na rynku, a czym innym potrzeba szybkiej dostępności części, czego potrzebują warsztaty. – powiedział Mariusz Pawluk, Prezes Zarządu Motorro.

Metodologia zbierania danych, to wywiady internetowe na panelu reprezentantów filii i partnerów handlowych dystrybutorów części motoryzacyjnych działających w Polsce (CAWI).

W badaniu wzięło udział 386 osób z całej Polski reprezentujących punkty hurtowej  sprzedaży części motoryzacyjnych, co stanowi blisko 40% wszystkich takich punktów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

KrzysiekCz, 27 kwietnia 2023, 8:53 4 -2

Myślę, że te 11% korzystających z porównywarek cen jest mocno zaniżone. Jestem PH na sporym obszarze polski i znam wiele hurtowni lokalnych a nie znam takich co nie korzystają z porównywarek.

Odpowiedz

Kac C, 27 kwietnia 2023, 10:47 4 -4

Już wszystkie hurtownie mają sklepy internetowe, a najczęściej pod innymi spółkami. Takie badanie pod reklamę

Odpowiedz

Kuestion, 2 maja 2023, 17:39 0 0

A punkt olejowy czyja spółka był ;)

Odpowiedz

UKRain, 14 czerwca 2024, 1:11 0 0

Rosjan?

Odpowiedz