Ceny usług w warsztatach – dynamika zmian, elementy składowe

22 marca 2023, 13:48

Kryzys, inflacja, podwyżki – te hasła odmieniamy w ostatnim czasie przez wszystkie przypadki. Nie dziwi zatem fakt toczących się dyskusji na temat podnoszenia cen usług przez warsztaty samochodowe. Czy jednak ceny te będą nadal wzrastać? Gdzie warsztaty mogą szukać szansy na poprawę swojej marży? Oto odpowiedzi.

Podwyżki cen usług w warsztatach – statystyki

W naszej ankiecie przeprowadzonej na próbie ponad 600 przedstawicieli warsztatów samochodowych, zapytaliśmy o podwyżki cen usług. Jak się okazało w minionym, 2022 r., ceny podniosło ponad 95% zbadanych serwisów. Niemal połowa z nich dokonała znacznych podwyżek cen, wynoszących ponad 10%.

Zapytaliśmy także o plany dotyczące kolejnych podwyżek stawek już w 2023 r. Niespodzianki nie było – większość warsztatów (ponad 85%) planuje dalsze podnoszenie cen. Optymistyczny dla klientów może być jednak fakt, że tegoroczne podwyżki (jeśli plany warsztatów zostaną zrealizowane) nie będą aż tak wysokie. Tylko co czwarty warsztat zamierza podnieść ceny o ponad 10%. Największa grupa serwisów rozważa podwyżki wynoszące średnio 5-10%.

O ogólny komentarz do wyników naszych ankiet poprosiliśmy wybranych przedstawicieli sieci warsztatowych, działających na rynku części i napraw. Poniżej wypowiedź przedstawiciela sieci EuroWarsztat.

– Zdecydowana większość serwisów samochodowych w zeszłym roku znacząco podniosła ceny swoich usług. Zwykle była to podwyżka od kilku do kilkunastu procent. Ci, którzy jeszcze tego nie zrobili lub podnieśli ceny nieznacznie, z pewnością w najbliższym czasie dokonają rekalkulacji rentowności serwisu i stawki za ich usługi wzrosną. Kilkunastoprocentowa podwyżka cen usług jest w rzeczywistości utrzymaniem warsztatu na takim samym poziomie rentowności jak rok wcześniej, co wynika ze znacząco wyższego poziomu inflacji oraz wyższych kosztów prowadzenia działalności. Trzeba zauważyć, że pomimo wyższych stawek, warsztaty nie odczuły „odpływu” klientów. Kompleksowość usług, odpowiedni marketing, przeszkolony i wykwalifikowany personel oraz wysoki standard obsługi klienta daje możliwość skutecznej „obrony ceny” i utrzymania poziomu liczby klientów na stabilnym poziomie. Powyższym warunkom zdecydowanie łatwiej sprostać, jeżeli korzysta się z gotowych rozwiązań przygotowanych i oferowanych przez sieci serwisowe. – powiedział Andrzej Guzek,
Network Manager Groupauto CEE Sp. z o.o.

Jaki procent w koszcie naprawy pojazdu stanowią części? Małe miasta vs. duże.

Czy w większych miastach warsztaty naprawiające samochody dyktują wyższe ceny usług? Ceny części samochodowych, oferowanych przez dystrybutorów i hurtownie są do siebie zbliżone w całym kraju. Zarówno warsztat z małej, jak i dużej miejscowości zapłaci za nie mniej więcej tyle samo. Na pozostałą część kwoty, którą klient warsztatu zapłaci odbierając samochód po naprawie składa się zatem koszt usługi.

Poniższy wykres wykazuje, że dla 67,4% warsztatów zlokalizowanych w mniejszych miastach koszt części stanowi więcej niż 50% całego kosztu naprawy. Zaledwie co trzeci warsztat z małej miejscowości wykazuje udział kosztów usługi na poziomie 50% lub więcej. W dużych miastach znacznie częściej to koszt usługi dominuje w cenie całej naprawy.

Przyglądając się danym przedstawionym na wykresie można zauważyć, że pole oznaczone na niebiesko (po prawej stronie) wskazuje na marżę, którą można osiągnąć dzięki zwiększeniu udziału kosztów usług w całości kosztu naprawy. Marżę tę warto oczywiście budować z głową, by zbyt wysokie ceny napraw nie odstraszyły klientów. Wysoka marżowość to jednak w obecnych czasach jedyna droga do zdobycia środków na niezbędne inwestycje, konieczne m.in. w celu zapewnienia możliwości obsługi nowoczesnych pojazdów.

Poniżej komentarz do wyników ankiety przedstawicielki sieci Q Service Castrol:

– Bez wątpienia w dużych miastach łatwiej o klienta, który gotów jest zapłacić więcej za naprawę swojego samochodu i tam też rozgrywa się najsilniejsza walka konkurencyjna między serwisami autoryzowanymi a segmentem niezależnym. Oznacza to, że niezależne warsztaty zwłaszcza w dużych miastach,czy chcą czy nie, muszą dążyć do podnoszenia standardu świadczonych usług. W związku z tym na wyższą cenę usług w dużych miastach składają się wyższe koszty działalności jak też i potrzeba inwestowania w wyższy standard obsługi. Dzięki temu konkurencyjność tych inwestujących niezależnych warsztatów na rynku rośnie.

Niestety w małych miastach, a w szczególności tych poniżej 20 tys. mieszkańców, klient jest bardzo cenowo wrażliwy. Dlatego sytuacja warsztatów w tych miejscowościach jest trudniejsza. Zatem szczególnie cieszy nas, że wiele warsztatów z mniejszych miejscowości również dąży do generowania większego zysku z usługi, celem reinwestowania w rozwój firmy. Jest to szczególnie ważne dla niezależnego rynku, gdyż panuje powszechne przekonanie, że liczba warsztatów w przyszłości będzie się kurczyć. Oznacza to, że wypadną z rynku Ci, którzy nie nadążą za rozwojem technologii i oczekiwań klientów. – powiedziała Marta Ciesielska, Kierownik Działu Sieci Serwisowych Inter Cars SA.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Semen, 22 marca 2023, 16:34 12 0

Koszty rosną, ceny wzrosły i będą znowu musiały wzrosnąć.

Odpowiedz

Bartol, 22 marca 2023, 21:28 9 0

Koszty rosną, ale nowe obowiązki dla warsztatów jeszcze szybciej.

Odpowiedz

Irek, 22 marca 2023, 21:18 4 -4

W małych miastach zwykle wszystko tansze. Dlatego wielu naprawia poza dużymi miastami.

Odpowiedz

Katun, 23 marca 2023, 14:40 8 0

Bierzemy 120zł za geometrię laserową jeżeli wszystko idzie. Ostatnio pare razy usłyszeliśmy ze „Panie, strasznie drogo za geometrię”. Najlepiej robić za czapkę gruszek… .Miasto 16k

Odpowiedz

marketingowiec, 24 marca 2023, 11:00 8 0

Warsztaty się same dobijają bo poniosły cenę o mniej niż inflacja a gdzie inne koszty? Ale jak nie ma jaj na podwyżki to potem jest siedzenie do nocy i płacz, że nie ma fajnych zysków. Sami sobie to robicie bo macie kompleksy kasować ludzi za wasz trud i wiedzę. Fryzjerka męska bierze 35-40 zł za 10 minut i to znaczy, że na godzinę bierze więcej niż serwis.

Odpowiedz

Zenek, 5 kwietnia 2023, 22:43 2 -1

Bez paragonu taniej :-)

Odpowiedz