Cylinderki hamulcowe a działanie i kompleksowa naprawa hamulca bębnowego

, 8 grudnia 2021, 23:42

Bębnowe mechanizmy hamulcowe mają w dalszym ciągu znaczący udział w konstrukcjach układów hamulcowych samochodów osobowych, zarówno używanych oraz nowych. Biorąc pod uwagę ten czynnik, marka KAMOKA wprowadziła do oferty handlowej szeroki asortyment cylinderków hamulcowych, bardzo istotnego elementu odpowiedzialnego w dużej mierze za skuteczność hamowania.

Rys. 1. Cylinderki i szczęki hamulcowe KAMOKA- istotne części bębnowego mechanizmu hamulcowego.

W bębnowych mechanizmach hamujących, cylinderki hydrauliczne są elementem nieruchomym mocowanym do tarczy oporowej, rys. 2.

Rys. 2. Elementy składowe hamulca bębnowego

Zasada działania polega na zainicjowanym przez kierowcę i układ hydrauliczny odpychaniu szczęk za pomocą tłoczków cylinderka w kierunku powierzchni wewnętrznej bębna, siłą rozpierającą, która powoduje ich docisk, do tej powierzchni oraz powstawanie momentu tarcia przeciwstawiającego się ruchowi obrotowemu koła. W trakcie eksploatacji następuje sukcesywne zużywanie się okładzin szczęk oraz powierzchni wewnętrznej bębna.

Z tego powodu, szczeki stanowią istotny udział w obsłudze układu hamulcowego. Zużycie okładzin szczęk można zasadniczo określić mianem normalnego zużycia eksploatacyjnego oraz zużycia przedwczesnego, rys. 3, które nakłada konieczność zwiększenia częstotliwości wymiany kompletu szczęk i jest ewidentną przyczyną zaniku skuteczności działania mechanizmu jako całości.

Rys. 3. Zużycie okładzin szczęk hamulca bębnowego spowodowane zanieczyszczeniami

Niewłaściwa współpraca szczęk z powierzchnią wewnętrzną bębna hamulcowego jest przyczyną znacznego osłabienia siły hamującej, jej zaniku oraz uszkodzenia samego bębna w postaci:

  • korozji i wżerów w strukturze materiału, rys. 4,
  • deformacji bębna na skutek nadmiernych obciążeń temperaturowych (zjawisko fadingu temperaturowego),
  • nierównomierności zużycia wewnętrznej powierzchni ciernej.
Rys. 4. Korozja wewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego

Przyczyną niewłaściwego działania pary ciernej jest niewłaściwy stan techniczny, zużycie elementów montażowych szczęk do tarczy w postaci sworzni, podkładek i sprężyn dociskowych oraz naciągowych, rys. 5.

Rys. 5. Zużycie eksploatacyjne elementów montażowych szczęk hamulcowych

Istotnym czynnikiem jest również stan techniczny cylinderków hamulcowych, które w znacznie mniejszym stopniu, niż szczęki są wymieniane.

Oczywistą przyczyną niesprawności cylinderków hamulcowych jest widoczne zaolejenie okładzin szczęk hamulcowych. Zaolejenie to może być spowodowane przeciekaniem płynu hamulcowego z nieszczelnych cylinderków, wskutek zużycia pierścieni i osłon uszczelniających. Płyn hamulcowy przedostaje się nieszczelnościami w obszar pracy pary ciernej powodując zaolejenie okładzin szczęk, następuje widoczne obniżenie poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku. Wskutek nieszczelności zmniejsza się skuteczność działania rozpieracza hydraulicznego, następuje zanik skuteczności i stateczności hamowania.

Powierzchnia zwilżona płynem hamulcowym jest łatwa do odróżnienia ze względu na ciemniejsze ślady spowodowane osiadaniem kurzu, rys. 6.

Rys. 6. Zaolejenie i przecieki płynu hamulcowego hamulca bębnowego

Rozszczelnienie układu hydraulicznego związane jest także z przedostawaniem się powietrza do układu. W skrajnych przypadkach dochodzi do mechanicznego uszkodzenia cylinderka w postaci wysunięcia tłoczka, rys. 7.

Rys. 7. Uszkodzenie cylinderka hydraulicznego hamulca bębnowego

Niesprawność cylinderka bywa również niezauważalna i objawia się podczas gwałtownego hamowania. Przyczyną może być wcześniejsze dokonanie naprawy z zastosowaniem wymiany całego zespołu hamulca już eksploatowanego, proces starzenia się uszczelniaczy gumowych w rozpieraczu oraz zanieczyszczenia, które przedostały się do wnętrza cylinderka.

Zanieczyszczenia płynu hamulcowego mogą również powodować pęcznienie tłoczków. Objawem jest przyhamowywanie kół mimo zwolnienia nacisku na dźwignię uruchomiającą, samochód wykazuje skłonność do zjeżdżania w bok, a bębny hamulcowe nagrzewają się. Źródłem przedostawania się zanieczyszczeń do układu hamulcowego jest nieprzestrzeganie jednego z warunków prawidłowej realizacji napraw, którym jest czystość narzędzi i otoczenia w rejonie naprawy. Dodatkowo tłoczki pęcznieją z powodu niewłaściwego materiału, z którego są wykonane oraz zastosowania nieodpowiedniego płynu do układu.

Płyn hamulcowy poza zawartością wody może utracić własności na skutek przedostania się do układu oleju, paliwa lub zmieszania z płynem wykonanym na innej bazie.

Usunięcie niesprawności polega na odessaniu z układu płynu, przepłukaniu układu, wymianie cylinderków, zalaniu układu nowym płynem oraz odpowietrzeniu układu zgodnie
z instrukcją dla danego samochodu.

W ofercie KAMOKA dostępne są zestawy w postaci kompletu szczęk hamulcowych, niezbędnych elementów montażowych oraz cylinderków hamulcowych.

Podejście takie jest gwarancją przeprowadzenia kompleksowej obsługi, bardzo istotnej w przypadku samochodów starszych.

Obecnie dostępne są produkty do następujących marek aut: Alfa Romeo, Audi, Citroen, Chevrolet, Dacia, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Subaru, Toyota.

Artykuł sponsorowany KAMOKA

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!