Retrofity LED – przełom na rynku oświetlenia pojazdów

24 marca 2021, 23:13

Jest już niemal pewne, że retrofity LED będą alternatywą dla używanych dotychczas żarówek halogenowych. Na te przełomowe zmiany na rynku motoryzacyjnym jest gotowa oferta marki Narva.

Producenci oświetlenia samochodowego nieustannie pracują nad rozwojem swoich produktów. Pomimo wprowadzania nowych rozwiązań, jak lampy ksenonowe czy reflektory Full LED, wciąż najczęściej wykorzystywanym źródłem światła są żarówki halogenowe. Nowe technologie pozwalają na zwiększanie ich parametrów użytkowych, jednak nieuchronnie zbliża się granica technicznych możliwości. Stąd pomysł na zupełny przełom – retrofity LED.

Pomysł jest bardzo prosty i śmiało można go nazwać hybrydą. Zachowanie trzonka z mocowaniem żarówki halogenowej umożliwia bezpośredni montaż w użytkowanej dotychczas oprawie reflektora. Zmianie uległa koncepcja żarnika w szklanej bańce wypełnionej gazem. W ich miejsce osadzono trzpień z diodą LED.

Narva zaprezentowała swoje retrofity LED już w 2016 roku. Nowy pomysł jest na tyle rewolucyjny, że pomimo używania w pojeździe tych samych lamp musi przejść żmudny proces homologacji i dostosowania niezmienianych od dziesięcioleci przepisów do nowych technologii. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce retrofity LED zostaną dopuszczone do użytku na drogach publicznych. I będą alternatywą dla mniej wydajnych żarówek halogenowych.

Przykładem na to jest najnowsza generacja Narva Range Performance LED. Wyróżnia się ona kompaktową budową, w której zintegrowano dwa niezależne systemy rozpraszania ciepła. Pasywny poprzez odlany z aluminium radiator i aktywny z wbudowanym w podstawę wiatraczkiem.

Poprzez zastosowanie najwyższej jakości diod 1860 LED osiągnięto białe, zbliżone do dziennego, światło o temperaturze barwowej 6500 K. Gwarantuje to optymalny kontrast i lepsze postrzeganie szczegółów na drodze. Dodatkowo wiązka jest dłuższa o 50 proc. w odniesieniu do wymaganego prawem minimum dla żarówki halogenowej. Zapewniono przy tym wyraźną linię odcięcia i ochronę przed oślepieniem kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

Nowa generacja retrofitów Narva Range Performance LED wyróżnia się także zintegrowaną w korpusie elektroniką, która zapobiega migotaniu świateł bądź ich niewykrywaniu (efekt przepalonej żarówki). Dotychczas stosowane były zewnętrzne układy, które wymagały dodatkowego miejsca w reflektorze. Przy montażu retrofitów LED nie ma ryzyka błędnego podłączenia „plusów” i „minusów”, obie końców są obojętne polaryzacyjnie.

Gama retrofitów Narva Range Performance LED przełamuje kolejną granicę technologiczną, jest jednocześnie kompatybilna z instalacją 12V i 24V. W ofercie oświetlenia głównego znajdują się typy H1, H3, H4, H7, H8/H11/H16 (Fog) oraz HB3/4 i HIR2. Uzupełniają je żarówki LED przeznaczone do świateł pomocniczych (np. kierunkowskazów), jak i wnętrza pojazdu: P21W (Red), P21W (White) i P21W/5W (Red) oraz W21W (Red), W21W (White) i P21/5W (Red), a także T10 W5W typu Festoon o długościach 30, 38 i 43 mm.

Artykuł sponsorowany Narva

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

szc., 25 marca 2021, 8:34 27 0

wałkujecie temat strasznie - wróćcie do niego gdy już będą zaaprobowane

Odpowiedz

Szymon, 25 marca 2021, 8:46 10 -1

Pytanie do firmy Narva: na jakim etapie jest homolagcja dla poszczególnych modeli aut? Konkurencja ma na rynku europejskim produkty, które są dopuszczone do użytku na drogach publicznych. Czy jednak proces homolagcja zostanie przez państwa "przeczekany" do momentu zmiany przepisów i pozwolenia na legalne używanie retrofitów jako zamiennika?

Odpowiedz

Anonim, 26 marca 2021, 8:36 5 0

6500k zbliżone do dziennego?

Odpowiedz

JanuszHandlarz, 1 kwietnia 2021, 12:54 1 -1

Autor widać nie ma pojęcia o czym pisze.

Odpowiedz

Plpii, 30 marca 2021, 13:36 3 0

Możesz podać przykład tych dopuszczonych do ruchu retrofitów?

Odpowiedz

Uzii, 19 kwietnia 2021, 18:26 0 0

W Niemczech Osram ma homologacje np.

Odpowiedz

Polak, 27 marca 2021, 10:19 5 0

6500 K to nie białe ale niebieskawe światło jak kiedyś świetlówki w halach fabrycznych ,białe to 4 do 4,5 tyś. Kelwinów a 2,7 do 3,2 to ciepłe żółtawe jak zwykłe żarówki w mieszkaniach.

Odpowiedz

Uzii, 19 kwietnia 2021, 18:30 0 -1

wszystkie ledowe nowe samochody mają 5800k i to jest światło białe. A do 4200k to można kupić zwykle halogeny, którym do białego troche brakuje (sam takie mam).

Odpowiedz

Stanisław, 28 marca 2021, 12:38 11 0

Ale natrętna reklama. Wstyd.

Odpowiedz

Maniek, 30 marca 2021, 15:09 6 0

Barwę światła podali ale z jaką mocą jasność światła świeci w lumenach nie znalazłem.

Odpowiedz

Merytorykę idzie na dno, 1 kwietnia 2021, 14:40 3 0

A że rewolucja, bo dalej jej nie mogę użyć?
Czy ta firma zrobiła homologacja, ale autor zapomniał o tym napisać?
Tyle pytań, zero odpowiedzi, a redaktor dostał premie 5zl, za zrobienie reklamy: żarówki które fajnie by było użyć! (ale nie możesz, spier*****)

Odpowiedz