Bosch EPS 118 – próbnik wtryskiwaczy Common Rail wszystkich marek

31 października 2017, 12:39

Próbnik Bosch dostępny jest z nowym ulepszonym oprogramowaniem i zaktualizowaną bazą danych od czerwca 2017 w cenie urządzenia. 

Urządzenie umożliwia sprawdzanie wtryskiwaczy elektromagnetycznych i piezoelektrycznych Boscha, jak również wtryskiwaczy innych producentów. Dzięki temu serwis samochodowy ma możliwość samodzielnego sprawdzenia wtryskiwaczy i naprawy samochodu z zastosowaniem wtryskiwaczy regenerowanych fabrycznie Bosch BX.

Udział układów Common-Rail w pojazdach stale rośnie. Przewiduje się, że w roku 2019  na całym świecie będzie zamontowanych w pojazdach około 800 milionów wtryskiwaczy CR. Dla warsztatów, szczególnie tych prowadzących usługi diagnostyki i naprawy samochodów, oznacza to konieczność jeszcze lepszego przygoto­wania się do obsługi tych systemów.

Urządzenie EPS 118 umoż­liwia każdemu warsztatowi przeprowadzanie testów wery­fikujących wtryskiwacze Common Rail w sposób całkowi­cie automatyczny, prosty i szybki. Wykonując test, nie trzeba dysponować specjalistyczną wiedzą z zakresu naprawy i badania osprzętu wtryskowego silników diesla. Wystarczy mieć podstawową wiedzę w zakresie ich diagnostyki.

EPS 118 obsługuje się w sposób intuicyjny, za pomocą dotykowego ekranu. Urządzenie należy podłączyć do sieci elektrycznej 240 V oraz instalacji pneumatycznej o ciśnie­niu 7-8 barów i wydajności minimum 320 l/min.

Wtryskiwacz należy zamontować w uchwycie urządzenia umieszczając koń­cówkę wtrysku w przezroczystej komorze wtryskowej, pod­łączyć przewody paliwowe i wysterowanie elektryczne. Po uruchomieniu programu trzeba wpisać numer badanego wtryskiwacza, wywołać właściwe dane testowe i uruchomić badanie.

W czasie trwającego około 15-20 minut automatycznego badania wykonywane są pomiary następujących wartości:

  • szczelności (statyczne, dynamiczne),
  • parametrów elektrycznych cewki i nastawnika piezo,
  • dawki wtrysku przy pełnym obciążeniu,
  • dawki emisji (częściowych obciążeń),
  • dawki wtrysku na biegu jałowym,
  • dawki wtrysku wstępnego.
Test dawkowania wtryskiwacza

Badanie parametrów elektrycznych obejmuje:

  • pomiar rezystancji (R) – Ω cewki wtryskiwacza (zwarcie w uzwojeniu),
  • pomiar indukcyjności – micro H cewki wtryskiwacza (wtryskiwacze elektromagnetyczne) (zwarcie w uzwojeniu),
  • pomiar pojemności (C ) – micro F stosu piezokryształów (wtryskiwacze piezoelektryczne) zwarcie lub przerwa w piezokryształach,
  • zwarcie do masy (R) – MΩ podczas załączania.

 

Prezentowany finalny wynik badania jest na tyle dokładny, że pozwala określić, czy wtryskiwacz nadaje się jeszcze do użycia, czy też jest faktycznie uszkodzony. Pomiar parametrów elektrycznych odbywa się na początku, ponieważ w przypadku niezaliczenia tego testu nie ma sensu prowa­dzić dalszych badań – taki wtryskiwacz uznajemy od razu za niesprawny.

W najbardziej zaawansowanym trybie wskazań, tzw. expert, widoczna jest graficzna prezentacja dawek wtrysku i ciśnienia kontrolnego. Dzięki temu mechanik jest w sta­nie zobaczyć i ocenić, jak zachowuje się wtryskiwacz pod­czas badania. Obserwację samej strugi rozpylanego paliwa ułatwia przezroczysta komora wtryskowa.

Oczywiście możliwy jest rów­nież wydruk protokołu z wynikiem testu oraz danymi klienta.

EPS 118 ma seryjnie zainstalowany program operacyjny zin­tegrowany z wartościami kontrolnymi. Najnowsza aktualizacja programu i wartości kontrolnych pochodzi z czerwca 2017.

Nowy próbnik sprawdzi się z pewnością w każdym warsz­tacie samochodowym.Szczególnie w przypadku wtryskiwaczy Bosch piezo oraz nowych typów wtryskiwaczy elektromagnetycznych wyposażonych w zawór krawędziowy, które nie są obecnie naprawialne, po sprawdzeniu we własnym warsztacie można od razu zakupić produkt regenerowany fabrycznie Bosch BX.

Artykuł sponsorowany Bosch, autor: Zbigniew Pilewski

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!