Rozpoczęła się nowa edycja konkursu Young Cars Mechanic. Już za kilka tygodni, po finale ogólnopolskim dowiemy się, kto będzie reprezentował Polskę na finale międzynarodowym. Rozmawiamy o tej inicjatywie z Bartłomiejem Paskiem, trenerem szkoleń technicznych i jednym z organizatorów Young Car Mechanic.
Mikołaj Rutkowski: Dla kogo jest przeznaczony konkurs Young Car Mechanic?
Bartłomiej Pasek: Young Car Mechanic to międzynarodowy konkurs dla uczniów techników i branżowych szkół samochodowych w Europie. Jego głównym celem jest znalezienie i wsparcie młodych talentów w dziedzinie mechaniki i mechatroniki. Jednocześnie konkurs promuje pozytywny wizerunek zawodu mechanika samochodowego (jako specjalisty w bardzo trudnej branży motoryzacyjnej) oraz wymianę doświadczeń między uczniami i pedagogami.
MR: O jakiej skali projektu mówimy?
BP: W 2023 roku w konkursie wzięło udział 900 uczniów, reprezentujących 23 szkoły. Spośród nich, do drugiego etapu zakwalifikowało się 270 uczniów. Z tej grupy wybrano dziesięciu finalistów, którzy rywalizowali o miano najlepszego młodego mechanika w Polsce oraz możliwość reprezentowania kraju na arenie międzynarodowej. W finale europejskim wzięli udział reprezentanci z 10 krajów – w tym roku lista państw biorących udział w konkursie powiększy się o Ukrainę.
MR: Taki projekt to duże przedsięwzięliście? Kto wspiera Inter Cars? Kim są partnerzy konkursu? W jakiś sposób partnerzy są zaangażowani?
BP: Young Car Mechanic co roku jest wspierany przez cenione na rynku pojazdów osobowych i ciężarowych marki, dostarczające części zamienne i wyposażenie warsztatów. Każda z firm świadomie i z zaangażowaniem wspiera tworzenie atrakcyjnych form przekazywania aktualnej wiedzy i umiejętności potrzebnych do serwisowania samochodów. W przypadku naszego konkursu firmy nie ograniczają się więc do wsparcia finansowego, ale przygotowują też konkretne przykłady naprawy i diagnostyki wprost wyciągnięte z codziennych zadań serwisu samochodowego.
MR: Jak przebiega w takim razie konkurs – jakie są zadania i jak wyglądają poszczególne etapy?
BP: Cały konkurs jest podzielony na cztery etapy, I i II etap odbywają się w formie testu online. W I etapie biorą udział wszyscy zgłoszeni uczestnicy, zaś do II etap przechodzą uczestnicy, którzy w pierwszym etapie uzyskali min. 60%.
III etap to już finał krajowy, na który zapraszamy grupę najlepszych uczestników z II etapu. W zeszłym roku było to 10 uczniów z całej Polski. Każdy z nich był przypisany do jednego zadania i miał jego rozwiązanie 45 minut. Następnie w trakcie 15-minutowej przerwy technicznej podliczamy punkty, a zawodnicy przechodzą zgodnie z ruchem wskazówek zegara do kolejnego zadania.
Finał krajowy trwa przez dwa dni i to drugiego dnia gdy każdy z uczestników przeszedł przez każde zadanie, po podsumowaniu punktacji ogłaszamy zwycięzcę, a tym samym reprezentanta kraju na finale międzynarodowym.
Zadania na finał krajowy i międzynarodowy są ustalane wspólnie z naszymi partnerami, a ich tematyka w głównej mierze zależy od obszaru, w którym specjalizuje się dany dostawca. Wśród zadań są np. diagnostyka sterowników z pomiarem wartości rzeczywistych, wymiana płynów i podzespołów silnika, diagnostyka skrzyni biegów, diagnostyka akumulatorów czy nawet zagadnienia związane z mechatroniką i elektro-mobilnością.
MR: Jak oceniasz aspekt międzynarodowej wymiany doświadczeń między uczestnikami i nauczycielami podczas edycji międzynarodowej? O jakich rzeczach rozmawiają podczas części nieoficjalnych? Czy to ważne?
BP: Międzynarodowy charakter to moim zdaniem największa wartość tego konkursu, ponieważ umożliwia to uczestnikom spojrzenia na świat mechaniki z innej perspektywy. Zarówno młodzi mechanicy jak i nauczyciel mają okazję porozmawiać z dostawcami z całej Europy o ich pracy i udziale ich firm w całej branży aftermarket. Young Car Mechanic to nie tylko konkurs ale również inspiracja dla wszystkich, sam udział w projekcie to duże osiągnięcie dla każdego młodego mechanika.
MR: Czy konkurs jest popularny w branży aftermarket?
BP: Jak najbardziej! Dostawcy, którzy tworzą z nami ten konkurs od lat, bardzo chętnie współpracują z nami przy tym projekcie, a po każdej zakończonej edycji mówimy sobie wzajemnie do zobaczenia w przyszłym roku! Chciałbym podkreślić również, że jesteśmy otwarci na rozszerzanie współpracy z innymi i tak w tym roku z kolejnym zadaniem dołącza do nas firma NRF.
MR: Kim jest dzisiaj mechanik samochodowy? Jakie ambicje mają uczestnicy konkursu i jak widzą swoją przyszłość w takim zawodzie?
BP: To wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Rozmawiając z uczestnikami w trakcie konkursu, spotkałem się z wieloma odpowiedziami – otwarcie własnego warsztatu, wyspecjalizowanie się w konkretnym obszarze napraw… Niektórzy myślą o dalszej nauce z zakresu konstrukcji podzespołów i maszyn. To co łączy wszystkich uczestników to pasja do motoryzacji, więc odpowiadając kim dzisiaj powinien być mechanik – pasjonatem, a uczestnicy konkursu są tego bardzo dobrym przykładem.
MR: Czym dla uczestników jest ten konkurs? Co mogą zyskać dzięki udziałowi w nim?
BP: Young Car Mechanic to świetna zabawa i wspaniałe nagrody. Niezależnie od wyniku końcowego zakwalifikowanie się do finałów to duży sukces oraz możliwość wyznaczenia sobie dalszego kierunku w świecie motoryzacji.
MR: Dziękuję za rozmowę.
Grono partnerów Young Car Mechanic stanowią w tej chwili firmy: Bosch, Continental, Delphi, Elring, Febi, Filtron, Meyle, Milwaukee, Motoremo, NRF, Schaeffler, Shell, Valeo, Varta i ZF Aftermarket.
Komentarze