Podnośnik samochodowy – jaki rodzaj wybrać?

16 lutego 2022, 13:36

Podnośnik trapezowy (standardowy lewarek), podnośnik typu żaba, bałwanek, jednokolumnowy, dwukolumnowy, czterokolumnowy czy nożycowy? Opisujemy rodzaje podnośników samochodowych oraz ich zastosowanie i podpowiadamy, jaki wybrać do garażu a jaki do warsztatu.

Podnośnik samochodowy to podstawowy sprzęt warsztatowy, umożliwiający pracę w warsztatach mechanicznych i wulkanizacyjnych, a także w Stacjach Kontroli Pojazdów. Trudno wyobrazić sobie także typowy garaż, w którym nie ma podnośnika. Podnośniki samochodowe umożliwiają wykonanie szeregu prac przy samochodach. Od prostej wymiany kół, do wszelakich napraw podwozia, zawieszenia, układu hamulcowego, a nawet silnika. W niniejszym artykule chcemy przedstawić najważniejsze rodzaje podnośników samochodowych.

Rozwój podnośników samochodowych

Kiedyś mały podnośnik samochodowy (popularnie zwany lewarkiem) był na wyposażeniu każdego samochodu osobowego. Prosty mechanizm miał w bezpieczny sposób pozwolić unieść pojazd i umożliwić wymianę przebitego koła na koło zapasowe. Z czasem producenci samochodów zaczęli usuwać podnośniki i koła zapasowe z samochodów, zastępując je zestawami naprawczymi. Jednak większość osób, które samodzielnie serwisują swoje auta (w podstawowym zakresie) nie mogą sobie wyobrazić pracy bez podnośnika.

Podobnie jest w warsztatach. Profesjonalne podnośniki samochodowe zrewolucjonizowały wygląd warsztatów. Jeszcze kilkanaście lat temu, obowiązkowym elementem wyposażenia każdego warsztatu (a także budowanych wówczas garaży przy domach) był kanał. Jego budowa była skomplikowana. Konieczność posiadania kanału sprawiała, że nie każde pomieszczenie nadawało się do wykorzystania na warsztat. A sama praca w kanale pozostawiała wiele do życzenia.

Nowoczesne podnośniki zdecydowanie usprawniły pracę każdego warsztatu. Dzięki nim mechanik uzyskuje łatwy dostęp do kół, elementów zawieszenia, układu kierowniczego, układu wydechowego, skrzyni biegów, dolnej części silnika i wielu innych. Możliwość montażu podnośnika w niemalże dowolnej hali (trzeba zwrócić uwagę na wytrzymałość podłoża) pozwala łatwo zaadoptować ją na warsztat.

Rodzaje podnośników samochodowych i ich możliwe zastosowania

1. Podnośnik samochodowy trapezowy – standardowy lewarek samochodowy

Przeznaczenie: do garażu, do samochodu. Tylko do niezbyt ciężkich samochodów.

Przykładowe zastosowania: wymiana kół, wymiana elementów roboczych układu hamulcowego, wymiana płynu hamulcowego.

Podnośnik samochodowy trapezowy umożliwia podniesienie i podparcie auta w jednym punkcie. To podstawowy i najczęściej stosowany typ podnośnika samochodowego przez amatorów. Jeszcze kilkanaście lat temu znajdował się na wyposażeniu każdego samochodu osobowego.

Jak działa podnośnik trapezowy? Jednym z jego najważniejszych elementów jest poziomy element gwintowany, zakończony metalowym uchem. Do ucha montuje się rączkę, wykonaną z mocnego drutu. Kręcenie gwintowanym elementem metalowym powoduje, że podnośnik zamienia sie w trapez, tworząc podstawę do uniesienia samochodu. Po zakończonej pracy, podnośnik można złożyć. Zajmuje on bardzo mało miejsca.

Wadą podnośnika trapezowego jest to, że umożliwia podniesienie auta na niewielką wysokość. Poza tym, z racji niewielkich wymiarów, jest bardzo niestabilny.

2. Podnośnik samochodowy typu żaba

Przeznaczenie: do garażu i do warsztatu samochodowego. Także do cięższych samochodów oraz do aut o niskim zawieszeniu (sportowych i usportowionych).

Przykładowe zastosowanie: wymiana kół i ogumienia samochodowego, naprawy układu hamulcowego, wymiana końcówek drążków kierowniczych.

podnośnik typu żabaPodnośnik samochodowy hydrauliczny typu żaba umożliwia podniesienie i podparcie auta w jednym punkcie. To podstawowy typ wyposażenia warsztatów. Na zakup takiego podnośnika decydują się również posiadacze własnych garaży, chcący samodzielnie obsługiwać swoje auta.

Pomimo niewielkich rozmiarów, podnośnik typu żaba oferuje całkiem przyzwoite warunki pracy. Podnośnik typu żaba ma zamontowane koła (albo koła i rolki), dzięki którym łatwo można go przemieszczać po miejscu pracy. W miarę duży rozmiar podstawy podnośnika żaba zapewnia większą stabilność podczas korzystania z niego. Sercem urządzenia jest maleńki podnośnik nożycowy, działający wspólnie z małym układem hydraulicznym. Obsługuje się poruszając ramieniem urządzenia, przeznaczonym także do jego prowadzenia po podłodze. Wystarczy kilkakrotnie poruszyć ramieniem z góry na dół, aby unieść pojazd. Urządzenie blokuje się, obracając jego ramieniem albo korzystając z dodatkowej dźwigni, zamontowanej na jego korpusie.

Podnośnik hydrauliczny typu żaba w zależności od modelu, może unieść auta o wadze do 1,5 tony a niektóre modele nawet do 3,5 tony.

3. Podnośnik punktowy typu bałwanek

Przeznaczenie: do warsztatu. Jako podnośnik podstawowy i jako uzupełnienie bardziej zaawansowanych podnośników. Czasami używany także tam, gdzie mechanik korzysta z kanału. Umożliwia bardziej wygodną pracę dzięki uniesieniu auta na jednej osi. Niezbędny do korzystania z niego jest kompresor.

Przykładowe zastosowania: wymiana opon, naprawy zawieszenia, naprawy układu kierowniczego i hamulcowego, wygodne dojście do dolnej części silnika i do skrzyni biegów.

Podnośnik typu bałwanek umożliwia podniesienie auta w jednym punkcie. Jednak przy zastosowaniu dwóch podnośników na jednej osi, uzyskuje się już nieco większe możliwości. Auto można podnieść na niewielką wysokość. Jeśli stosuje się dwa podnośniki, trudno je zsynchronizować. Taki układ nie zapewnia też odpowiedniej stabilizacji.

Mechanizm podnośnika składa się z metalowych sworzni, otulonych z zewnątrz gumową poduszką. Na dole podnośnika znajduje się metalowa podstawa, a na górze metalowy punkt podparcia. Na podstawie zamontowane są kółka, a do sterowania położeniem podnośnika służy jego ramię (rączka). Na rączce zamontowane są także przyciski do sterowania podnośnikiem. Można wygodnie unosić i opuszczać auto.

Podnośniki typu bałwanek mają różną nośność, w zależności od modelu. Najsłabsze są w stanie unieść auto o wadze do 2 ton, a najmocniejsze – do 8 ton.

Aby móc korzystać z podnośnika typu bałwanek, niezbędne jest posiadanie kompresora, będącego w stanie generować ciśnienie rzędu 8 – 10 bar.

4. Podnośnik samochodowy jednokolumnowy

Przeznaczenie: do warsztatu.

Przykładowe zastosowania: wszelakiego typu prace mechaniczne przy kołach i elementach wyposażenia podwozia, a także przy skrzyni biegów, silniku i skrzyni redukcyjnej.

podnośnik jednokolumnowyIch zaletą jest to, że zabierają niewiele miejsca. Cały element nośny (korpus/kolumna) znajduje się po jednej stronie. Od wysokości korpusu zależy to, na jaką wysokość można unieść dany pojazd. Zasada działania może opierać się o wykorzystanie ruchomych sworzni. Sworznie o większej średnicy są odpowiedzialne za unoszenie większych ciężarów. Sworznie o mniejszej średnicy – mniejszych.

Stosuje się także inne rozwiązanie, czyli siłowniki sterowane hydraulicznie, które dzięki odpowiedniemu ciśnieniu płynu hydraulicznego, unoszą i opuszczają wózek. Wózek z kolei porusza ramionami, które unoszą i opuszczają samochód.

Ciśnienie płynu hydraulicznego jest wytwarzane przez pompę elektryczną. System zapadek blokuje wózek, chroniąc go przed opadnięciem, na skutek niespodziewanej awarii układu hydraulicznego.

Podnośniki jednokolumnowe mają różną nośność, zależną od modelu.

Sterowanie podnośnikiem jest zamontowane na kolumnie. Możliwe są też rozwiązania w formie przewodowego pilota.

Aby można było bezpiecznie zamontować taki podnośnik, niezbędne jest właściwe podłoże – stopa fundamentowa o odpowiedniej wytrzymałości i powierzchni.

5. Podnośnik samochodowy dwukolumnowy

podnośnik dwukolumnowyPrzeznaczenie: do warsztatu

Przykładowe zastosowanie: wszelakiego typu prace warsztatowe.

Podnośnik samochodowy dwukolumnowy charakteryzuje się tym, że stosuje się dwa elementy nośne – tzw. korpusy/kolumny. Są one umieszczone naprzeciwko siebie. Podnoszenie pojazdu przez elementy nośne, zamontowane na obydwu korpusach, odbywa się w sposób synchroniczny. Elementy sterujące znajdują się na jednej z kolumn. Producent może również zastosować przewodowego pilota do sterowania.

Zasada działania jest taka sama, jak w przypadku podnośników jednokolumnowych.

Stosuje się siłowniki, które poruszają się dzięki odpowiedniemu ciśnieniu płynu hydraulicznego. Siłowniki poruszają wózkami nośnymi. Wózki unoszą ramiona, które podnoszą i opuszczają auto. System zapadek zabezpiecza wózek przed opadnięciem.
Ciśnienie płynu hydraulicznego, do poruszania siłownikami, zapewnia pompa elektryczna.

Stosuje się ramiona symetryczne (takie same na obydwu kolumnach) albo asymetryczne – jedno może być dłuższe, a drugie krótsze. Synchronizacja ruchów na obydwu kolumnach odbywa się z wykorzystaniem elektroniki albo lin.

W trakcie wyboru podnośnika należy zwrócić uwagę na jego nośność i maksymalną wysokość, na jaką jest on w stanie unieść pojazd.

Aby można było bezpiecznie zamontować taki podnośnik, niezbędne jest właściwe podłoże – stopa fundamentowa o odpowiedniej wytrzymałości i powierzchni.

6. Podnośnik samochodowy czterokolumnowy

Przeznaczenie: do warsztatu albo do Stacji Kontroli Pojazdów

Przykładowe zastosowanie: wszelakiego typu prace warsztatowe, diagnostyka pojazdów, ustawianie geometrii.

podnośnik czterokolumnowyPodnośniki czterokolumnowe są rozbudowaną wersją podnośników dwukolumnowych. Do napędu siłowników stosuje się elektrohydraulikę (jak w podnośnikach dwukolumnowych) albo rozwiązania pneumatyczne.

Podnośniki czterokolumnowe mają dużą nośność, co umożliwia naprawy bardzo ciężkich pojazdów, w tym aut dostawczych i ciężarowych.

Wielką zaletą podnośników czterokolumnowych jest to, że można je wyposażać w szereg akcesoriów. Przykładowo, wersja przeznaczona do wykorzystania w Stacji Kontroli Pojazdów, może być wyposażona w szarpaki. Ponadto można stosować obrotnice, płyty rozluźniające, trawersy i wiele innych.

Aby można było bezpiecznie zamontować taki podnośnik, niezbędne jest właściwe podłoże – stopa fundamentowa o odpowiedniej wytrzymałości i powierzchni.

8. Podnośnik nożycowy

Przeznaczenie: do warsztatu, tylko do obsługi samochodów osobowych (w tym SUV).

Podnośniki nożycowe najazdowe mogą być stosowane w Stacjach Kontroli Pojazdów, ale tylko do obsługi aut osobowych.

Przykładowe zastosowanie: warsztaty mechaniczne i serwisy ogumienia.

Nie nadają się do serwisów zawieszenia.

podnośnik nożycowyPodnośniki nożycowe są przeznaczone do montażu na powierzchniach płaskich (nadposadzkowe) i we wnękach (w kanałach). Dostępne są też wersje mobilne. Zapewniają one możliwość uniesienia pojazdu na wysokość zazwyczaj do 1 i do 2 metrów.

Podnośniki działają dzięki siłownikom hydraulicznym, które unoszą i opuszczają mechanizm nożycowy. Odpowiednie ciśnienie płynu hydraulicznego, niezbędnego do działania siłownika, wytwarza pompa elektryczna. Modele o niższych parametrach mogą być zasilane ze zwykłego gniazdka, bez konieczności montażu tzw. siły.  Do zabezpieczania podnośnika przed nagłym opadnięciem służą zapadki.

Podnośniki nożycowe najazdowe to najbardziej zaawansowana wersja podnośników nożycowych. Mogą być one wyposażone w szereg akcesoriów. Na przykład w szarpaki, co pozwala stosować je w SKP.

 

To najpopularniejsze rodzaje podnośników samochodowych, jakie można kupić w Polsce. Wybór odpowiedniego podnośnika ma kluczowe znaczenie dla działalności firmy.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!