Ranking wartości rezydualnej zdominowany przez jednego producenta. Jego hybrydy nie mają sobie równych.

30 listopada 2023, 14:39

Amerykański portal iSeeCars przeanalizował pod kątem utrzymania wartości po 5 latach ponad 1,1 miliona używanych samochodów sprzedanych w ciągu roku na amerykańskim rynku. W zestawieniu 25 modeli, które najlepiej trzymają wartość, znalazło się aż 6 samochodów japońskiej marki, co jest największą liczbą uzyskaną przez jakąkolwiek markę. 

fot. unsplash.com

Marka, która najmniej traci na wartości z biegiem lat

Toyota Tacoma zajęła 3. miejsce i pierwsze wśród samochodów marek popularnych. Pięcioletnie egzemplarze tego dużego terenowego pick-upa były odsprzedawane średnio tylko o 20,4% taniej niż wynosiła ich początkowa cena w salonie. Bardzo dobre wyniki poniżej 25% uzyskały także popularne w Polsce modele Toyota C-HR (24,4%) oraz Toyota Corolla (24,5%). W Top25 znalazły się jeszcze pick-up Toyota Tundra (25,3%), SUV Toyota RAV4 (27,2%) oraz terenowa Toyota 4Runner (27,4%). Wszystkie powyższe modele uzyskały wyniki znacznie lepsze od średniej – dla porównania ceny odsprzedaży samochodów uwzględnionych w badaniu były przeciętnie o 38,8% niższe od cen ich zakupu w salonach, a najsłabszy wynik to utrata wartości aż o 64,5%.

Hybrydy najlepiej trzymają wartość

W porównaniu ze średnim wynikiem wszystkich przeanalizowanych modeli, lepiej wypadły hybrydy, dla których średni rezultat to 37,4%. Na tym tle zwracają uwagę auta w pełni elektryczne, które przeciętnie utraciły 49,1% swojej początkowej wartości.

Hybrydy Toyoty znalazły się w czołówce modeli z tym rodzajem napędu, zajmując cztery pierwsze miejsca. W segmencie hybryd najlepsze ceny odsprzedaży w porównaniu do cen zakupu uzyskały Toyota Prius (27,9%), Toyota Prius Prime (28,1%), Toyota RAV4 Hybrid (29,1%) oraz Toyota Camry Hybrid (35,3%). Toyota Highlander Hybrid zajęła 6. miejsce z wynikiem 36,5%.

Wzrosła wartość rynkowa aut używanych

W 2023 roku wszystkie samochody zanotowały mniejsze spadki wartości w porównaniu z poprzednim takim badaniem iSeeCars z 2019 roku. Jest to efekt m.in. zakłóceń w produkcji nowych samochodów podczas pandemii, co spowodowało widoczne obecnie ograniczenie podaży samochodów używanych. Przed pandemią przeciętny samochód w ciągu pięciu lat tracił około 50% swojej wartości. Dziś średnia 5-letnia amortyzacja wynosi 38,8%.

 – Dobra wiadomość dla właścicieli pojazdów jest taka, że samochody z rynku wtórnego utrzymują swoją wartość lepiej niż pięć lat temu– powiedział Karl Brauer, główny analityk iSeeCars. – Ale nie wszystkie używane samochody w równym stopniu zachowują wartość – wśród najlepszych segmentów znajdują się auta ciężarowe/terenowe oraz hybrydy, a najsłabsze wyniki uzyskały pojazdy elektryczne. Hybrydy mają prawie 12 punktów procentowych przewagi nad pojazdami elektrycznymi pod względem utrzymania wartości, co po pięciu latach przekłada się na wyższą wartość rynkową o tysiące dolarów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!