Czy większa opona jest lepsza? – na to pytanie odpowie Porsche

7 października 2022, 9:05

Międzynarodowy koncern oponiarski Michelin produkuje opony Pilot Sport 4S NAO do Porsche 911 Carrera generacji 992. Porsche 911 Carrera 992 oryginalnie jest wyposażone w 19-calowe opony z przodu i 20-calowe z tyłu. Porównując różne osiągi techniczne, specjaliści z portalu Tyre Reviews starają się odpowiedzieć na pytanie, czy opona większa o 1 cal na obu osiach jest lepszą opcją niż standardowe rozmiary przewidziane fabrycznie.

Poniższe nagranie na YouTube’owym kanale Tyre Reviews przedstawia analizę opon różniących się średnicą o 1 cal. Autorzy filmu zaznaczają, że opony pochodzą od różnych projektantów – stąd właśnie zaobserwowane różnice.

W ramach badania porównano kilka właściwości, takich jak długość drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, a także czas ukończenia wyznaczonego dystansu na torze wyścigowym w sekundach, zarówno w warunkach suchych, jak i mokrych. Test dał niekiedy zaskakujące wyniki.

Różnica pomiędzy hamowaniem na suchej i mokrej nawierzchni w normalnych warunkach drogowych była niewielka – wynosiła zaledwie 14,98 cm podczas gwałtownego hamowania ze 100 do 5 km/h. Mniejsza opona uzyskała drogę hamowania 33,18 m, natomiast w przypadku większej zanotowano 33,03 m.

Ciekawostką jest to, że podczas hamowania tym samym pojazdem z 80 do 5 km/h na mokrej drodze różnica zmniejszyła się do zaledwie 4,06 cm.

Największe różnice pomiędzy oponami różnych rozmiarów pojawiły się na torze wyścigowym, na którym test odbywał się na mokrej i suchej nawierzchni. Na suchej drodze mniejsze opony pokonały trasę w średnio 71,53 sekundy, a większe w 70,43 sekundy. Różnica wyniosła tu 1,1 sekundy.

W warunkach mokrych zestaw opon 19/20 cali pokonał tę samą odległość co w suchych, w średnim czasie 97,55 sekundy. Zestaw opon 20/21 cali uzyskał czas 96,83 sekundy, co oznacza różnicę zaledwie 0,72 sekundy. Interesujące jest to, że według badań pilotażowych, mniejsze rozmiary są bardziej podatne na nadsterowność.

Kiedy Michelin – drugi po Bridgestone producent opon na świecie – projektował oponę PILOT SPORT 4S, chciał stworzyć oponę trwałą, wysoce stabilną, doskonale sprawdzającą się na drodze i na torze, a także reaktywną, co pozwoliłoby na precyzyjne kierowanie przy doskonałej przyczepności, nawet przy dużych prędkościach. Oprócz Porsche, tego typu opony oferuje również Mercedes-AMG i Ferrari.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!