DB i Kia dadzą drugie życie zużytym akumulatorom samochodów elektrycznych

6 października 2022, 14:56

Producent samochodów Kia i Deutsche Bahn (DB) nawiązały współpracę w celu zwiększenia żywotności akumulatorów stosowanych w sektorze eletromobilności. Wprowadzone rozwiązanie polega na ponownym wykorzystaniu zużytych baterii litowo-jonowych z pojazdów elektrycznych do stworzenia wydajnych i opłacalnych systemów magazynowania energii dla zielonej energii elektrycznej.

Rozwiązania magazynowania energii z wykorzystaniem zużytych już akumulatorów jest modułowe i może być wykorzystywane w wielu różnych zastosowaniach. Na przykład mogą one oszczędzać nadwyżki energii elektrycznej z systemów fotowoltaicznych lub jako część systemu rozproszonego, mogą zasilać przez cały dzień składy konserwacyjne DB oraz składy, w których pociągi są przygotowywane do pracy. W ten sposób można obniżyć koszty szczytów energetycznych. encore, korporacyjny startup DB Bahnbau Gruppe GmbH, zajmuje się procesem, począwszy od pozyskania zużytych baterii, kończąc na ich produkcji.

– Oszczędzanie energii jest dla nas ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe systemy magazynowania energii, zbudowane z akumulatorów wymontowanych z samochodów elektrycznych, oferują rozwiązanie, które jest zrównoważone, co sprawia, że jest atrakcyjną opcją dla każdej branży – mówi Berthold Huber, Member of the Management Board of Deutsche Bahn for Infrastructure.

encore rozpocznie seryjną produkcję i dystrybucję kilkuset akumulatorowych systemów magazynowania energii w 2023 roku. Pierwszy projekt pilotażowy został uruchomiony w kampusie EUREF w Berlinie w lipcu 2022 roku. Dodatkowe systemy magazynowania energii z akumulatorów są instalowane w różnych lokalizacjach DB, w tym w zajezdni konserwacyjnej ICE w Lipsku, cyfrowym centrum testowym w mieście Scheibenberg w Saksonii oraz na stacji Zorneding w Bawarii.

Zasadniczo każda firma, która ma wysokie zapotrzebowanie na moc i chce postawić na energię odnawialną, jednocześnie zmniejszając swój wpływ na środowisko, może skorzystać z systemu magazynowania energii z akumulatorów drugiej generacji firmy encore.

– Jako jedna z wiodących marek w zakresie elektromobilności w Europie, Kia rozszerzy swoją ofertę samochodów elektrycznych do 14 modeli do 2027 roku – mówi Jason Jeong, prezes Kia Europe. – Inwestujemy również w zrównoważone rozwiązania, w tym rozwiązania dla akumulatorów, gdy ich pierwsze życie w pojeździe dobiegnie końca. To przełomowe partnerstwo między Kia i DB dowodzi, że obie firmy myślą o akumulatorach jako cennych zasobach w zrównoważonej gospodarce zamkniętego obiegu – dodał.

Dealerzy Kia wysyłają akumulatory bezpośrednio do firmy encore, która przeprowadza ich kontrolę i analizę pod kątem bezpieczeństwa i jakości. Moduły akumulatorów, które mają wystarczającą pojemność, stają się akumulatorowymi systemami magazynowania energii drugiej generacji, a te, które nie mają wystarczającej żywotności, encore przekazuje do recyklingu.

Akumulatory i nowe magazyny energii są przewożone w całej Europie przez logistyczne spółki DB Schenker i DB Cargo. Istnieją surowe wymogi prawne dotyczące transportu i przechowywania modułów akumulatorowych, takie jak odpowiednie oznakowanie i kontrola temperatury podczas transportu, co sprawia, że operacje logistyczne są bardzo złożone.

– Akumulatory stanowią podstawę globalnego dążenia do elektryfikacji w sektorze mobilności. encore opracowało ciekawe rozwiązanie, dzięki któremu stare baterie zyskują drugie życie – mówi Christian Moser, Global Solution Manager ds. E-Mobility w DB Schenker.

– Cieszymy się, że możemy wspierać ten innowacyjny projekt naszymi usługami dostosowanymi specjalnie do logistyki baterii – dodaje.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!