Sprzęgło jest podstawowym elementem wyposażenia każdego samochodu. Jego zadaniem jest przeniesienie napędu, czyli transportowanie mocy i momentu obrotowego silnika bezpośrednio na koła pojazdu. Istnieją różnego rodzaju sprzęgła, które dostosowane są odpowiednio do budowy skrzyń biegów i konstrukcji silnika. Jednym z rodzajów jest sprzęgło hydrokinetyczne, którego najważniejsze cechy opiszemy w poniższym artykule.
Budowa sprzęgła hydrokinetycznego
Sprzęgło hydrokinetyczne charakteryzuje się tym, że w jego budowie zastosowano ciecz – olej, emulsję lub wodę – za pośrednictwem której przenoszony jest ruch obrotowy sprzęgła z elementu czynnego do biernego. Główne założenie działania sprzęgła hydrokinetycznego polega na tym, aby w jednej obudowie połączyć pompę oraz turbinę napędzaną przez ciecz.
Podstawowym zadaniem sprzęgieł hydrokinetycznych jest zapewnienie łagodniejszego rozruchu samochodu i zmniejszenie uderzeń momentu obrotowego. Ważną rolą jest także zabezpieczenie przed przeciążeniami oraz odpowiednie tłumienie drgań momentu obrotowego. Sprzęgła hydrokinetyczne są najpopularniejszym rodzajem przekładni hydraulicznej stosowanych w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, również takich o większych gabarytach lub w pojazdach terenowych. Ten rodzaj sprzęgła nazywany jest także zmiennikiem momentu.
Zasady działania sprzęgła hydrokinetycznego
W swoim działaniu sprzęgło hydrokinetyczne wykorzystuje zjawisko bezwładności cieczy. Składa się ono z pompy i turbiny, a obydwa elementy połączone są ze sobą w jednej obudowie wypełnionej cieczą. Ważnym elementem budowy sprzęgła hydrokinetycznego jest wirnik pompy – jego zadaniem jest zamiana energii mechanicznej pochodzącej z silnika w energię kinetyczną odpowiedzialną za wprawienie w ruch cieczy. Ta z kolei uruchamia łopatki wirnika turbiny co powoduje zamianę energii kinetycznej w mechaniczną i przekazanie jej do skrzyni biegów. Im szybsza jest prędkość wirowania cieczy, tym większy moment obrotowy zostanie przeniesiony.
Objawy zużycia sprzęgła hydrokinetycznego
Większość awarii sprzęgła w samochodach z automatyczną skrzynią biegów jest spowodowana uszkodzeniem konwertera momentu obrotowego. Do najczęstszych objawów zużycia lub uszkodzenia sprzęgła hydrokinetycznego należą:
- spadek osiągów samochodu
- ślizgające się sprzęgło – podobnie jak w przypadku pojazdów wyposażonych w sprzęgło cierne
- niepokojące dźwięki pochodzące ze skrzyni biegów – głównie przy gwałtownym ruszaniu
- uderzenia dochodzące z okolic skrzyni biegów przy ich zmianie
- tzw. przeciąganie biegów – opóźniona zmiana przełożenia
- falowanie obrotów podczas równomiernej jazdy
Naprawa sprzęgła hydrokinetycznego – koszty
Po zewnętrznych objawach trudno jest ze 100-procentową pewnością stwierdzić przyczynę awarii związanej ze skrzynią biegów. Być może naprawy wymagać sprzęgło hydrokinetyczne, może to być także inny element skrzyni automatycznej. Aby to dokładnie ocenić należy udać się do warsztatu samochodowego specjalizującego się w tego rodzaju usługach.
Zakup nowego sprzęgła hydrokinetycznego może się wiązać ze sporym wydatkiem, ponieważ część ta musi być wymieniona w całości – nie ma możliwości wymiany i naprawy pojedynczych elementów wchodzących w jego skład. Ceny tej części wahają się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w związku z czym wielu użytkowników decyduje się na zakup używanego elementu lub regenerację zepsutego elementu.
Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego
Regeneracja jest pewniejszym rozwiązaniem, ponieważ nigdy nie wiadomo w jakim stanie będzie zakupiony używany zamiennik. Usługi regeneracji powinno wykonywać się w sprawdzonych i wyspecjalizowanych warsztatach. Regeneracja tego podzespołu polega na ocenie poszczególnych części składowych sprzęgła hydrokinetycznego, następnie wyczyszczeniu elementów oraz wymianie wszystkich tych, które noszą ślady zużycia. Następnym krokiem jest zaspawanie i sprawdzenie ciśnieniowe naprawianego elementu. Niezmiernie ważne jest także przeprowadzenie testów i wyważenie dynamicznych elementów sprzęgła.
Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego jest usługą, która może znacznie przedłużyć jego żywotność, jednak należy pamiętać, że nie będzie ona tak długa jak w przypadku całkowicie nowej części.
Komentarze