Kiedy na desce rozdzielczej naszego samochodu pojawia się migająca lub świecąca stale kontrolka silnika, możemy wpaść w panikę. Ale czy zawsze jest ku temu powód? Zadaniem większości diod na zegarach samochodów jest informowanie i ostrzeganie o ewentualnych problemach. Kontrolka zwana potocznie „check engine” także służy właśnie temu.
Kontrolka check engine – co oznacza?
Pomarańczowa dioda check engine to piktogram przedstawiający blok silnika. Niekiedy temu obrazkowi może towarzyszyć także napis. Kontrolka ta może migać, świecić się światłem stałym lub gasnąć. Warto pamiętać, że jej pojawienie się nie ma na celu przestraszenia kierowcy, ale poinformowanie go o konieczności skontrolowania poprawności działania samochodu i ewentualnego przeprowadzenia napraw. Do zapalenia się kontrolki check engine dochodzi w momencie, kiedy komputer sterujący silnikiem odnotuje nieprawidłowy sygnał z jednego z czujników lub wartości zmierzone przez czujnik wykroczą poza parametry założone przez producenta.
Pierwszym krokiem po zapaleniu się kontrolki powinno być zatrzymanie samochodu, zgaszenie silnika i ponowne uruchomienie. Zdarzyć się może tak, że wykryta usterka była jednorazowa i kontrolka już się nie pojawi. Jeśli jednak po kolejnym uruchomieniu dioda check engine nadal jest widoczna albo sytuacja powtarza się wielokrotnie, warto udać się wówczas do specjalisty na diagnostykę problemu.
Migająca kontrolka check engine – przyczyny
Powodów, dla których kontrolka check engine miga lub świeci się ciągle, może być wiele. Warto jednak wiedzieć, że ta dioda w kolorze pomarańczowym nie będzie nas informować o mechanicznych uszkodzeniach jakiegoś elementu naszego samochodu. Kontrolka silnika włącza się w momencie, kiedy któryś z czujników wykryje błąd i stanowi ona część układu samodiagnozującego, w który obowiązkowo wyposażane są wszystkie samochody homologowane na europejskim rynku od początku 2001 r.
Do najczęstszych przyczyn zapalenia się kontrolki awarii silnika należą:
- zużycie katalizatora wykryte przez sondę lambda
- niepoprawny sygnał z sondy lambda dotyczący mieszanki paliwowej
- przepalenie cewki zapłonowej
- uszkodzenie przepływomierza
- awaria świec lub przewodów zapłonowych
- zablokowanie zmiennej geometrii turbosprężarki
- problem z systemem wtrysku
- awaria elektronicznego układu sterowania silnika
- awaria filtra cząstek stałych lub świec żarowych
- niesprawny zawór recyrkulacji spalin – EGR
Check engine w samochodach z LPG
Kontrolka check engine miga albo pojawia się na stałe często w samochodach wyposażonych w instalację LPG. W tym przypadku może ona oznaczać, że instalacja została zamontowana w sposób niepoprawny i jej działanie zakłóca odpowiednie funkcjonowanie silnika samochodu. Często niezbędne w tej sytuacji okazuje się zdiagnozowanie problemu u specjalisty, jak również wymiana niektórych elementów układu LPG.
Jak skasować kontrolkę check engine?
Niektórzy próbują sobie radzić na własną rękę odłączając akumulator na kilka minut, jednak często jest to rozwiązanie chwilowe i może prowadzić do kolejnych usterek. Dostępne są także aplikacje internetowe, które można zainstalować na smartfonie i dzięki nim mieć wgląd w interfejs diagnostyczny. W ten sposób można skasować kontrolkę check engine bez testera diagnostycznego, jednak nie rozwiązuje to w żaden sposób problemu usterki. Specjaliści nie polecają tych rozwiązań, ponieważ według nich mogą sprawić więcej kłopotów niż korzyści. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście wizyta u diagnosty lub mechanika samochodowego, który przy użyciu specjalistycznego sprzętu będzie w stanie określić przyczynę usterki oraz ją usunąć – nie tylko wygasić migającą czy świecącą diodę.
Naprawa check engine
Pomarańczowej kontrolki check engine nigdy nie należy lekceważyć, warto sprawdzić przyczynę jej pojawienia się i udać się na diagnostykę do fachowca. Brak usunięcia przyczyny migającej kontrolki check engine może skutkować większym poziomem zużycia paliwa, słabszymi osiągami, rosnącą emisją spalin i w ostateczności poważnym uszkodzeniem silnika, które może się objawić czerwoną kontrolką silnika na desce rozdzielczej samochodu. W przypadku pojawienia się takiej diody w trybie natychmiastowym powinniśmy przerwać jazdę.
Komentarze