Na obiekcie testowym Continental zrealizowano już milion przejazdów. Jak wygląda sprawdzanie opon?

9 lutego 2024, 10:52

Od 2012 roku Continental przeprowadził ponad milion jazd na swoim w pełni zautomatyzowanym obiekcie do testowania parametrów hamowania opon, znanym jako AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer).

Zaawansowana technologia o wysokiej precyzji

Obiekt ten, unikalny na skalę światową, umożliwia precyzyjnie powtarzalne procesy testowe w celu sprawdzenia osiągów nowych opon do samochodów osobowych i dostawczych na różnych nawierzchniach drogowych, zarówno suchych, jak i mokrych, w warunkach laboratoryjnych. Jego zalety polegają nie tylko na specjalnym środowisku testowym. Bezzałogowe pojazdy szynowe są automatycznie rozpędzane do prędkości 120 km/h na torze o długości prawie 100 metrów. Następnie są one autonomicznie hamowane na 75-metrowym torze. Do tego procesu nie jest wymagane żadne paliwo. Dzieje się tak, ponieważ przyspieszenie odbywa się za pomocą elektromagnetycznego napędu liniowego zapożyczonego z nowoczesnej technologii stosowanej w kolejkach górskich. Obiekt AIBA eliminuje również potrzebę wielokilometrowej jazdy, która jest wymagana na klasycznych torach testowych do ruszania i hamowania.

 – Obiekt AIBA jest jednym z najnowocześniejszych obiektów do testowania parametrów hamowania opon na świecie, nawet po ponad 10 latach użytkowania. Możemy osiągnąć szczególnie wysoki poziom porównywalności wyników testów w całkowicie klimatyzowanym, niezależnym od pogody i w pełni zautomatyzowanym środowisku – wyjaśnia Meletis Xigakis, Head of Global Tire Testing w Continental – Hamowanie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby móc jak najdokładniej analizować osiągi naszych opon – dodaje.

Ponad milion jazd testowych dla maksymalnego bezpieczeństwa na drodze

Około 2/3 wszystkich testów hamowania opon w Continental odbywa się w zakładzie AIBA. Koncentrują się one na prototypach nowych opon, w przypadku których interakcja nowych lub zmodyfikowanych mieszanek gumowych i wzorów bieżników jest sprawdzana i dalej optymalizowana, ale także na weryfikacji osiągów nowego seryjnego ogumienia. Od momentu uruchomienia, deweloperzy przetestowali ponad 130 000 opon, a w ciągu prawie 12 lat wykonano ponad milion jazd testowych. W przeciwieństwie do wirtualnych symulacji, w pełni zautomatyzowany ośrodek testowania parametrów hamowania opon wykorzystuje prawdziwe pojazdy na prawdziwych nawierzchniach drogowych. Umożliwia to wydajne, precyzyjne i porównywalne testy opon, niezależnie od zmieniających się czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, wiatr i światło słoneczne. Testy hamowania można nawet przeprowadzać niezależnie od właściwości pojazdu. Continental od 2022 roku testuje również opony z pomocą pojazdu analitycznego AIBA (AVA). Jest to w pełni elektryczny, bezzałogowy pojazd testowy opracowany we własnym zakresie, który może być używany zamiast seryjnego samochodu.

Zrównoważony rozwój i wydajność dzięki AIBA

Innowacyjne urządzenie do testowania parametrów hamowania opon wspiera również strategię zrównoważonego rozwoju firmy Continental. W ciągu ostatnich 12 lat dzięki instalacji AIBA i elektromagnetycznemu napędowi liniowemu zaoszczędzono cenne zasoby. Uniknięto pokonania około 166 000 kilometrów, które zostałyby przejechane podczas klasycznych testów torowych, co pozwoliło zaoszczędzić 16 600 litrów paliwa i prawie 40 ton CO2. Od końca 2020 roku energia elektryczna dla obiektu AIBA jest w całości wytwarzana z odnawialnych źródeł energii. Continental wykorzystuje zieloną energię we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych i testowych. Firma uzyskuje gwarancje pochodzenia zgodnie z kryteriami globalnej inicjatywy RE100. Continental dąży do tego, aby opony były jeszcze bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska pod względem produkcji, użytkowania i możliwości recyklingu. W tym celu producent opon konsekwentnie inwestuje w badania i rozwój nowych technologii, alternatywnych materiałów i przyjaznych dla środowiska procesów produkcyjnych. Continental dąży do osiągnięcia 100% neutralności węglowej w całym łańcuchu wartości najpóźniej do 2050 roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!