Pirelli stworzyło indywidualne logo dla opon, które zawierają co najmniej 50% materiałów pochodzenia biologicznego i z recyklingu. Oznaczenie przedstawiające dwie strzałki w okręgu będzie stosowane w nowych produktach. Ma ono podkreślać zaangażowanie Pirelli w ochronę środowiska.
Najnowsze oznaczenie Pirelli zostało po raz pierwszy zastosowane w modelu P Zero E. Według certyfikatu Bureau Veritas (ISO14021), w chwili wprowadzenia na rynek opona ta zawiera ponad 55% materiałów pochodzenia biologicznego i surowców wtórnych* w całym zakresie rozmiarów. Weryfikacja materiałów ekologicznych przez stronę trzecią ma być standardem w przypadku wszystkich produktów z nowym oznaczeniem.
Głównym wyzwaniem podczas opracowywania nowego modelu P Zero E było połączenie potrzeby zrównoważonego rozwoju z wysokimi osiągami wymaganymi od opony UHP. Cel ten został osiągnięty dzięki nowym materiałom, do których zaliczają się:
- Lignina – pochodzi z odpadów z przemysłu celulozowo-papierniczego. Wpływa na trwałość opon i przewidywane zmniejszenie oporu toczenia.
- Krzemionka z popiołu z łusek ryżowych – pochodzi z pozostałości po uprawie ryżu. Krzemionka jest szeroko stosowana w mieszankach bieżnika w celu uzyskania wysokiego poziomu wydajności na mokrych nawierzchniach. Jest ona dobrym zamiennikiem krzemionki kopalnej.
- Czarny węgiel z zamkniętego obiegu – pochodzi z oleju pirolitycznego ze zużytych opon. Piroliza to sposób zapobiegania składowaniu zużytych opon na wysypiskach śmieci. Stosowany jest w mieszankach gumowych w celu optymalizacji stabilności, wytrzymałości i trwałości opon.
- Polimery bio-cyrkularne – powstają z monomerów pochodzących ze zużytych olejów kuchennych lub oleju popirolitycznego z opon. Zastępują polimery pochodzące z paliw kopalnych.
- Kauczuk naturalny – otrzymywany jest z lateksu z drzewa kauczukowego Hevea Brasiliensis. Jest to materiał w 100% pozyskiwany z biomasy.
- Żywice biologiczne – to plastyfikatory pochodzące z biomasy roślinnej, takiej jak nasiona roślin (słonecznik lub rzepak) lub żywice leśne. To uniwersalne składniki, zapewniające lepszy balans wydajności na suchych i na mokrych nawierzchniach.
- Rayon – tekstylny wzmacniacz opony zawierający włókna pochodzące z celulozy.
*Dzięki połączeniu segregacji fizycznej i bilansu materiałowego. W zależności od rozmiaru opony zawartość surowców pochodzenia biologicznego i materiałów pochodzących z recyklingu waha się odpowiednio od 29–31% do 25–27%. Biomateriały to kauczuk naturalny, wzmocnienia tekstylne, biochemikalia, biożywice i lignina, natomiast materiały pochodzące z recyklingu to wzmocnienia metaliczne, chemikalia i – poprzez bilans materiałowy – kauczuk syntetyczny, krzemionka i czarny węgiel. Według ISO 14021
Komentarze