Czy opony o niskim oporze toczenia faktycznie zużywają mniej paliwa?

6 października 2022, 14:11

Serwis internetowy Tyre Reviews zbadał zależność między zużyciem paliwa a typami opon. Wyniki można obejrzeć w poniższym nagraniu YouTube autorstwa Jonathana Bensona.

Rosnące ceny paliw, a także działania związane z przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym motywują kierowców do szukania bardziej opłacalnych rozwiązań, zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych.

Spalanie paliwa można zmniejszyć, dzięki kilku prostym czynnościom, takim jak odpowiednie napompowanie opon. Nie wolno tu jednak przesadzać, gdyż nadmierne napompowanie prowadzi do szybkiego zużywania się opony w środkowej części. Odpowiednio napompowane opony obniżają potrzeby energetyczne pojazdów napędzanych elektrycznie, jak również tych spalinowych.

W materiale porównano model opon Continental EcoContact 6 i Michelin E. Primacy dwóch czołowych producentów, tj. Continental i Michelin,.

Oba produkty cechują niższe opory toczenia, a co za tym idzie redukcja zużycia paliwa. Michelin E. Primacy to oszczędność spalania nawet do 30% – zapewnia kampania reklamowa.

Grafika: Michelin

Jednak funkcja obniżająca koszty ma również swoją wadę, którą jest utrata przyczepności na mokrej nawierzchni.

Niższy opór toczenia to częściowo zasługa płytkiego bieżnika, który przepuszcza mniej powietrza. Płytki bieżnik łączy się jednak z ryzykiem utraty kontroli nad pojazdem, czemu również przyjrzano się w nagraniu. Niestety okazuje się, że osiągi opon premium o niskim oporze toczenia nie przedstawiają się o wiele lepiej niż w przypadku tańszych egzemplarzy.

Continental EcoContact 6 to zaawansowana technologicznie opona z mieszanki dwutlenku krzemu, która – według producenta – zmniejsza opory toczenia, a tym samym zużycie paliwa i emisję CO2. Opona posiada zarówno technologię ContiSeal™, jak i ContiSilent™. Uszkodzony bieżnik można naprawić uszczelniaczem ContiSeal™, lepką kleistą masą, którą nakłada się na miejsce usterki. Opony ContiSeal™ są oznaczone widocznym symbolem na ścianie bocznej. ContiSilent™ to technologia redukcji hałasu, w której na wewnętrznej stronie bieżnika zastosowano warstwę pianki poliuretanowej, tzw. absorbera. Dzięki tej technologii hałas wewnątrz samochodu spada nawet o 9 dB(A).

Michelin E. Primacy to także opona oszczędzająca paliwo i o niskiej emisji CO2. Producent zapewnia, że pozwala ona zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 174 kg na pojazd. W przypadku samochodów elektrycznych możemy wydłużyć zasięg jazdy o 7%, a to oznacza około 30 dodatkowych kilometrów przy szacowanym średnim zasięgu 400 km.

Istotą przemysłu motoryzacyjnego jest ciągły rozwój, dlatego producenci opon inwestują znaczne kwoty w rozwój technologii, które mogą lepiej połączyć niski opór i dobrą przyczepność.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!