Co podrożeje w 2022 r. Wyzwania dla branży części i napraw.

22 grudnia 2021, 10:19

Podsumowania mijającego roku zwykle idą w parze z rozmyślaniem o tym, co czeka nas w kolejnych dwunastu miesiącach. Dla przedsiębiorców działających w branży motoryzacyjnej będzie to czas pełen wyzwań, związanych w dużej mierze z podwyżkami cen. Niektóre są już niemal pewne, w przypadku innych jest jeszcze szansa na wyhamowanie. Przyjrzyjmy się prognozom.

Ekonomiści zapowiadają, że w 2022 r. czeka nas największy od ponad 20 lat wzrost cen podstawowych dóbr i usług. Głównym powodem jest szybki wzrost inflacji, która w listopadzie 2021 r. zaskoczyła nawet finansowych analityków, osiągając pułap aż 7,7%. Wszystko wskazuje na to, że jej wskaźnik będzie nadal wzrastał, co najmniej przez pierwszy kwartał 2022 r.

Wzrost cen prądu w 2022 r.

Podwyżki cen energii w 2022 r. są już pewne. Niepewną kwestią pozostaje tylko ich skala. Obecnie zapowiadany jest nawet 24% wzrost rachunków za prąd po Nowym Roku dla gospodarstw domowych. Indywidualni odbiorcy mogą liczyć na wsparcie rządu, czyli tzw. tarczę antyinflacyjną (obniżka VAT i akcyzy na energię elektryczną), która może czasowo zmniejszyć skalę podwyżek.

Ceny prądu dla firm reguluje jednak rynek. Wzrastają ceny hurtowe energii elektrycznej oraz uprawnień do emisji CO2, co w znacznym stopniu zwiększy koszty produkcji przemysłowej. Spółki energetyczne będą przerzucać rosnące koszty na klientów w rachunkach za prąd. Firmy z branży motoryzacyjnej, zużywające średnio więcej energii czeka więc wysoka, według szacunków ponad 20% podwyżka opłat za prąd. Dodatkowo od stycznia 2021 r., doliczana do rachunków za dystrybucję energii będzie opłata mocowa (przyjęta przez Sejm w 2017 r.). Można obniżyć jej wysokość, np. inwestując w odnawialne źródła energii, jednak wymaga to wyłożenia znacznych środków.

Głównym powodem wzrostu cen energii elektrycznej jest polityka klimatyczna Unii Europejskiej i związane z nią koszty, które muszą ponosić dostawcy energii.

W 2022 r. droższy gaz

W 2021 r. ceny gazu wzrosły po raz pierwszy od ponad dwóch lat. Wszystko wskazuje na to, że tendencja ta utrzyma się w kolejnym roku. Tzw. „nowy rok gazowy” rozpoczyna się zawsze 1 października. W tym roku przyniósł duże podwyżki, które nie wyhamują zbyt szybko. Rośnie nie tylko cena gazu dla gospodarstw domowych i małych przedsiębiorstw, ale także średnie ceny zakupów dokonywanych na rynku hurtowym (B2B), czego doświadczają producenci z branży motoryzacyjnej. Powodem wzrostu cen gazu są zawirowania na globalnym rynku gazu – głównie niepewna sytuacja polityczna na wschodzie Europy i związane z nią monopolistyczne praktyki Gazpromu oraz zamieszanie wokół uruchomienia nowego gazociągu Nord Stream 2.

Ceny frachtu kontenerowego na tym samym lub wyższym poziomie w 2022 r.

Wielu przedsiębiorców z naszej branży, zwłaszcza zajmujących się sprzedażą importowanych towarów, zapamięta mijający rok oraz końcówkę roku 2020 jako czas bezprecedensowych wzrostów kosztu transportu kontenerowego. Wiele czynników złożyło się na znaczne, kilkusetprocentowe podwyżki cen transportu z Azji. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule. Zapowiedzi końca podwyżek było już wiele i żadna z nich, póki co nie sprawdziła się.

Przed nowym rokiem analitycy rynkowi są nastawieni raczej sceptycznie. Wiele wskazuje na to, że koszty transportu kontenerowego jeszcze długo utrzymają się na obecnym poziomie lub będą nadal rosły. Pod koniec stycznia (po Chińskim Nowym Roku) możliwe jest zaobserwowanie niewielkich obniżek cen w stosunku do tych z ostatniego kwartału 2021 r., kiedy zanotowano rekordowe stawki. W relacji rok do roku koszty transportu będą jednak prawdopodobnie rosły.

Dlaczego ceny kontenerów nie spadną? Przede wszystkim przez popyt. Obserwowane problemy z brakiem kontenerów, zatory i kolejki, a w efekcie coraz wyższe stawki, idą w parze z popytem, który nadal rośnie w globalnym. Eksperci Światowej Organizacji Handlu przewidują, że w roku 2022 r. wskaźnik międzynarodowej wymiany handlowej wzrośnie o kolejne 4% (szacunki dotyczące roku 2021 mówiły o wzroście na poziomie 8% względem roku 2020).

Wzrost kosztów kredytów w 2022 r.

Te podwyżki mogą być dla firm motoryzacyjnych najbardziej odczuwalne w skutkach. Okazuje się bowiem, że zadłużenie tej branży w Polsce sukcesywnie rośnie od początku pandemii. W bazie danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej jest ponad 12,5 tys. przedsiębiorstw motoryzacyjnych zadłużonych na 446,5 mln zł. Od początku pandemii ich zadłużenie wzrosło o 18%. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

Tymczasem wiele wskazuje na to, że jesienna podwyżka stóp procentowych to dopiero zapowiedź tego, co czeka posiadaczy kredytów w roku 2022. Gwałtowny wzrost inflacji najprawdopodobniej zmusi Radę Polityki Pieniężnej do kolejnych podwyżek, być może nawet kilku w ciągu całego roku. Według analiz bankowych (np. Pekao) główna stopa procentowa NBP w 2022 r. może sięgnąć nawet poziomu 3,25%. Zapowiedź podwyżki stóp może mieć wpływ na zablokowanie planów inwestycyjnych firm z naszej branży ze względu na zmiany w ofertach kredytów bankowych (wyższe oprocentowanie).

Ceny paliwa w 2022 r.

Paliwo może, ale nie musi zdrożeć w przyszłym roku. Na wszelki wypadek zdecydowaliśmy się jednak umieścić je w naszym zestawieniu. Istnieją bowiem argumenty za kontynuacją, oberwowanego w 2021 r. wzrostu cen benzyny, oleju napędowego i gazu, takie jak rosnąca inflacja. Ceny jednak będą zależały także od decyzji OPEC, a więc organizacji zrzeszającej państwa eksportujące ropę naftową. Państwa te planują na razie zwiększać wydobycie, co może przynieść w 2022 r. spadki cen ropy za baryłkę. Pozytywy wpływ na ceny na stacjach może mieć też wprowadzenie tarczy antyinflacyjnej, uruchamianej przez rząd. Do 31 maja 2022 roku, paliwa zostaną zwolnione z podatku od sprzedaży detalicznej i opłaty emisyjnej. Do 20 maja została również obniżona akcyza na paliwo – do minimalnego poziomu dopuszczalnego w Unii Europejskiej. Rynkowi sceptycy uważają jednak, że tarcza wprowadzana przez rząd może mieć tylko chwilową skuteczność, a ceny benzyny mogą rosnąć nadal – jeżeli nie w pierwszym to w drugim półroczu 2022 r.

W 2022 r. podrożeje nawet woda i ścieki

Dla większości firm z sektora usług motoryzacyjnej nie będzie to szczególnie istotna podwyżka, jednakże wielu producentów części zamiennych może ją odczuć. Wzrost cen wody nie będzie także obojętny dla właścicieli myjni samochodowych.

Dlaczego woda podrożeje? Znaczna część spółek wodnych złożyła w 2021 r. wniosek do regulatora cen o zmianę taryf wodno-kanalizacyjnych. Głównym celem wniosków jest wprowadzenie podwyżki stawek. Powodem jest wzrost cen energii elektrycznej i zagospodarowania odpadów ściekowych, obserwowany w ostatnich miesiącach, powodujący wyższe koszty działalności spółek wodnych.

Prowadzenie działalności gospodarczej

W przyszłym roku ze względu na wdrożenie postanowień rządowego programu nowy Polski Ład, wzrosną koszty prowadzenia działalności gospodarczej dla niemal wszystkich firm. W branży motoryzacyjnej nie brakuje osób pracujących na zasadzie jednoosobowej działalności gospodarczej. Ta grupa zyska na zwiększeniu kwoty wolnej pod podatku, ale straci na innych wprowadzanych zmianach. Polski Ład komplikuje kwestię ustalania wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne. Nie będzie już comiesięcznej składki zdrowotnej ani możliwości jej odliczenia od podatku. Wysokość należnego ubezpieczenia zdrowotnego uzależniona będzie od uzyskanego w danym miesiącu dochodu.

Na zmianach podatkowych w 2022 r. stracą przede wszystkim przedsiębiorcy osiągający miesięczny przychód na poziomie 15 tys. zł i więcej. Większe koszty podatkowe czekają zarówno tych przedsiębiorców, którzy rozliczają się liniowo jak i tych rozliczających się ryczałtowo.

Inne wzrosty cen

W 2022 r. nadal drożeć będą także inne dobra konsumpcyjne, mniej lub bardziej istotne dla branży motoryzacyjnej. Finalnie uczestnicy branży, zwłaszcza ci inwestujący w rozwój firmy i rozbudowę obiektów, w pewien sposób ucierpią także na podwyżkach cen materiałów budowlanych, nieruchomości czy czynszu wynajmowanych obiektów. Podrożeją także usługi świadczone przez firmy zewnętrzne (serwis urządzeń, usługi IT itd.). Droższe będą także nowe samochody, co prawdopodobnie powstrzyma część potencjalnych klientów od ich zakupu i otworzy dla wielu firm z branży (np. producentów i dystrybutorów części na aftermarkecie) szansę na zwiększenie zysków. Z drugiej jednak strony firmy, chcące odświeżyć lub poszerzyć flotę samochodową w swojej firmie, poniosą wyższe koszty zakupu lub leasingu. W przyszłym roku droższe będą także… mandaty drogowe.

Wszystko wskazuje na to, że podwyżki cen i kosztów przyczynią się do konieczności podnoszenia cen produktów i usług w branży motoryzacyjnej – przede wszystkim części samochodowych i usług warsztatowych.

Zapomnieliśmy o istotnej podwyżce cen, która powinna zostać opisana w artykule? Napisz komentarz.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

riko, 22 grudnia 2021, 18:53 3 0

Abonamenty na oprogramowania testerów diagnostycznych , dostęp on-line do danych technicznych ,programowań przez internet .

Odpowiedz

Normalny, 23 grudnia 2021, 16:25 2 -6

To jest straszne, jak to się wszystko spełni to ludzie tego nie wytrzymają, a to jeszcze nie jest wszystko, jeszcze korzyści płynące z "nowego wału" nie będzie ich stać na jakąkolwiek naprawę samochodu. pozostaną im tylko garażowicze, a co z nami, co nam pozostało, Tak jak prorokuje nasz umiłowany przywódca Donald - "Pozostał ci jeno sznur"

Odpowiedz

Mario, 24 grudnia 2021, 14:19 2 -6

Najniższa krajowa 2022

Odpowiedz

alek, 24 grudnia 2021, 16:39 0 0

"Pod koniec stycznia (po Chińskim Nowym Roku) ", nie do konca prawda- chinski nowy rok zaczyna sie 1 lutego 2022

Odpowiedz

nikt, 25 grudnia 2021, 17:25 3 0

Na szczęście nie podrożeje ludzka godność ani zarobki pracowników

Odpowiedz

Anonim, 26 grudnia 2021, 14:13 11 0

Wzrosną ceny części, wzrosną ceny napraw i wzrośnie i to bardzo szara strefa. Polski Ład sprzyja wręcz zachęca do do szarej strefy. A pan inspektor widząc masę samochodów na placu stwierdzi: ja pod tym adresem nie mam zarejestrowanej działalności gospodarczej więc nie mogę kontrolować.

Odpowiedz

Zbyszek R., 29 grudnia 2021, 22:49 7 0

Przed nami jeszcze podwyżka inflacyjna w Chinach (dzis to około 10-12%), plus wszystkie podwyżki wynikające ze starych stanów magazynowych dzis nie widoczne na rynku, dochodzi różnica kursowa umacniającego się $ względem €. Całość podwyżek zamknie się do roku bazowego (12.2020) zapewne w okolicy 25-30% dla większości typów części samochodowych, te tańsze i bardziej przestrzenne w transporcie jak części wizualne pewnie nawet +35-45% z racji na wysoki impakt kosztu transport morskiego/kolejowego z Azji. Wysoka cena aut używanych, bark nowych oraz brak zamienników na OEM powoduje iz nawet wyższe ceny części beda akceptowane. Średni wiek aut zwiększy o 0.5-1.2 co wpłynie na większą liczbę napraw zwłaszcza na rynku niezależnym. W mojej ocenie ta korzystna sytuacja dla IAM utrzyma się pewnie ok 2 max 3 lat, pozniej pewnie wszystko powoli bedzie wracac do punktu równowagi w nowej rzeczywistości. Takie mam przyposzczenia, jestem ciekaw Waszych.

Odpowiedz

Anonim, 30 grudnia 2021, 9:08 6 0

Niestety ale obawiam się, że masz rację podrożeją części eksploatacyjne typu klocki tarcze filtry z powodu swojej wagi lub objętości. Kontener 40-tka to obecnie koszt 10 tys $ co znacznie przekłada się na koszt jednostkowy części. Plus w tym wszystkim to to, że faktyczne będzie większy ruch w serwisach niezależnych. W przyszłym roku rynek może dotknąć jeszcze jedno zjawisko, o którym jeszcze się nie mówi, ale nieuchronnie nadejdzie. Z powodu braku produkcji nowych samochodów mogą się wykruszyć najsłabsi dealerzy samochodów. Jeden z flotowców mówił mi, że samochody zamówione w październiku ma kontraktowany odbiór może na sierpień, tak że przyszły rok będzie ciekawy.

Odpowiedz

qwerty, 3 stycznia 2022, 8:36 1 0

w Gordonie były juz podwyżki ?

Odpowiedz

nikt, 3 stycznia 2022, 19:24 2 0

Opłat chyba

Odpowiedz