Tylko 30 minut będzie potrzebne, aby lakier na samochodzie znów wyglądał jak nowy. Ten sposób pozwoli zapomnieć o stresie związanym z obcierkami parkingowymi.
Czy światło słoneczne może usunąć zarysowania z powierzchni samochodu?
Naukowcy z Korea Research Institute of Chemical Technology stworzyli lakier bezbarwny, który działa podobnie do komercyjnych lakierów i może się samoregenerować przy udziale wyłącznie światła słonecznego. Jak wynika z najnowszych badań, opracowano klar, który może się samodzielnie zregenerować w ciągu 30 minut pod wpływem światła słonecznego. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie ACS – Applied Polymer Materials journal. Najważniejszym czynnikiem zabezpieczającym powierzchnię pojazdu jest doskonała trwałość powłok samochodowych. Aby zachować oryginalny kolor samochodu, ochronne materiały powłokowe powinny być również przezroczyste i bezbarwne. Wszystkie te wymagania muszą być także spełnione, aby zapewnić funkcję samoregeneracji.
Wysokiej twardości i doskonałej trwałości towarzyszy wyjątkowo słaba wydajność samoregeneracji w materiałach o swobodnym ruchu molekularnym, podczas gdy odwrotnie jest w przypadku materiałów o wysokiej wydajności samoregeneracji, ale niskiej trwałości. Naukowcy z Korei stworzyli przezroczysty materiał powłokowy, który spełnia wszystkie wyżej wymienione wymagania, działa podobnie do samochodowych lakierów bezbarwnych i może się samoregenerować.
Usuwanie rys z lakieru za darmo? Już niedługo będzie to możliwe.
Zarysowania powierzchni mogą być naprawione przy użyciu opracowanego samoregenerującego się materiału ochronnego w ciągu 30 minut po wystawieniu na działanie światła słonecznego. Zespół badawczy użył maszyny do natryskiwania powłok na model samochodu w skali laboratoryjnej, aby zademonstrować możliwości samoregeneracji opracowanego lakieru. Rysa całkowicie zniknęła i powierzchnia lakieru na eksperymentalnym modelu samochodu, który spędził około 30 minut w świetle słonecznym wyglądała jak nowa.
Zasada działania bezbarwnego lakieru samoregenerującego
Zasadą przewodnią zjawiska samoregeneracji jest wzrost temperatury powierzchni opracowanego materiału po zaabsorbowaniu światła słonecznego. Podwyższona temperatura powierzchni umożliwia wielokrotną dysocjację i rekombinację wiązań chemicznych w strukturze polimeru, co prowadzi do samoleczenia zarysowania powierzchni.
Zespół badawczy sprawdza obecnie z jakimi komercyjnie stosowanymi lakierami można mieszać ich wynalazek, aby samoregeneracja zachodziła prawidłowo i szybko pod wpływem promieni słonecznych.
Chociaż barwniki fototermiczne zostały wykorzystane do badania właściwości samoregeneracji, większość wcześniejszych badań skupiła się na materiałach nieorganicznych, które stanowią wyzwanie do zastosowania w warunkach przemysłowych, ponieważ materiały powłokowe muszą być przezroczyste. Dodatkowo, wytworzenie efektu fototermicznego w materiałach nieorganicznych wymaga znacznej ilości energii świetlnej.
Zespół badawczy zastosował pochłaniające światło, przezroczyste, organiczne barwniki fototermiczne. Światło bliskie podczerwieni pozwala uniknąć nadmiernego wzrostu temperatury powierzchni pojazdu, ponieważ jest to źródło energii o dużej długości fali, które stanowi mniej niż 10% południowego światła słonecznego.
Dodatkowo, organiczne barwniki fototermiczne mają wiele zalet dla komercjalizacji, w tym fakt, że są niedrogie, łatwo mieszają się z różnymi farbami i nie zmieniają koloru produktu ze względu na ich bezbarwny nieodłączny kolor.
Zastosowania i przyszłość samoregenrującego się lakieru
Przyszłe zastosowania stworzonego samoregenerującego się materiału obejmują powłoki dla materiałów budowlanych, urządzeń elektronicznych, takich jak komputery i smartfony, oraz w transporcie. Ponadto, wykorzystanie mniej szkodliwych rozpuszczalników organicznych – które są produkowane w znacznych ilościach podczas malowania pojazdów – ma pomóc światu w osiągnięciu neutralności węglowej.
– Stworzona technologia jest technologią platformową, która tworzy samoregenerujące się lakiery przy użyciu zarówno barwników fototermicznych, jak i tanich komercyjnych materiałów polimerowych. Przewiduje się, że będzie ona szeroko stosowana w licznych aplikacjach nie tylko jako samochodowe lakiery bezbarwne. – mówi Kierownik badań, dr Jin Chul Kim z KRICT
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 29 marca 2023, 21:58 0 0
Gdzie kupić regenerator lakieru ?
Odpowiedz