Dynamiczna wymiana oleju w skrzyniach biegów ciągle budzi skrajne emocje. Czy to bezpieczne? Czy to opłacalne? Czy się sprawdza? Od kilku lat na polskim rynku działa program MotulEVO, tworzący sieć warsztatów wyspecjalizowanych w tego typu naprawach. O zasadach jego działania rozmawiamy z Andrzejem Mrozem i Piotrem Pyrką z Motul Polska.
Agnieszka Wraga-Marciniak: MotulEvo to program skierowany do warsztatów zajmujących się serwisem automatycznych skrzyń biegów. Jakie warunki należy spełnić, aby móc się do niego zgłosić? Jakie są późniejsze warunki uczestnictwa?
Andrzej Mróz, Regional Sales Manager Motul Polska: Program MotulEVO został opracowany przez firmę Motul jako odpowiedź na pojawiające się zapotrzebowanie krajowych rynków motoryzacyjnych w zakresie profesjonalnej obsługi automatycznych skrzyń biegów. Dedykowany jest tym warsztatom, które już świadczą usługi serwisowania układów napędowych, a także firmom, które pragną do swojej oferty wprowadzić dodatkowy zakres usług serwisowych, pozwalających pozyskiwać nowych klientów oraz generować dodatkową sprzedaż produktów i usług.
W Polsce program MotulEVO prowadzony jest przez firmę Motul wspólnie z Autoryzowanymi Dystrybutorami Motul, którzy są bezpośrednimi operatorami programu na lokalnych rynkach. Z tego względu pierwszym i najważniejszym wymogiem dla zainteresowanych warsztatów jest realizowanie bądź podjęcie współpracy handlowej z lokalnym Dystrybutorem Motul, który jako pierwszy dokonuje oceny potencjału i możliwości takiego warsztatu. Do udziału w programie MotulEVO zapraszamy firmy o wysokim poziomie zaangażowania w rozwój świadczonych usług, przekonanych co do potrzeby podejmowania innowacyjnych działań oraz zdecydowanych wyspecjalizować się w profesjonalnej obsłudze serwisowej automatycznych skrzyń biegów. Kolejnym niezbędnym warunkiem rozpoczęcia współpracy jest wymóg posiadania bądź zakupu we własnym zakresie dedykowanego profesjonalnego urządzenia do dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Po podjęciu wspólnej decyzji o przystąpieniu do programu MotulEVO, każdy partnerski warsztat podpisuje umowę współpracy z Dystrybutorem Motul, w której określane są wzajemne prawa i obowiązki oraz zasady współpracy w ramach tego programu.
Na czym polega specyfika wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów?
Piotr Pyrka, Menadżer Techniczny Motul Polska: Automatyczne skrzynie biegów to skomplikowane układy mechaniczno-hydrauliczno-elektryczne. Wymagają olejów spełniających te trzy funkcje, które zapewnić muszą właściwy poziom tarcia pomiędzy elementami ciernymi sprzęgieł. Muszą zatem zapewnić ochronę elementów mechanicznych, wspomniany właściwy poziom tarcia, szybką i precyzyjną reakcję układu hydraulicznego, a w szczególności elektrozaworów, i kompatybilność z elementami elektrycznymi i elektronicznymi. Wysokie momenty obrotowe przenoszone przez nowoczesne konstrukcje, częsta praca elementów ciernych podczas zmiany przełożeń i przepływ oleju w hydrokinetycznym konwerterze momentu obrotowego prowadzą do bardzo wysokich temperatur oleju. Zakres temperatur samego oleju to -30 do +150 °C, a punktowo spotyka się on z elementami osiągającymi temperatury rzędu 400 – 500°C. Wspomniane wysokie temperatury i kontakt z tlenem są czynnikiem prowadzącym do procesów starzenia oleju w przekładni. Skutkiem procesów starzenia oleju jest zmiana lepkości płynu, powstawanie osadów w układzie smarowania i sterowania przekładnią i spadek własności smarnych. W efekcie powoduje to nieprawidłową pracę skrzyni i w konsekwencji szybkie jej uszkodzenie, lub co mniej groźne, spadek jej trwałości.
Aby skrzynia mogła odwdzięczyć się długotrwałą i prawidłową pracą olej w niej musi być wymieniany. Wszyscy producenci skrzyń biegów są zgodni i w każdej ze swoich przekładni wymagają wymiany środka smarnego. Przebiegi między wymianami oleju zależą od typu skrzyni i warunków eksploatacji i najczęściej wahają się od 60 000 do 120 000 km. Po tym przebiegu lub określonym czasie koniecznie należy wymienić całość oleju. W przypadku braku wymiany w wyniku procesów starzenia oleju dochodzi do powstawania osadów, szczególnie w układach sterujących, co prowadzi do szarpania i innych nieprawidłowości pracy skrzyni. Przy braku wymiany oleju w wyniku poddawania oleju ciągłym procesom ścinania dochodzi z kolei do zmniejszenia lepkości i zmniejszenia własności smarnych, co z kolei prowadzi do przyspieszonego zużycia.
W ramach programu promujecie dynamiczną metodę wymiany oleju w skrzyni biegów. Na rynku wciąż można usłyszeć skrajne opinie na jej temat. Czy Waszym zdaniem jest to w pełni bezpieczne rozwiązanie? (ewentualnie, w jakich sytuacjach ta metoda może nie być zalecana?)
Piotr Pyrka: Aby prawidłowo przeprowadzić proces wymiany należy olej wymienić w całości, co w większości konstrukcji skrzyń nie jest możliwe bez specjalnej maszyny umożliwiającej wymianę środka smarnego dynamicznie w czasie przepływu. Co więcej, procedura wymiany oleju metodą dynamiczną, daje także możliwość jej wyczyszczenia specjalnie do tego celu opracowanymi środkami chemicznymi.
Podkreślić należy, że do prawidłowej pracy skrzyni biegów potrzebne jest utrzymanie całego jej wnętrza w czystości i stosowanie środków czyszczących przed dynamiczną wymianą oleju w trakcie procedury jest nieocenioną zaletą. Warto dodać, że nie ma żadnej innej metody całkowitej wymiany oleju w przekładni automatycznej. W trakcie metody uproszczonej, polegającej tylko na spuszczeniu oleju przez korek spustowy przekładni i uzupełnieniu świeżym olejem do właściwego poziomu, wymianie podlega tylko część oleju. W zależności od konstrukcji przekładni jest to najczęściej od 30 do niewiele ponad 50% jego całkowitej objętości. Większość oleju pozostaje w konwerterze hydrokinetycznym, płycie sterującej, pompach i kanałach hydraulicznych. Taki sposób można by porównać do wymiany oleju w silniku samochodu w analogiczny sposób, czyli spuszczenia np. 30% jego objętości i uzupełnieniu poziomu do właściwego stanu. Metodę taką należy uznać nie tyle za niewłaściwą co nawet za szkodliwą dla mechanizmu, który jest smarowany. W takim przypadku większość oleju pozostaje niewymieniona, co ma wpływ na niewłaściwą pracę i trwałość, o czym już wspominaliśmy. Ponadto taki uproszczony sposób nie pozwala na usunięcie z przekładni zanieczyszczeń, które są najczęstszą przyczyną jej nieprawidłowej pracy. Podsumowując, zalecamy w każdym przypadku stosowanie wymiany dynamicznej jako jedynej metody gwarantującej prawidłową, całkowitą wymianę całości oleju w przekładni.
Warsztaty będące w sieci MotulEvo muszą posiadać urządzenie do dynamicznej wymiany oleju. Czy jest to maszyna znana na rynku – kto jest jej producentem?
Piotr Pyrka: Niezbędnym warunkiem rozpoczęcia współpracy jest wymóg posiadania bądź zakupu we własnym zakresie lub leasingowanie dedykowanego profesjonalnego urządzenia do dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Na różnych rynkach Motul współpracuje z różnymi producentami urządzeń, tak aby obsługa naszych partnerów w sieci warsztatów MotulEVO była na najwyższym poziomie. W każdym przypadku urządzenie do dynamicznej wymiany oleju jest dostarczane przez jednego z czołowych producentów maszyn warsztatowych. Jest ono kompaktowe, niezawodne i automatyczne. Może być używane do każdego typu skrzyni biegów. Razem z urządzeniem dostarczamy kompletny zestaw złączy, który został tak dobrany, aby można było pracować z większością automatycznych skrzyń biegów w wielu markach pojazdów. Po podjęciu wspólnej decyzji o przystąpieniu do programu MotulEVO, każdy partnerski warsztat podpisuje umowę współpracy z Dystrybutorem Motul, w której określane są wzajemne prawa i obowiązki oraz zasady współpracy w ramach tego programu. W ramach tej umowy, możliwy jest oczywiście zakup urządzenia lub jego leasing.
W jaki sposób warsztat należący do programu jest zachęcany do korzystania ze środków smarnych marki MOTUL, dedykowanych skrzyniom biegów?
Andrzej Mróz: Główną korzyścią dla warsztatów wynikającą z udziału w programie MotulEVO jest możliwość bezpłatnego dostępu do profesjonalnego know-how firmy Motul i jej partnerów technicznych w zakresie obsługi i serwisowania automatycznych skrzyń biegów oraz najwyższej jakości dedykowanych produktów Motul. W okresie uczestnictwa w programie MotulEVO warsztat partnerski ma zapewniony bezpłatny dostęp do technicznej bazy danych on-line, szkoleń technicznych, profesjonalnego doradztwa technicznego (również w ramach pomocy technicznej – dedykowany numer telefonu) oraz wsparcia marketingowego wyrażającego się w dostarczaniu materiałów reklamowych służących do promowania działań warsztatu w ramach udziału w projekcie MotulEVO i sprzedaży produktów Motul. Ponadto uczestnicy programu, w miarę potrzeb i możliwości, mogą liczyć na indywidualne ustalenie zasad współpracy z Dystrybutorem i firmą Motul oraz spersonalizowane wparcie w zakresie realizowanej przez niego aktywności w ramach projektu MotulEVO, np. dodatkowe wsparcie techniczne, spersonalizowane materiały reklamowe, udział w projektach Motul, etc.
Jednym z podstawowych problemów wtórnego rynku napraw i części jest utrudniony dostęp do danych technicznych. W ramach programu MotulEVO zapewniacie bazę informacji technicznych dotyczących aut z przekładniami automatycznymi. Jakie dane konkretnie tam znajdziemy i w jaki sposób warsztaty mogą z nich skorzystać?
Piotr Pyrka: To co wyróżnia, poza profesjonalnymi produktami i szkoleniami program MotulEVO na europejskim rynku to dostęp do bazy danych zawierających między innymi instrukcje wymiany oleju czy instrukcje sprawdzania poziomu oleju w przekładni w większości europejskich modeli pojazdów. Instrukcje te krok po kroku opisują i pokazują graficznie, jakie czynności należy wykonać i które elementy w pojeździe należy odkręcić, aby szybko i skutecznie podłączyć urządzenie do pojazdu i wykonać operację wymiany oleju. Dostęp do bazy danych dostępnej na stronie www.motulevo.com jest możliwy po zalogowaniu, tylko dla partnerów projektu.
Uczestnicy MotulEvo biorą udział także w dedykowanych szkoleniach, zarówno technicznych jak i sprzedażowych. W jaki sposób są one realizowane?
Piotr Pyrka: W centrum szkoleniowym MotulEVO, zlokalizowanym pod Kielcami, organizujemy dla wszystkich partnerów programu MotulEVO całodniowe szkolenia z obsługi urządzenia, wraz z ćwiczeniami praktycznymi na wszystkich typach automatycznych skrzyń biegów. Prowadzone są one przez specjalistów z ponad 20-letnim doświadczeniem w obsłudze i naprawie wszystkich rodzajów automatycznych skrzyń biegów. Nasz specjalista szkoleniowiec, Pan Mariusz Zapała dostępny jest pod dedykowanym numerem telefonu jako konsultant dla wszystkich uczestników programu MotulEVO pięć dni w tygodniu.
Dla partnerów i kandydatów projektu MotulEVO z zachodniej czy północnej Polski prowadzimy także szkolenia wyjazdowe w okolicy Poznania w przygotowanym warsztacie jednego z uczestników programu MotulEVO.
Jakie warsztaty jak dotychczas korzystają z Waszej oferty – czy są to warsztaty należące do sieci warsztatowych czy także mniejsze punkty (np. małe warsztaty skupione na serwisie skrzyń biegów)?
Andrzej Mróz: Suma wszystkich korzyści z uczestnictwa w programie sprawia, że do tak kompleksowego programu, jakim jest program MotulEVO coraz liczniej przystępują nie tylko indywidualne, niezrzeszone warsztaty wyspecjalizowane lub nie w obsłudze automatycznych skrzyń biegów, ale również Autoryzowane Stacje Obsługi różnych marek i warsztaty należące do sieci warsztatowych, takich jak np. Bosch Car Service czy też MaX Serwis Premium Motul prowadzonej przez firmę Auto Partner SA z siedzibą w Bieruniu.
Jak duże jest zainteresowanie programem, ile warsztatów do niego należy? Czy można spodziewać się szybkiego powiększania sieci?
Andrzej Mróz: Od czasu wdrożenia programu MotulEVO w 2017 roku Dystrybutorzy Motul w Polsce podpisali ponad 100 umów. Wszystkich zainteresowanych uzyskaniem statusu partnera MotulEvo zachęcamy do skontaktowania się z najbliższym Autoryzowanym Dystrybutorem produktów Motul lub bezpośrednio z biurem Motul Polska.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Konrad, 16 grudnia 2021, 11:33 0 0
Szkoda że firma Motul nie odpowiadałą na zapytania zwiażane z programe jakiś czas temu by przystąpić do programu MotulEvo.
Odpowiedz