Branża motoryzacyjna boryka się obecnie z wieloma trudnościami związanymi z produkcją części. Czy obserwowane problemy mają wpływ na poziom zatrudnienia? Przedstawiamy aktualne statystyki.
Największe problemy z płynną działalnością mają w ostatnich miesiącach montownie samochodów. Ze względu na braki podzespołów, głównie półprzewodników, funkcjonowanie wielu zakładów produkcyjnych jest czasowo zawieszane. Sytuacja ta poważnie odbija się na działalności firm produkujących i dostarczających części do samochodowych montowni. Blisko połowa z nich, odnotowała w minionym kwartale spadek przychodów. Statystyka ta częściowo przekłada się na poziom zatrudnienia. W III kwartale 2021 r. niemal co trzeci producent części na rynek OE (do montowni samochodów) wskazał, że poziom zatrudnienia w jego firmie zmniejszył się. Jednocześnie jednak, ponad 20% badanych producentów, wskazało na wzrost zatrudnienia, co może wskazywać, że część firm wychodzi już z najtrudniejszego momentu produkcyjnego kryzysu.
W nieco lepszej sytuacji biznesowej znajdują się producenci części samochodowych, działający wyłącznie na rynku wtórnym. W ich przypadku nie występuje zagrożenie spadkiem liczby zamówień, związanym z zawieszaniem działalności montowni pojazdów. Pojawiają się jednak problemy z dostępnością i cenami surowców. W tej grupie również znajduje się duże grono firm, które odnotowały spadek zatrudnienia w relacji do poprzedniego kwartału. Z drugiej strony niemal co czwarta firma zwiększyła zatrudnienie.
Po więcej danych rynkowych i statystyk dotyczących branży motoryzacyjnej, zapraszamy do artykułu: Barometr branży motoryzacyjnej po 3. kwartale 2021 r.
Dane pochodzą z raportu “Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po III kwartale 2021 r. i prognozy”, przygotowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Santander Bank Polska we współpracy z MotoFocus.pl.
Komentarze