Bateryjny dogmat, czyli przemysł na kursie kolizyjnym

2 sierpnia 2021, 13:15

Zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami płynącymi z Komisji Europejskiej, polityka „Zielonego Ładu” nie miała zakazywać technologii silników spalinowych, a jedynie wskazać kierunek rozwoju. Tymczasem propozycja Komisji zakładająca stuprocentową redukcję emisji CO2 do 2035 roku oznacza ni mniej ni więcej tylko zakaz stosowania konwencjonalnego napędu. Jeśli wejdzie w życie, europejski przemysł motoryzacyjny znajdzie się na kursie kolizyjnym z górą lodową – ostrzega Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Niedawne katastrofalne powodzie w Niemczech i Belgii, jakich te kraje nigdy nie widziały, pokazują dobitnie, że klimat się zmienia i działania na rzecz jego ochrony stają się coraz pilniejszą kwestią. Nikt odpowiedzialny nie zaprzeczy, że osiągnięcie neutralności klimatycznej powinno być jednym z najważniejszych zadań polityki europejskiej. Konsensus kończy się jednak tam, gdzie mowa o konkretnych regulacjach prawnych dotyczących emisji CO2.

Miało być porozumienie, jest dyktat

Propozycja Komisji Europejskiej przewidująca, że od 2035 roku nowe samochody osobowe i dostawcze nie będą w ogóle emitowały dwutlenku węgla oznacza narzucenie europejskiemu przemysłowi przymusu produkowania jedynie samochodów elektrycznych. Stoi to w sprzeczności z wcześniejszymi wypowiedziami m.in. komisarza ds. Zielonego Ładu, Fransa Timmermansa, który nie tak dawno zapewniał, że nie jest zwolennikiem dyskryminowania tej czy innej technologii, natomiast uważa, że należy dać wyraźny sygnał dotyczący kierunku zmian. Jednak po przedstawieniu przez Komisję Europejską najnowszej propozycji dotyczącej redukcji emisji w transporcie, komentarze Timmermansa utrzymane były w znacznie mniej koncyliacyjnym tonie. Komisarz stwierdził, że spodziewał się krytycznego przyjęcia propozycji, ale koszty nicnierobienia będą wyższe. Branża motoryzacyjna wskazuje natomiast, że Komisja Europejska wybrała pośpiech zamiast rozwagi, zamykając się na racjonalne argumenty i merytoryczne propozycje.

Nie można się oprzeć wrażeniu, że Komisja Europejska nie bierze pod uwagę kosztów gospodarczych i społecznych tak błyskawicznej, narzuconej z góry transformacji. Europejski przemysł motoryzacyjny, czyli przede wszystkim sektor producentów części i komponentów, z których składają się pojazdy, nie otrzymał wystarczającej ilości czasu na przygotowanie się do tej zmiany. Tak szybkie przestawienie się na całkowicie nowe technologie jest po prostu niewykonalne zarówno ze względów finansowych, jak również technicznych i logistycznych. Europejscy decydenci od lat są informowani o możliwych konsekwencjach tak radykalnych i szybkich zmian. Nie ma złudzeń – jeśli propozycja Komisji Europejskiej zostanie przyjęta, znaczna część przedsiębiorstw zajmujących się produkcją motoryzacyjną będzie skazana na upadek, a zatrudnieni w tych firmach ludzie stracą pracę – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Branża motoryzacyjna wskazuje na nierealistyczny horyzont czasowy transformacji nakreślony przez Komisję Europejską. Zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), do którego należy SDCM, powinien to być rok 2050, nie zaś 2035.

Nie można się oprzeć wrażeniu, że decyzja Komisji Europejskiej w znacznej mierze motywowana jest politycznie i nie wynika wyłącznie z przesłanek merytorycznych. Pakiet „Fit for 55” w ogóle nie uwzględnia roli zrównoważonych paliw odnawialnych, które mogłyby przyczynić się do uzyskania neutralności klimatycznej w transporcie, sprawiając, że silniki spalinowe nie będą obciążeniem dla klimatu. Arbitralne zakazanie technologii silników o spalaniu wewnętrznym już w 2035 roku oznacza wywrócenie planów wielu firm motoryzacyjnych do góry nogami – wyjaśnia Alfred Franke, prezes grupy MotoFocus.pl.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 16 sierpnia 2021, 14:22 1 0

jak tam Izera

Odpowiedz

Normalny, 30 sierpnia 2021, 15:47 0 0

Witam - czy ktoś kto pisał ten artykuł, czytał swoje wypociny?, czy chociaż trochę orientuje się o co chodzi? czy też pisze żeby pisać, by błysnąć intelgencją!
Przede wszystkim problemem nie jest żadne CO2, a Metan CH4.
Następnie - niemożliwa jest jakakolwiek zerowa emisja, dlatego że należałoby wstrzymać całkowicie produkcję, chodowlę i usunąć wszyskich mieszkańców Europy, bo przecież każdy człowiek i zwierzę wudala CO2 i Metan - a kto ma zostać? komisaże? i pożyteczni idioci?, - a kto będzie na nich pracował? przecież oni nie mają podstawowych zdolności życiowych, potrafią tylko żerować na narodach i zajmować się lichwą, kto bedzie zamieszkiwał Europę - starsi i mądrzejsi Eskimośki?, bo w tym kierunku to wszystko idzie. Następnie trzeba by oddzielić całą Europę od reszty świata żeby wiatr nie przywiał do Europy śmiertelnego CO2, lub korona świrusan np. Z Chin do których Europa przenośi produjcję, które budują nowe kopalnie i huty i robia wszystko żeby przejąć przemysł całego swiata. Jeżeli nawet "mądrzy inaczej" z mumii europejskiej zakażą produkcji i urzytkowania samochodów osobowych i dostawczych, to co zrobią z - ciężarówkami, ciągnikami, maszynami budowlanymi, statkami, i pozostałymi mszynami napędzanymi silnikami spalinowymi, też zakażą produkcji i urztkowania?, a co z samolotmi którymi tak chętnie latają komisarze mumii?, przecież to jest paranoja - pijany sen chorego idioty.
Oczywiscie została zachwiana równoowaga w przyrodzi, jednak nie tędy droga, oczywiści trzeba działać, ale muszą to być działanie na całym swiecie, a nie tylko w europie, która odpowiedzialna jest za ok. 6,5 - 8% emisji CO2 na całym siecie. Nie słyszałem żeby były podejmowane jakiekolwiek działania w tym kierunku.Tu nie chodzi o żadna zeroiwą emisję, chodzi o to żeby usunąć z europy historyczne narody, zachować zasoby naturalne żeby eskomośki moigli żyć w Europie, apóźniej na całym świecie wygodnie.
Ktoś mądry powiedział - "Niemoże być nic gorszego kiedy chołota dorwie się do władzy" i o to właśnie chodzi.

Odpowiedz