Czy warto wyposażyć warsztat w urządzenia do kalibracji systemów ADAS?

, 9 grudnia 2020, 8:25

Urządzenia do kalibracji kamer, czujników i głowic systemów ADAS stają się coraz bardziej wyraźnym segmentem rynku wyposażenia warsztatowego. Czy jednak opłaca się w nie inwestować już dziś? Czy warsztat może liczyć na klientów, zainteresowanych usługą kalibracji systemów ADAS?

Po polskich drogach porusza się coraz więcej samochodów, wyposażonych w systemy ADAS. Stale rośnie zatem zapotrzebowanie na usługi ich kalibracji. Usługi te mogą być wykonywane także w tych w warsztatach, które przeprowadzają na co dzień proste czynności naprawcze i serwisowe.

Zaawansowane systemy wsparcia kierowcy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zaprojektowano po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy i podczas parkowania. Systemy ADAS pełnią szereg ról:

  • Zwiększają świadomość sytuacyjną kierowcy podczas jazdy, np. ostrzegając go o pojazdach, znajdujących się w martwym polu lusterek, albo o tym, że pojazd zaczyna zbaczać z pasa ruchu.
  • Zwiększają komfort kierowcy i odciążają go, na przykład samodzielnie zmieniając światła z drogowych na krótkie, w zależności od sytuacji na drodze albo samodzielnie utrzymując ustaloną przez kierowcę prędkość pojazdu, podczas jazdy po autostradzie.
  • Ułatwiają parkowanie i wyjazd z miejsc parkingowych.
  • Mogą samodzielnie chronić przed wypadkiem, ostrzegając kierowcę, a w razie potrzeby, samodzielnie zatrzymując pojazd.

– Z roku na rok na polskich drogach powiększa się liczba samochodów wyposażona w systemy wspomagania kierowcy ADAS. Aktywny tempomat, ostrzeżenie przed kolizją, asystent pasa czy światła kierowane z automatyczną zmianą świateł drogowych zaczynają być standardem nawet w samochodach niższej klasy. Trzeba mieć świadomość, że większość z tych systemów ma bardzo duży wpływ na prowadzenie pojazdu czy działanie innego wyposażenia decydującego o bezpieczeństwie. Potrafią obracać kołem kierownicy, decydują o użyciu hamulców czy kierowaniu światła tylko tam, gdzie jest potrzebne. To precyzyjne układy, poprawnie działające tylko wtedy, kiedy otrzymują prawidłowe informacje z czujników i są prawidłowo skalibrowane – powiedział Wojciech Cichoń z firmy Beissbarth Poland Sp. z o.o.

To oczywiste, systemy ADAS nie są doskonałe i w żaden sposób nie zastąpią one kierowcy i jego uważnej jazdy. Na przykład system przeciwzderzeniowy podczas jazdy z dużą prędkością może co najwyżej zmniejszyć siłę uderzenia, a nie całkowicie uchronić przed wypadkiem. Niemniej nie ma żadnych wątpliwości, że systemy ADAS będą dalej stosowane, także w samochodach elektrycznych. Możliwości ADAS stale się zmieniają, przez co nowe auta mogą korzystać z nowych rozwiązań. Paleta możliwości ADAS może być również zależna od określonej wersji i stopnia wyposażenia danego modelu auta.

– Jeszcze kilka lat temu za systemy ADAS w autach kompaktowych trzeba było dopłacać. Dziś są one elementem wyposażenia standardowego samochodów z coraz niższych segmentów – powiedział Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis.

Systemy ADAS wymagają serwisowania

Systemy ADAS korzystają z całego szeregu czujników, kamer oraz dwóch głowic radarowych. Wszystkie te elementy są rozmieszczone w różnych miejscach pojazdu: za przednią szybą (kamery), w obudowie tylnej rejestracji (kamera cofania), za atrapą grilla albo w zderzaku (głowice radarowe), w obudowie lusterek (kamery) itd. Samochód w trakcie jazdy narażony jest na szereg drgań, a także na pokonywanie nierówności. Powodują one, że czujniki ulegają rozkalibrowaniu (dochodzi do minimalnej zmiany ich położenia) i przestają działać we właściwy sposób.

Kalibracja ADAS po naprawach i przy czynnościach serwisowych

Czujniki systemów ADAS należy kalibrować także wtedy, gdy zaszła konieczność wymiany niektórych elementów składowych samochodu, na przykład po kolizji albo wypadku.

  • Trzeba dokonać kalibracji kamery po montażu nowej, przedniej szyby;
  • Należy skalibrować kamerę po montażu nowego lusterka bocznego, jeśli auto ma na wyposażeniu układ monitorowania martwego pola;
  • Wymiana zderzaka albo atrapy chłodnicy w aucie z ADAS zawsze wiąże się z kalibracją czujników. To samo dotyczy sytuacji, w której elementy te (zderzak, atrapa i inne) są demontowane, a potem montowane ponownie. Zderzak i atrapa to miejsca, w których montuje się między innymi głowice radarowe.
  • Każda naprawa zawieszenia w aucie z układem ADAS wymaga kalibracji czujników.
  • Jeśli auto ma możliwość regulacji geometrii zawieszenia na tylnej osi, po każdej takiej regulacji należy kalibrować czujniki ADAS.

Najczęściej potrzebna jest kalibracja kamery, umieszczonej za przednią szybą samochodu.

– W praktyce kalibracja kamery konieczna jest w trzech przypadkach. Przede wszystkim po wymianie szyby przedniej lub ingerencji w mocowanie przedniej kamery. Drugim ważnym momentem, kiedy należy skalibrować kamerę, jest ingerencja w układ zawieszenia lub kierowniczy. Również w przypadku ingerencji w czujnik kąta skrętu lub demontażu kolumny kierowniczej, konieczna jest kalibracja kamery, z uwagi na połączenie tego systemu z układem kierowniczym – powiedział Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis.

Brak kalibracji ADAS – skutki

Nieskalibrowane czujniki są powodem niewłaściwego działania systemu albo braku działania wielu składowych systemu ADAS. Nieskalibrowane czujniki mogą także powodować szereg poważnych zagrożeń na drodze. Np. źle skalibrowana głowica radaru może wykrywać samochody, jadące po sąsiednim pasie, co może uruchomić nagłe, automatyczne hamowanie auta.

– Z pozoru niezwiązana z tymi systemami naprawa pojazdu może mieć znaczący wpływ na ich pracę. Wystarczy niewielka ingerencja w układ zawieszenia, wymagająca potem ustawienia geometrii pojazdu, która powoduje zmianę geometrycznej osi jazdy, a to może skutkować tym, iż radar czy kamera asystenta pasa nie będzie prawidłowo rozpoznawać położenia przeszkód czy innych pojazdów na drodze. Wymiana szyby czołowej, niewielka kolizja wymagająca demontażu przednich elementów nadwozia, również powoduje konieczność kalibracji ADAS. Czasem będzie to „tylko” wyświetlanie się niezasadnych ostrzeżeń na desce rozdzielczej, a w przypadku większych odchyleń oślepianie innych kierowców,  a w najgorszym razie – może doprowadzić nawet do wypadku. Nie wszyscy wiedzą, ze przeprowadzona kalibracja ADAS wymusza też od razu konieczność sprawdzenia ustawienia świateł i ew. kalibracji – powiedział Wojciech Cichoń z firmy Beissbarth Poland Sp. z o.o.

Czy warto wyposażyć warsztat w urządzenia do kalibracji ADAS?

Kalibracja systemów ADAS to usługa, która już wkrótce może być główną osią działania wyspecjalizowanego warsztatu (liczba pojazdów wyposażona w te systemy będzie stale rosła). Może być też dobrym pomysłem na zwiększenie dochodów w SKP (Stacji Kontroli Pojazdów). Może być to jednak także czynność dodatkowa, świadczona w standardowych warsztatach samochodowych albo w warsztatach wyspecjalizowanych np. w naprawach zawieszenia, wymiany szyb lub naprawach powypadkowych/blacharsko – lakierniczych.

– Warsztaty powinny dopasowywać swoją ofertę do zmieniających się potrzeb i wymagań klientów, aby za niedługo nie zostać w tyle za konkurencją. Usługa ta już teraz jest coraz bardziej powszechna, dlatego zdecydowanie warto ulokować kapitał w urządzeniu do kalibracji systemów ADAS, które będzie generowało w serwisie dodatkowe przychody. Szanse, że klienci będą chcieli dokonać kalibracji kamery, są duże. Co ważne, w niedalekiej przyszłości większość napraw blacharskich będzie wymagała sprzętu do regulacji systemów bezpieczeństwa, tak więc biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki, jestem pewny, że inwestycja w urządzenie do kalibracji systemów ADAS zwróci się właścicielom warsztatów w stosunkowo niedługim czasie – powiedział Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis.

– Inwestycja warsztatu w urządzenia do kalibracji ADAS jest jak najbardziej zasadna. W niedługiej przyszłości będzie to standardowe wyposażenie większości warsztatów, gdyż czynników powodujących rozkalibrowanie tych systemów jest po prostu bardzo wiele – dodał Wojciech Cichoń z firmy Beissbarth Poland Sp. z o.o.

Urządzenia do kalibracji ADAS nie należą do tanich, jednakże ich dostawcy oferują różne sposoby finansowania zakupu – np. leasing. Obsługa niektórych urządzeń do kalibracji wymaga jedynie odbycia podstawowych szkoleń. Obsługiwanie urządzeń jest proste, bo oprogramowanie może samo prowadzić mechanika przez proces kalibracji (urządzenie wskazuje po kolei wszystkie kroki). Do kalibracji używane są albo specjalne panele (z odpowiednimi znakami) albo wielkopowierzchniowe ekrany (monitory o dużej przekątnej ekranu), na których wyświetlane są plansze kalibracyjne. Niezwykle ważne jest odpowiednie umiejscowienie płyt kalibracyjnych w warsztacie, względem pojazdu.

O czym jeszcze warto pamiętać przed zakupem urządzeń do kalibracji?

– Przy wyborze sprzętu do kalibracji trzeba wziąć pod uwagę fakt, iż są to systemy bezpieczeństwa, dlatego zawsze powinno się wybierać sprzęt zgodny z procedurami fabrycznymi konkretnej marki. Np. grupa VW wymaga, aby do precyzyjnego ustawienia tablic przed pojazdem używać urządzenia do geometrii. Uzupełnieniem stanowiska ADAS powinno być urządzenie do ustawiania świateł oparte na cyfrowej analizie obrazu- np.  MLD 815 lub MLD 9000 firmy Beissbarth – powiedział Wojciech Cichoń z firmy Beissbarth Poland Sp. z o.o.

 

Czy posiadasz w swoim warsztacie sprzęt do kalibracji systemów ADAS? *

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

slawas1, 10 grudnia 2020, 8:21 0 0

" Może być też dobrym pomysłem na zwiększenie dochodów w SKP (Stacji Kontroli Pojazdów)" zdanie z cyklu nie znam się ale się wypowiem i spróbuję coś wcisnąć klientom. Na SKP nie można wykonywać żadnych napraw. Nawet ustawienie świateł jest niedozwolone.

Odpowiedz

Artur, 10 grudnia 2020, 8:26 1 0

pewnie skrót myślowy. Przecież wiadomo, że co druga stacja SKP ma obok warsztat należący do jej właściciela.

Odpowiedz

Mechanik, 10 grudnia 2020, 10:25 0 -2

Ustawienie świateł jest w cenie badania. i każda stacja ma obowiązek sprawdzić i wyregulować światła.

Odpowiedz

Jerzy, 10 grudnia 2020, 10:57 1 0

Diagnosta wykonuje tylko sprawdzenie układów, w żadnym wypadku nie wykonuje żadnych napraw czy regulacji.

Odpowiedz

Mechanik, 10 grudnia 2020, 9:23 0 0

Koszt inwestycji poniesionych na wyposażenie warsztatu, do tego czas na pierdzielenie się z tymi radarami a cena za usługę nawet w ASO to się nie opłaca. Chyba że ktoś zakupi wszystkie typy mat, tarcz etc i będzie świadczył usługi dla firm zewnętrznych

Odpowiedz

TEDI, 11 grudnia 2020, 8:05 0 0

Czy warto inwestować w urządzenia ADAS? - moim zdaniem na razie nie warto.
Właściciele nowych samochodów serwisują je w ASO, natomiast w pozostałych sprowadzonych kilkuletnich powypadkowych klamotów w prawie wszystkich znanych mi przypadkach jest to niesprawne, a właściciel najczęściej nie jest zainteresowany nawet skalibrowaniem, nie wspominając o naprawie.
W ciągu prawie roku zrobiliśmy cztery kalibracje i jedną naprawę, i to jeszcze klienci z Niemiec. Warsztaty blacharsko lakiernicze również nie są tym zainteresowane.

Odpowiedz

realista, 30 grudnia 2020, 22:01 1 0

Różnica między tymi którzy mówią "nie warto" a tymi którzy już w to weszli i praktykują będzie widoczna za rok może dwa. Pierwsi będą mieli już praktykę, będą znani i rozpoznawalni oraz polecani a co za tym idzie będą zarabiać. Ci drudzy z kolei będą mieć wrażenie, że znowu przespali swoją szansę. Kto nie inwestuje ten nie ma szans na rozwój firmy. A ośrodki szkoleniowe ADAS w Polsce już istnieją jak np. ten : LINK

Odpowiedz