Jak identyfikować podrabiane łożyska NSK?

, 29 września 2020, 14:44

Każdego roku firma NSK inwestuje w identyfikację i ściganie fałszerzy, ale ma świadomość, że najlepszym sposobem na zatrzymanie procederu jest ograniczenie popytu. Mając to na uwadze, firma informuje klientów o sposobach identyfikacji i unikania zakupu łożysk z nielegalnych źródeł.

Większość użytkowników końcowych, którzy nabyli podrobione łożyska, sądzi, że kupiła oryginalne produkty i – nie mając zwykle wystarczającej wiedzy z zakresu technologii łożyskowej – nie będzie w stanie na miejscu dostawy odróżnić produktów autentycznych od podrobionych. W rezultacie użytkownicy są całkowicie zależni od swoich dostawców w zakresie wprowadzania niezbędnych procedur kontroli jakości, które mają zapobiegać kupowaniu i dostarczaniu podrobionych łożysk.

Aby zweryfikować korzystanie z potwierdzonego źródła, należy odwiedzić stronę NSK, gdzie zamieszczono pełną listę Autoryzowanych Dystrybutorów. Opcjonalnie w celu potwierdzenia statusu dystrybutora można skontaktować się telefonicznie z firmą NSK.

Kolejną możliwością, która sprzyja pojawieniu się w obiegu podrobionych łożysk jest sytuacja, gdy podwykonawcy dokonują napraw takich podzespołów, jak silniki elektryczne, pompy, skrzynie biegów czy wentylatory. Czasami podwykonawca, nie zdając sobie sprawy ze skali ryzyka (w tym możliwości wystąpienia przedwczesnych uszkodzeń), nieświadomie montuje podrobione łożyska.
W rezultacie każdy podwykonawca powinien zostać zweryfikowany tak, aby miał świadomość jakie zagrożenia wiążą się z produktami nieoryginalnymi oraz posiadał odpowiednie środki kontroli pozwalające zapobiegać nabywaniu podejrzanych produktów.

W razie wątpliwości co do autentyczności łożysk wykonanie kilku podstawowych prób może pomóc zidentyfikować firmę NSK jako oryginalnego producenta. Na początku należy sprawdzić oznaczenia – ich brak jest oczywistym znakiem, że łożyska są podrobione. Jeśli oznaczenia są obecne, należy się upewnić, czy przypominają one standardowe oznaczenia producenta oraz czy znajdują się we właściwych miejscach na łożyskach. Negatywna weryfikacja może wskazywać na nielegalną produkcję.

Oba te łożyska są podrobione, na co wskazuje nieprawidłowe opakowanie (po lewej) oraz brak oznaczeń (po prawej).

Niska jakość to kolejny czynnik, który może pomóc w ujawnieniu podrobionych łożysk. Dokładna kontrola elementów tocznych i bieżni podejrzanych produktów jest w stanie dostarczyć kluczowych wskazówek, takich jak niedokładne wykończenie powierzchni i nieprawidłowy wygląd wałeczków.

Chociaż ogólny wygląd produktów jest podobny, istnieje kilka obszarów, w których łożysko oryginalne (po lewej) i podrobione (po prawej) się różnią – są to m.in wcięcia na wałeczkach.

Opakowanie stanowi kolejną wskazówkę w zakresie identyfikacji podrobionych łożysk. Przede wszystkim użytkownicy powinni sprawdzić, czy łożyska zostały zapakowane w odpowiedni materiał transportowy. Niewłaściwe lub niskiej jakości opakowanie oznacza, że łożyska nie zostały dostarczone przez NSK. Dodatkowo należy sprawdzić konfigurację palet i ładunek kontenera oraz porównać kraj producenta z krajem wysyłki, a także sprawdzić jakość skrzyni transportowych.

Zdjęcie po lewej pokazuje jednoczęściowy, obrabiany maszynowo mosiężny koszyk z przeciągniętymi kieszeniami, po prawej – podrobiony, dwuczęściowy koszyk z nitami. Różnica w konstrukcji koszyka może spowodować uszkodzenie łożyska.

Po usunięciu zewnętrznego opakowania należy obejrzeć kartony z łożyskami i upewnić się, czy są podobne do innych opakowań otrzymanych wcześniej. Zawsze trzeba sprawdzać, czy kartony mają odpowiednie oznaczenia i czy logo jest oryginalne.

Kupowanie łożysk z zaufanego źródła, jakie stanowią Autoryzowani Dystrybutorzy NSK, zwalnia oczywiście klientów z konieczności przeprowadzania tego typu kontroli. Dzięki dużym zapasom magazynowym produktów NSK i RHP oraz nieograniczonemu dostępowi do całego asortymentu, dystrybutorzy szybko dostarczają oryginalne łożyska. Na stronie www.stopfakebearings.com można znaleźć więcej informacji o procederze podrabiania łożysk.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Dolejlama, 30 września 2020, 9:05 3 0

Ale na zdjęciach są samochodowe łożyska, czy do tankowców?

Odpowiedz

ryky, 1 października 2020, 8:09 0 0

:) dobre

Odpowiedz

Pan MaREK, 1 października 2020, 11:03 1 0

Kilka lat temu szukałem łożysk dla klienta z Rosji. Drogie i dużo. Jedyny producent SKF zakończył produkcję i nie posiadał już nigdzie. jednak udało mi się namierzyć firmę z USA , która zaoferowała produkcję tych łożysk. Na moje zapytanie o producenta , usłyszałem - A jakie Pan potrzebuje ? i tu oferta ze zdjęciami z magazynu fabryki w Chinach , na paletach kartony czołowych producentów łożysk, no i cena : ostatnia cena SKF oem 700zł netto szt., a u nich za takiego SKF 60$ sztuka ! Dal zachęty otrzymałem screeny zamówień dużych firm z Poznania, Wrocławia i Gdańska na towar od nich . Towar i opakowanie niczym się nie różni na pierwszy rzut oka, a jakość ....stąd biorą się te chore ceny produktów na alle i u niektórych dystrybutorów.

Odpowiedz