Bridgestone zamyka fabrykę w Bethune

, 16 września 2020, 11:25

Firma Bridgestone ogłosiła podczas nadzwyczajnego zebrania Rady Zakładowej, zamiar zakończenia działalności fabryki w Bethune. Zdaniem producenta opon, jest to „jedyna możliwa droga do ochrony konkurencyjności Bridgestone w Europie”.

Bridgestone planuje restrukturyzację, w celu optymalizacji mocy produkcyjnych i poprawy efektywności kosztowej. Plany firmy mogą mieć wpływ na 863 pracowników. Bridgestone zapewnia o swojej świadomości społecznych konsekwencji tego projektu i zobowiązuje się do wykorzystania wszelkich środków jakimi dysponuje w celu opracowania planów wsparcia dla każdego pracownika. Odbyłoby się to w porozumieniu i na drodze dialogu z przedstawicielami pracowników. Firma zaproponuje środki przedemerytalne, wsparcie w przeniesieniu pracowników do innych obszarów działalności Bridgestone we Francji oraz inicjatywy ułatwiające aktywizację zawodową, które zostaną szczegółowo omówione z przedstawicielami pracowników w nadchodzących miesiącach.

Bridgestone zamierza maksymalnie ograniczyć wpływ na region poprzez wdrożenie konkretnego planu rewitalizacyjnego na tym obszarze. Firma zobowiązała się do stworzenia programu wsparcia na rynku pracy oraz do aktywnego poszukiwania nabywcy terenu.

Restrukturyzacja w Bridgestone

Obecna sytuacja na rynku opon do samochodów osobowych zagraża konkurencyjności Bridgestone w Europie. Rynek oponiarski od kilku lat boryka się z poważnymi wyzwaniami – nawet bez uwzględnienia skutków pandemii COVID-19. Rynek opon pasażerskich odnotował stagnację popytu w ciągu ostatnich kilku lat (średni roczny wzrost <1%), podczas gdy konkurencja ze strony tanich marek azjatyckich nadal rośnie (udział w rynku z 6% w 2000 r. wzrósł do 25% w 2018 r.), co doprowadziło do ogólnej nadwyżki zdolności produkcyjnych. Spowodowało to presję na ceny i marże, a także nadwyżkę mocy produkcyjnych w segmencie małych opon, spotęgowanych malejącym popytem na produkty LRD (Low Rim Diameter). W kontekście ogólnej pozycji Bridgestone w Europie zakład w Béthune jest najsłabiej pozycjonowany i najmniej konkurencyjny.

W ciągu ostatnich lat Bridgestone podjął kilka działań, w tym próby zwiększenia konkurencyjności zakładu Bethune. Okazały się one niewystarczające i od kilku lat produkcja w Bethune jest nierentowna. Biorąc pod uwagę aktualną dynamikę rynku, nie jest przewidywana poprawa sytuacji.

– Zamknięcie zakładu w Bethune jest dla nas trudnym projektem. Ale nie ma innego rozwiązania, które pozwoliłoby nam sprostać czekającym nas wyzwaniom. Jest to niezbędny krok, aby zapewnić zachowanie zrównoważonego rozwoju działalności Bridgestone w Europie – powiedział Laurent Dartoux, Managing Director, Bridgestone EMIA. – Jesteśmy w pełni świadomi konsekwencji dzisiejszej zapowiedzi i następstw, jakie może mieć dla pracowników i ich rodzin. Projekt ten nie jest wynikiem zaangażowania pracowników, ani ich wieloletniego poświęcenia by dostarczać wysokiej jakości produkty naszym klientom. Jest natomiast bezpośrednim skutkiem sytuacji rynkowej, z którą Bridgestone musi się zmierzyć. Priorytetem jest oczywiście znalezienie sprawiedliwego i dopasowanego rozwiązania dla wszystkich pracowników, oferując każdemu z nich indywidualne wsparcie, a także rozwiązania zgodne z ich predyspozycjami osobistymi i zawodowymi.

Projekt ten nie zostanie zrealizowany przed drugim kwartałem 2021 r. Bridgestone będzie nadal utrzymywać swoje zaangażowanie we Francji, poprzez sprzedaż i działalność detaliczną zatrudniającą około 3 500 pracowników.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Murz...na, 16 września 2020, 19:43 2 0

bardzo dobra decyzja

Odpowiedz