Wiemy, jak mechanicy wyceniają części – wyniki ankiety

, 10 stycznia 2020, 10:55

Większość właścicieli pojazdów w Polsce dokonuje zakupów części samochodowych w warsztacie naprawczym, przy okazji czynności serwisowych. W jaki sposób warsztaty ustalają ceny części, oferowanych klientom? Metod jest kilka, ale nasza ankieta wskazała te najpopularniejsze. 

W ankiecie zapytaliśmy właścicieli i pracowników warsztatów o sposób, w jaki ustalają ceny sprzedawanych części. Dzięki niemal 500 odpowiedziom (dziękujemy za aktywność) możemy wyciągnąć wiarygodne wnioski na ten temat. Okazało się, że dla większości warsztatów, ważnym wyznacznikiem jest cena detaliczna hurtowni, z której części zostały zakupione. Nie oznacza to jednak, że wszystkie warsztaty sprzedają części właśnie w tej cenie – czyni tak tylko 27,4% badanych. Inni przeważnie naliczają od niej rabaty i to nawet o ponad 10%. Odsetek warsztatów, które zawsze sprzedają części wyłącznie w cenie za jaką je zakupiły, a co za tym idzie zarabiają wyłącznie na usłudze naprawy, jest niewielki i wynosi niespełna 4%.

Aż 36,4% ankietowanych przyznało, że ustalając ceny nie kieruje się zawsze tymi samymi parametrami, lecz robi to wedle własnego uznania. Do tej grupy jeszcze wrócimy.

Co ciekawe, rezultaty naszego badania wskazują, że tańszy zakup części (przez Internet lub za sprawą promocji w hurtowni itp.) nie skłania warsztatów do zmiany cen. Ponad 63% badanych nie obniża klientowi ceny na części kupione taniej niż zazwyczaj. Tylko 1/3 warsztatów dzieli się z klientem korzyścią z uzyskanego rabatu.

Jak wspomnieliśmy wyżej, 36,4% procent badanych zadeklarowało, że ceny na części ustala według własnego uznania. Tej grupie zadaliśmy osobne pytanie, dotyczące szczegółów tej czynności. Domyślając się, że motywacje mechaników mogą być w tej materii różnorodne, postanowiliśmy dać ankietowanym możliwość wyboru więcej niż jednej odpowiedzi. Okazało się, że najczęściej przyjmowanym kryterium jest rodzaj asortymentu. Aż 63,4% przedstawicieli warsztatów, ustalając ceny według własnego uznania oferuje inne ich wartości na części z różnych grup towarowych. Również bardzo często (41,5%) cena zależy od… konkretnego klienta. Według tego klucza, mniej zapłaci stały klient, który stanowi częste źródło dochodu dla warsztatu i tym samym może liczyć na większy rabat, a więcej przypadkowy przyjezdny, który zawitał do warsztatu po raz pierwszy.

Według danych SDCM, ponad 83% zakupów części zamiennych w Polsce odbywa się za pośrednictwem warsztatów samochodowych. Oznacza to, że to właśnie właściciele warsztatów realnie kreują ceny części na rynku. Posiadasz własny, inny od opisanych powyżej sposób ustalania cen? Napisz nam o nim w komentarzu pod artykułem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Mmmm, 10 stycznia 2020, 11:23 11 -4

I słusznie. Mi w sklepie też nie chcą sprzedać chleba w cenie hurtowej zakupu. Ciekawe czemu, czyżby handel na tym właśnie polegał, że dodaje się swoją marżę?

Do tych warsztatów, które sprzedają w cenie zakupu: macie świadomość, że bierzecie na klatę odpowiedzialność za towar, nawet jak hurtownia da wam powiedzmy rok gwarancji, to wy odpowiadacie jako sprzedawca z tytułu rękojmi przez 2 lata? Nawet jak wam w hurtowni wymienią dwumas na inny to i tak ponownym z montażem/demontażem może być cyrk jeżeli chodzi o zwrot, a klienta podwójnie nie możecie skasować. Macie tego świadomość? Więc co wami kieruje, że bierzecie na siebie ryzyko za darmo?

Odpowiedz

asdasd, 10 stycznia 2020, 13:20 8 -1

czyli mechanik wymienia nową wadliwą część jeszcze na gwarancji za darmo?

Odpowiedz

Adam, 10 stycznia 2020, 19:23 10 -2

A jaką masz pewność że gwarancja zostanie rozpatrzona pozytywnie?
Druga kwestia finansowa, ja mam terminal płatniczy z którego korzysta 60% klientów.
Muszę zapłacić ,,abonament" i prowizję od transakcji. W momencie sprzedaży części po kosztach zakupu - dokładam do tego interesu. Więc zawsze mam swoją marżę doliczoną do części.
Nie jestem w stanie zrozumieć, kto tego nie robi?

Odpowiedz

MojNick, 11 stycznia 2020, 18:05 6 -14

A ja nie rozumiem Januszów którzy tak robią - przecież jak chcesz zarobić 20-50zł wiecej to po prostu dolicz sobie to do ceny własnej USŁUGI. Może chciałbyś u fryzjera płacić osobno za usługę i farbę do włosów (oczywiscie 2x drożej)? Albo w taksówce - osobno usługa przewozowa i do tego paliwo, z marżą oczywiście? Oni też mają terminale i płacą ZUS i koszty prowadzenia działalności wliczają sobie do cen USŁUGI a nie cześci.

Jedyny powód zarabiania na częściach to podawanie niższej ceny za usługę, żeby klientowi się wydawało że jesteś tańszy niż konkurencja ale to jest oszustwo.

Przykład? Rok temu bylem w firmie DreamCar z Krakowa na sprawdzeniu szczelności klimy i dodatkowo poprosiłem o prewencyjną wymianę zaworków na nowe przy okazji, skoro i tak juz w tym grzebią. Za zaworki warte 1-2zł policzyli 75zł. Wiecej do tych Januszy nie pojade.

Odpowiedz

Anonim, 11 stycznia 2020, 22:17 5 -7

A ile zapłaciłeś za szczelność i jak ci ją sprawdzali

Odpowiedz

Tomasz, 16 stycznia 2020, 8:10 8 0

A taka jedna babcia z Warszawy to też oszukuje, bi kupuje jabłka w hurtowni jedzie pod lotnisko i sprzedaje je drożej...

Odpowiedz

Waldek, 16 stycznia 2020, 8:23 2 0

a kto by zapłacił jak ma na gwarancji, jeżeli policzyłbyś za robociznę to klient odpłynie. Kosztów wymiany części na gwarancji, mimo prawnego wymogu, hurtownie rzadko pokrywają, Jak reklamujesz i żądasz kosztów wymiany to najczęściej odrzucają reklamację, możesz iść wtedy do sądu, może za 2 lata wygrasz z hurtownią.

Odpowiedz

Mechanik, 12 stycznia 2020, 0:50 11 -3

A czy jak idziesz na pizzę i kupujesz cole 0.2 litra za 5 zł to za pizzę płacisz mniej bo biedrze za 5 zł kupisz 1,7 l ? Czy na stacji benzynowej kupując paliwo to za olej płacisz w cenie hurtowej bo przecież stacja służy do tankowania a pizzeria do robienia pizzy. Jak ktoś kupuje części i przyjeżdża na montaż to się cieszę bo do roboty dołożę a gwarancji brak na cokolwiek i cześć pa.

Odpowiedz

cris, 16 stycznia 2020, 8:26 5 -4

Mistrzu, ty musisz dać gwarancję na to, że dobrze dany element poskładasz / zamontujesz, bo wykonujesz usługę. Od reklamowania cześci jest hurtownia / sklep, a nie ty.

Odpowiedz

Marecki, 12 stycznia 2020, 19:25 5 -4

Bzdura oderwana od rzeczywiskości. Obecnie cenę części dyktuje internet a nie mechanik 😀. Słyszeliście o allegro?

Odpowiedz

Mechanik, 13 stycznia 2020, 7:14 1 -1

A ceny usług dyktują mechanicy więc i tak bilans wychodzi na zero. Widzisz co się dzieje w budowlance terminy kosmiczne a robocizna jeszcze większa to samo będzie innych usługach

Odpowiedz

Mechanik, 13 stycznia 2020, 21:23 10 0

Jak najbardziej kupuj części na Allegro a później jak przyjdą nie pasujące odsyłają po kilka razy. Żaden warsztat na to nie pójdzie co by auto stało mu w oczekiwaniu na wymianę części z netu po kilka dni szczególnie jak blokuje stanowisko.

Odpowiedz

Ale, 15 stycznia 2020, 19:33 2 0

Tak Allegro przeminęło z wiatrem ze swymi prowizjami.......

Odpowiedz

Anonim, 16 stycznia 2020, 10:29 2 -1

To sobie te cześci kup w internecie i w inetnecie je wymień. Powodzenia.
Ja nie wykonuję usług na częsciach dostarczonych przez klienta. Tylko problemy i niedomówienia.
Mówicie że doliczyć do robocizny, dobre, wiesz ile by musiała wynosić stawka rbh, zeby się utrzymać, nie mniej niż 200zl. Zapłacisz

Odpowiedz

Marcin, 16 stycznia 2020, 9:49 1 0

Czyli "sprzedaję w cenie zakupu" i "inny sposób" łamie prawo i jeszcze publicznie o tym mówi SUPER

Odpowiedz

AUTO, 16 stycznia 2020, 10:24 7 0

A my kasujemy i za części przynajmniej 20% marży oraz na robocie, nikt nie będzie za pół darmo użerał się z Januszami jak nie pasuje poszedł gdzie indziej i tyle. Człowiek po to prowadzi ten biznes nieraz tracąc nerwy i zdrowie żeby realnie zarobić, na opłaty i daniny, chleb coś do chleba i coś extra dla siebie a nie aby myśleć czy czy starczy chociaż na musztardę do kiełbasy. Pozdrawiam tych co sprzedają w zakupie niedługo sami się załatwicie bo opłaty za prowadzenie firmy rosną i rooosną niedługo jeszcze większa płaca minimalna jak ktoś ma pracowników wie o czym mówię.

Odpowiedz

admin, 21 stycznia 2020, 11:48 1 0

Sprawdzenie cen w sklepach internetowych wraz z przesyłką. Wprowadzenie pakietu smart wydłuża czas wyceny. Rabaty w dużych hurtowniach motoryzacyjnych to sztuczne twory, ponieważ cena detaliczne jest bardzo mocno wysadzona w górę. W tym roku już spotkałem się z tym, że cena detaliczna w małym sklepie była równa z ceną hurtową dla "warsztatowców" współpracujących na określonych zasadach z dużą hurtownią.

Odpowiedz