W ofercie marki Blue Print znalazły się zestawy SMARTFIT – rozwiązania dla sprzęgieł samonastawnych i konwersji kół dwumasowych. Do ich zalet należy szybka i łatwa wymiana przy zachowaniu komfortu jazdy i zmiany biegów.
Sprzęgło to podstawowy element w samochodzie, przenoszący moc silnika na skrzynię biegów. Musi ono zapewnić optymalną synchronizację tych dwóch podzespołów w każdych warunkach pracy. Sprzęgło odłącza i łączy silnik ze skrzynią biegów. Po wciśnięciu pedału sprzęgła napęd zostaje odłączony i można zmieniać przełożenia skrzyni biegów. Sprzęgło pozwala również na płynne i szybkie przyspieszanie pojazdu.
Rozwój techniki motoryzacyjnej podążył w wielu kierunkach, co przełożyło się na konstrukcję wszystkich podzespołów samochodu. Dotyczy to również układu sprzęgła, które mając bezpośredni wpływ na komfort jazdy oraz zachowanie pojazdu musi spełniać szereg wymagań. Wyzwania obejmują stale rosnący moment obrotowy silników, układy stop-start, konieczność szybkiej i płynnej zmiany biegów oraz redukcję i tłumienie hałasu, wibracji oraz uciążliwości pracy elementów układu napędowego. W celu zapewnienia stabilności przeniesienia napędu, sprzęgło musi charakteryzować się dobrą odpornością na ruch obrotowy, relatywnie zwartą konstrukcją o ograniczonej średnicy, niską siłą potrzebną do operowania oraz wysoką trwałością. Głównymi elementami sprzęgła są tarcza dociskowa, tarcza sprzęgła oraz łożysko wyciskowe. Wraz z kołem zamachowym tworzą cierny układ sprzęgła.
Docisk sprzęgła
Docisk sprzęgła zapewnia płynne przekazywanie momentu obrotowego przez tarczę sprzęgła na wałek sprzęgłowy. W dociskach sprzęgła stosowane są sprężyny talerzowe. Pozwalają one zwiększyć komfort operowania sprzęgłem, ponieważ do wciśnięcia pedału sprzęgła wymagana jest mniejsza siła. W zależności od konstrukcji sprzęgła, budowy i sposobu uruchamiania, w celu ściśnięcia sprężyny talerzowej stosowane są dociski pchane lub ciągnięte.
Tarcza sprzęgła
Tarcza sprzęgła stanowi centralny element łączący elementy zestawu sprzęgła. W połączeniu z dociskiem sprzęgła, rozłącza lub łączy silnik ze skrzynią biegów. Każda okładzina cierna sprzęgła jest dobrana specjalnie do konkretnego pojazdu, zapewniając podczas ruszania płynne przenoszenie momentu obrotowego. Tarcza sprzęgła ogranicza również powstające w wyniku wewnętrznego spalania w silniku, wahania prędkości obrotowej oraz momentu obrotowego. Ponadto tarcza sprzęgła musi posiadać funkcje tłumiące w celu obniżenia hałasu oraz obciążenia skrzyni biegów. Jest to możliwe dzięki zamontowanemu w tarczy sprzęgła tłumikowi drgań skrętnych. Pozwala on ograniczyć negatywny wpływ wahań momentu obrotowego w układzie przeniesienia napędu i zapewnia precyzyjne tłumienie również podczas pracy silnika na wolnych obrotach.
Łożysko wyciskowe sprzęgła
Łożysko wyciskowe sprzęgła stanowi połączenie pomiędzy obracającą się sprężyną talerzową, dociskiem sprzęgła od strony silnika oraz mechanizmem wyciskowym od strony skrzyni biegów. Po uruchomieniu przesuwa się po wałku sprzęgłowym wychodzącym ze skrzyni biegów. Dzięki temu łożysko wyciskowe jest zawsze wyśrodkowane w stosunku do końcówek sprężyny talerzowej sprzęgła. Samoczynne ustawianie się ogranicza zużycie końcówek sprężyny talerzowej, a tym samym równoważy ewentualne przesunięcia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Łożyska wyciskowe poruszane są mechanicznie lub hydraulicznie, przy pomocy widełek sprzęgłowych lub centralnego wysprzęglika koncentrycznego, który składa się z cylindra hydraulicznego w kształcie pierścienia z wbudowanym łożyskiem wyciskowym.
SMARTFIT
Podczas wymiany tego ważnego elementu pojazdu, który przenosi moc silnika na skrzynię biegów i absorbuje obciążenie i drgania w całym zakresie pracy jednostki napędowej, kluczowe znaczenie ma zastosowanie części charakteryzujących się jakością. Pod marką SMARTFIT firma Blue Print oferuje rozwiązania, pozwalające na przeprowadzenie profesjonalnej i korzystnej pod względem kosztów naprawy. Wszystkie zestawy sprzęgła Blue Print zostały starannie dobrane i przetestowane pod kątem parametrów pracy i trwałości. Wszystkie elementy sprzęgła poddawane są kontroli jakości, która przewiduje użycie automatycznych przyrządów pomiarowych. Każdy wymiar weryfikowany jest z dokładnością do tysięcznych milimetra. SMARTFIT jest aftermarketową alternatywą do różnych rozwiązań sprzęgła. Dotyczy to dwumasowych kół zamachowych oraz sprzęgieł
samonastawnych. Zestawy są łatwe w montażu i charakteryzują się precyzją dopasowania.
Zestawy SMARTFIT do konwersji dwumasowego koła zamachowego
Zestawy SMARTFIT do sprzęgieł z dwumasowym kołem zamachowym, stanowią połączenie sztywnego koła zamachowego z tarczą sprzęgła, która wyposażona jest w tłumiki drgań skrętnych gwarantujące doskonałe tłumienie drgań oraz wysoki poziom komfortu jazdy. W celu ochrony skrzyni biegów, w zestawach SMARTFIT zastosowano tłumiki drgań skrętnych specjalnie dobrane pod kątem charakterystyki pracy silnika. Generowane przez silnik drgania skrętne i hałasy są redukowane i wychwytywane w każdych warunkach jazdy, a trwałość sprzęgła jest wydłużona dzięki zastosowaniu okładzin ciernych charakteryzujących się niską podatnością na zużycie. Do montażu tych zestawów nie są wymagane żadne narzędzia specjalne. Pozwala to na szybką i profesjonalną konwersję. Wymianę ułatwiają dołączone do zestawu nowe śruby mocujące, smar oraz dedykowane instrukcje montażu.
Zestawy te oferowane są również bez koła zamachowego. To korzystne rozwiązanie, gdy przy wymianie sprzęgła można pozostawić zamontowane wcześniej koło zamachowe. Oznacza to, że wymienić należy jedynie tarczę sprzęgła, docisk oraz łożysko wyciskowe.
Zestawy SMARTFIT – rozwiązanie zastępujące sprzęgła samonastawne
Do zalet zestawów SMARTFIT należy szybka i łatwa wymiana, ponieważ zastosowane tradycyjne dociski sprzęgła nie wymagają do montażu użycia specjalnych narzędzi. Dlatego nie ma potrzeby zabezpieczenia docisku sprzęgła przy pomocy przeciwstawnej siły. Pozwala to nie tylko znacząco skrócić czas wymiany, ale również ogranicza ryzyko niewłaściwego montażu. Specjalne okładziny sprzęgła zapewniają trwałość zestawów SMARTFIT przy jednoczesnym zachowaniu komfortu jazdy i zmiany biegów.
Blue Print oferuje również inne rozwiązania w zakresie zestawów sprzęgła SMARTFIT. Więcej informacji na temat całej oferty można znaleźć na stronie www.blue-print.com.
Podczas wymiany elementów sprzęgła należy zwrócić uwagę na poprawność wykonania poszczególnych operacji. Ma to kluczowe znaczenie dla trwałości wymienianych części.
Komentarze