Filtr filtrowi nierówny – które elementy wpływają na jakość filtracji paliwa?

, 4 września 2019, 23:25

Wymogi dotyczące czystości spalania powodują, że na stacjach tankujemy paliwo z wysoką zawartością biokomponentów. Dodatki te sprawiają, że paliwo ma lepsze właściwości rozpuszczające, ale jednocześnie powodują szybsze zapełnianie się filtra paliwa złogami z układu paliwowego.

Współczesne paliwo ma wysoki odczyn kwasowy i stabilną zawartość wody w emulsji, co powoduje zwiększoną korozję, a w niskich temperaturach (poniżej -5 stopni Celsjusza) także wytrącanie się kryształków parafin. To wszystko wpływa bezpośrednio na zwiększenie wymagań w zakresie dokładności filtracji. Nie zawsze mamy wpływ na jakość tego, co tankujemy, ale możemy wspomóc układ paliwowy stosując wysokiej jakości filtry paliwa.

Filtry paliwa są ważnym elementem chroniącym silnik, szczególnie w przypadku układów wtryskowych Common Rail. Ponieważ filtr w swoich porach gromadzi zanieczyszczenia, aż do momentu wymiany na nowy, musi on zapewniać odpowiednio duży przepływ paliwa. Poniższa animacja pokazuje porównanie procesu filtracji paliwa przez filtry niskiej i wysokiej jakości:

Produkcja filtrów powinna być realizowana skrupulatnie, przy zachowaniu najwyższej czystości i jakości wszystkich jego elementów składowych. Każdy filtr Hengst powstaje z wysokiej jakości komponentów i jest wytwarzany w szczegółowo dopracowanym procesie i projektowany z wykorzystaniem fachowej wiedzy nabytej podczas produkcji filtrów oraz modułów filtracyjnych na pierwszy montaż. Filtry różnych producentów z pozoru mogą wyglądać tak samo, dlatego zobaczmy, które szczegóły wpływają na różnice w jakości filtracji paliwa.

Materiał filtracyjny

Dobór medium filtracyjnego to podstawowe zadanie stawiane przed producentami filtrów, które wymaga specjalistycznej wiedzy. Na dokładność filtracji wpływa struktura i jakość medium filtrującego oraz jego impregnacja – to one decydują o żywotności filtra, chłonności zanieczyszczeń oraz jego odporności na agresywne ciecze. Firma Hengst jest producentem nie tylko filtrów, ale całych modułów filtracyjnych i rozwiązań na pierwszy montaż, dzięki czemu posiada wiedzę pozwalającą idealnie dopasować medium filtracyjne do warunków pracy, zastosowania filtra i wymogów producenta danego pojazdu. Innowacyjne medium filtracyjne Meltblown, o klasie filtracji mniejszej niż 2μ sprawia, że wkład filtra paliwa Hengst zapewnia optymalną ochronę przed zużyciem układu wtryskowego i gwarantuje wysoką niezawodność operacyjną przy długich okresach serwisowych, zmniejszając tym samym koszty serwisowania.

Fot 1: Różnice w średnicy i grubości włókien filtracyjnych

Proces produkcji

W fabrykach Hengst, papier filtracyjny jest rozwijany i wygrzewany w piecu, potem składany, a następnie cięty. Pierwsza i ostatnia plisa łączona jest dzięki zastosowaniu specjalnej techniki, zapewniającej szczelność filtra. Przy niskiej jakości połączeniu nieprzefiltrowane paliwo mogłoby przedostać się dalej i uszkodzić układ wtryskowy, dlatego dokładność i solidność w wykonaniu filtra grają znaczącą rolę. W procesie produkcji filtrów nakręcanych z metalową obudową sprawdzana jest szczelność obudowy filtra – robi się to za pomocą helu, którym wypełniany jest filtr. Ewentualne nieszczelności są wykrywane w komorze próżniowej. Dzięki małemu rozmiarowi cząstek pomiary helem odznaczają się dużą dokładnością.

 

Testy

Czy wiesz, że wilgoć trafia do paliwa podczas produkcji, tankowania i transportu/użytkowania pojazdu? Nieodfiltrowane cząsteczki wody mogą poważnie uszkodzić silnik, a jeśli przedostaną się do układu wtryskowego – doprowadzić nawet do jego zniszczenia. Dział badawczy Hengst testuje różnorodne czynniki wpływające na działanie filtra zarówno w standardowych, jak i ekstremalnych warunkach drogowych. W trakcie testu laboratoryjnego do oleju napędowego dodawana jest woda, co pozwala sprawdzić skuteczność filtracji cząsteczek wody. Testy te są powtarzane, aż do uzyskania satysfakcjonujących wyników.

Szybkość wymiany

Fot 4a: Moduł filtr paliwa dla GM –platforma D1xx i Epsilon. Silniki 1.2-2.0 Diesel

Jako mechanik lub właściciel zakładu mechanicznego dobrze wiesz, że czas to pieniądz. Im mniej czasu spędzasz na poszczególnych naprawach lub wymianach części zamiennych, tym większą ilość klientów jesteś w stanie obsłużyć, co przekłada się na zyski dla Ciebie i Twojego zespołu. W zaoszczędzeniu czasu pomagają np. stosowane w silnikach wysokoprężnych oraz benzynowych samochodów osobowych zintegrowane moduły filtracji paliwa. Skupiają one w jednej obudowie: filtr paliwa, wydajny podgrzewacz paliwa z funkcją „quick connect” elektrozawór sterujący, osadnik wody, czujniki ciśnienia i zawory sterujące przepływem i temperaturą. Przykładem takiego rozwiązania jest moduł filtracji paliwa zastosowany w pojazdach GM z wymiennym filtrem Hengst E640KPD185, zastosowany m.in. w modelach Opel Astra czy Insignia. Jedyną wymaganą od warsztatu czynnością przy serwisowaniu tego modułu jest wymiana wkładu filtracyjnego. Zawory i obudowa filtra, która zawiera właściwy wkład filtra paliwa, pozostają zawsze na stałe przymocowane do bloku silnika. Łatwy w eksploatacji i przyjazny dla środowiska projekt filtra ENERGETIC® wykorzystuje technologię „Clip-in”. Podczas usuwania filtra, zawór spustowy odprowadza paliwo do zbiornika, cały proces jest szybki i „czystszy” dla mechanika oraz dla środowiska.

Fot 4b: Wymienny filtr paliwa Hengst E640KPD185

Filtry paliwa Hengst produkowane są zgodnie z parametrami OE, dzięki czemu idealnie pasują do danego modelu samochodu chroniąc silnik przed najmniejszymi cząstkami zanieczyszczeń i wodą rozpuszczoną w paliwie. Hengst to nie tylko dostawca części zamiennych, ale też producent kompleksowych rozwiązań filtracyjnych, cieszący się zaufaniem największych światowych producentów samochodów osobowych i użytkowych. Odwiedź naszą stronę i zobacz co możemy zrobić dla Ciebie, Twojego biznesu i Twoich Klientów. www.hengst.com

Fot 5: Filtry paliwa od Hengst Filter

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Grid, 7 września 2019, 23:16 3 -3

W dzisiejszych czasach to chyba najlepszy filter w sprzedaży.
Wiecie dlaczego hihihi

Odpowiedz