Motoryzacja – twarde zderzenie z Brexitem

, 28 sierpnia 2019, 11:21

Brexitu jeszcze nie ma, a już asekuracyjne (choć zrozumiałe) zachowania firm odczuwa cała europejska gospodarka. Nakładając się na spowolnienie gospodarcze i wojny handlowe, które po części je wywołują, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej może mieć katastrofalne skutki, zwłaszcza że widmo „twardego” Brexitu jest większe niż kiedykolwiek.

Gospodarka traci – tylko to jest w tym momencie pewne

Odkąd Brytyjczycy zagłosowali za wyjściem z Unii Europejskiej strony dążą do ustalenia zasad Brexitu. Od ponad dwóch lat się to nie udało i wątpliwe jest by było to możliwe w ciągu pozostałych już tylko dwóch miesięcy. Sytuacji nie poprawia wybór na premiera Wielkiej Brytanii Borisa Johnsona, chcącego renegocjować porozumienie wypracowane z trudem przez swoją poprzedniczkę, które dla Unii jest niepodlegające dalszym negocjacjom.

Wielka Brytania z której wycofują się kolejni inwestorzy traci kilkaset milionów funtów tygodniowo. Widmo Brexitu coraz bardziej wpływa także na nastroje w europejskiej gospodarce.

Jedną z najbardziej dotkniętych Brexitem branż jest i będzie motoryzacja będąca ważnym filarem brytyjskiej gospodarki. W zeszłym roku na Wyspach wyprodukowano 1,6 mln samochodów, co dało temu krajowi czternaste miejsce w zestawieniu największych producentów aut na świecie. Co istotne, niemal 80 procent części do brytyjskich aut sprowadzanych jest z innych krajów UE, w tym z Polski, która stanowi zagłębie producentów części i jest dziesiątym największym eksporterem komponentów do motoryzacji na świecie. W 2017 r. na Wyspy sprowadzono części i komponenty motoryzacyjne warte łącznie ok. 46 mld euro.

Europejski łańcuch dostaw w motoryzacji jest ściśle zintegrowany, a twardy Brexit zagroziłby funkcjonowaniu fabryk motoryzacyjnych na Wyspach oczywiście ze szkodą dla współpracujących z nimi firm na kontynencie. Już teraz obawy i brak zaufania producentów spowodowały, że Honda zapowiedziała zamknięcie swojej fabryki w Wielkiej Brytanii, podobnie jak Ford. Drastycznie ograniczane są także nowe inwestycje i zapowiadane zwolnienia.

– Jeżeli dojdzie do twardego Brexitu, a jest to obecnie wysoce prawdopodobne, to odbije się to niekorzystnie na całym europejskim przemyśle motoryzacyjnym i nie jest żadnym pocieszeniem, że bardziej jednak odczują go Brytyjczycy, którzy stracą dostęp do jednolitego rynku. Umowa zniwelowałaby skutki – Wielka Brytania wychodzi, ale na ustalonych wspólnie warunkach i wszyscy mieliby możliwość skorzystania z okresu przejściowego, by jak najlepiej przygotować się do zmian. Na ten moment, 31 października to podporządkowanie się  przepisom WTO w relacji Wielka Brytania – Unia Europejska, związane z tym cła, obciążenia administracyjne, opóźnienia na granicach etc. Może to zrujnować precyzyjnie wyliczone procesy produkcyjne, co w rezultacie doprowadzi do zatorów i spadku produkcji oraz związanych z tym dalszych kłopotów – mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Opóźnienia na granicach spowodowane brakiem porozumienia i wpływające na dostawy „just in time” według danych brytyjskiego motoryzacyjnego stowarzyszenia SMMT będą samą motoryzację w Wielkiej Brytanii kosztowały 70 milionów funtów dziennie.

Zegar tyka

Mając świadomość katastrofalnych skutków twardego Brexitu i to nie tylko w motoryzacji, zarówno Unia jak i Wielka Brytania powinny dołożyć wszelkich starań by wypracować porozumienie, które bez szkód dla gospodarki całej Europy podtrzyma swobodny przepływ towarów i siły roboczej. Brak umowy powinien być traktowany jako opcja niedopuszczalna.

– Twardy Brexit dodatkowo negatywnie wpłynie na hamującą gospodarkę Niemiec, najważniejszego partnera eksportowego Polski i finalnie uderzy nie tylko polską motoryzację, ale także całą naszą gospodarkę. Dlatego tak ważne jest wypracowanie do 31 października porozumienia lub choćby przełożenie daty wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej – dodaje Franke

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

qwerty, 5 września 2019, 10:33 0 0

sprzedam pralkę. PILNE !!!

Odpowiedz