Czy pamiętasz o wymianie płynu w układzie chłodzenia?

, 10 kwietnia 2019, 23:12

Wymiana oleju w silniku jest kwestią bezdyskusyjną – większość z nas stosuje się do zaleceń producenta. Często mechanicy i kierowcy „starej daty” czy raczej „starej szkoły” są wręcz nadgorliwi i skracają zalecane przez producenta interwały wymiany do 15 tys. km. (znamy wielu, dla których przy obecnych olejach 7,5 tys. to maksymalny akceptowalny przebieg).

Niestety często inne podejście panuje w wypadku stosowania się do zaleceń producenta dotyczących wymiany płynu w układzie chłodzenia. Okazuje się, że nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że płyn należy wymieniać co 2 lata – nie każdy mechanik czyta instrukcje serwisowe samochodów, które przyjeżdżają na warsztat. Co ważniejsze należy zwrócić uwagę na to, że w nowych konstrukcjach układ chłodzenia (pompa, termostaty) jest tak wrażliwy na płyn chłodzący jak silnik na olej!

Płyn wielokrotnego użytku?

Niestety nadal częstym błędem mechaników, po wymianie zestawu rozrządu z pompą wody lub po zmianie samej pompy, jest zalanie silnika starym, spuszczonym wcześniej płynem. Niektórym może się to wydawać absurdalne, ale niestety takie przypadki ciągle mają miejsce. To i tak lepsza sytuacja niż w latach 80-tych, gdy zalewaliśmy silniki wodą z kranu, dolewając przed okresem zimowym trochę popularnego wtedy Borygo. To trochę tak, jakbyśmy zmieniając filtr oleju wlali z powrotem do silnika stary olej.

Płyny i koncentraty do układu chłodzenia od HEPU® Germany

Pamiętajmy, że współczesne silniki mają bardzo często bilans energetyczny na granicy możliwości konstrukcyjnych. Nikogo nie dziwi już 250-300 koni z dwóch litrów pojemności ważącego 120 kg silnika. Dzięki turbinie (lub turbinom, czy raczej turbinkom) przyjemnie kręci się te silniki pod czerwone pole, a to z kolei powoduje stałe utrzymywanie temperatury chłodziwa w okolicach 110-120°C. Nowe, wysokiej jakości płyny poradzą sobie w tych warunkach doskonale, nie zmieniając swoich właściwości. Gorzej może być z płynami nieznanych szerzej producentów lub z płynami, które już przepracowały w silniku kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Poleganie na ich działaniu jest zwodnicze – wszystko może działać idealnie, albo wręcz przeciwnie – nagle może się okazać, że silnik się gotuje bez konkretnego powodu. Jeśli wirnik pompy cieczy jest wykonany z tworzywa, płyn nieznanego pochodzenia może pod wpływem temperatury np. wejść w reakcję z materiałem, z którego wykonany jest wirnik. Niestety nie jesteśmy w stanie z góry przewidzieć potencjalnych problemów, dlatego warto zawczasu pomyśleć o zastosowaniu płynu od sprawdzonego producenta, np. HEPU Germany. Kilka złotych różnicy w cenie płynu nie wyczyści nam tak kieszeni, jak mogą wyczyścić je potencjalne problemy z silnikiem.

Wymiana płynu, a rozszczelnienie układu

Jest jeszcze jedna, niezmiernie ważna czynność, która wiąże się z wymianą elementu układu chłodzenia, czyli płukanie układu przed wlaniem nowego, czystego płynu. Niestety często jest ona bagatelizowana, co prowadzi do szybkiego uszkodzenia uszczelniacza w pompie cieczy i rozszczelnienia układu. Spuszczając stary płyn często „podnosimy” zanieczyszczenia stałe osadzone w chłodnicy, przewodach czy w kanałach w bloku. Nie wszystko wypłynie z układu wraz ze starym płynem. Jeśli nie wypłuczemy dokładnie całego systemu część zanieczyszczeń zostanie i będzie krążyła w obiegu zwiększając prawdopodobieństwo mechanicznego uszkodzenia uszczelniacza pompy.

Jak niebezpieczne dla układu chłodzenia są zanieczyszczenia stałe pokazuje pompa P673 stosowana w benzynowych silnikach (1.8 i 2.0 TSI) grupy VAG. Zastosowano w niej plastikowy zawór kulowy zamykający/otwierający przepływ cieczy do wirnika pompy. Dopóki nie dostaną się tam zanieczyszczenia działa on sprawnie. Jeśli jednak z powodu zanieczyszczenia zawór kulowy zaklinuje się w pozycji otwartej, silnik będzie się dłużej dogrzewał – jeśli w pozycji zamkniętej, grozi to przegrzaniem i awarią, ponieważ nie będzie wymuszonej cyrkulacji płynu w obiegu.

Jak ekologia zmienia pompy wody

Przez długie lata pompa cieczy pozostawała elementem dość nieskomplikowanym. Jednak trendy ekologiczne i walka o środowisko (recycling materiałów, waga silnika, emisja spalin) wpłynęły na zmiany również w tym produkcie. Pierwszą „rewolucją” było wprowadzenie wirników z tworzywa sztucznego. Wielu mechaników do dnia dzisiejszego nie ma zaufania do pomp z plastikowym wirnikiem. Jednak większym problemem okazało się wprowadzenie do silników tzw. pomp przełączalnych (nazwa wyjątkowo nieatrakcyjna). W założeniu konstruktorów było to rozwiązanie doskonałe, niestety życie szybko je zweryfikowało. Jedną z najczęstszych usterek silników 1.6 TDI i 2.0 TDI jest zakleszczenie się pierścienia zasłaniającego wirnik pompy, które następuje w pozycji zamkniętej, uniemożliwiając w ten sposób tłoczenie płynu i chłodzenie silnika. Ta częsta usterka pojawia się przy niższym przebiegu niż wytarty „ołówek” pompy olejowej.

Pompy przełączane pod ciśnieniem również bywają zawodne – membrana wytrzymuje mniej więcej tyle, ile kiedyś membrana w piecyku gazowym. Niestety agresywne płyny stosowane w układach chłodzenia, w połączeniu z wysokimi temperaturami jakie w tych układach panują, powodują przyspieszone i często trudne do przewidzenia awarie poszczególnych elementów.

Pompa wody HEPU® Germany

HEPU – niemiecka jakość, na której możesz polegać

Od ponad 50 lat HEPU® jest znanym producentem wysokiej jakości pomp cieczy chłodzącej. Zgromadzona wiedza, najwyższa jakość produktów i ich niezawodność sprawiły, że firma stopniowo rozszerzyła zakres działalności na produkty pokrewne, wspierające kompleksową obsługę układu chłodzenia oraz powiązanego bezpośrednio z pompą cieczy układu sterowania rozrządem.

Obecnie w ofercie HEPU znajdziemy:

  • Pompy wody
  • Zestawy rozrządu z pompą wody
  • Zestawy rozrządu z łańcuchem
  • Płyny i koncentraty do układu chłodzenia

Oryginalne płyny i koncentraty do układu chłodzenia od HEPU® zapewniają niezawodną ochronę przed korozją, przegrzaniem i osadzaniem się kamienia oraz jednocześnie optymalne odprowadzanie ciepła. Spełniają one wymagania przemysłu motoryzacyjnego i stanowią doskonałe uzupełnienie pomp wodnych i kompletnych zestawów HEPU®. Od lat ufają nam specjaliści z branży motoryzacyjnej, warsztaty i dystrybutorzy na całym świecie. Zapytaj swojego dystrybutora o wysokiej jakości produkty HEPU® lub odwiedź naszą stronę www.hepu.de.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!