Części używane to ryzyko dla warsztatu

, 8 sierpnia 2018, 9:07

Na najpopularniejszym polskim portalu aukcyjnym wystawionych na sprzedaż jest ponad dziesięć milionów używanych części motoryzacyjnych. Liczba ta dobitnie świadczy o dużym popycie na takie podzespoły. Są jednak sytuacje, w których zdecydowanie nie warto decydować się na wykonywanie napraw w autach klientów stosując części używane.

Nie bądź jak „handlarz” i nie ulegaj namowom „oszczędnych” klientów

Znienawidzeni przez kupujących, nieuczciwi handlarze samochodów, chcąc doprowadzić sprzedawane auto do stanu używalności starają się ciąć koszty napraw jak tylko się da. Doskonałym rozwiązaniem dla nich jest kupowanie części używanych.

Skala zainteresowania używanymi częściami samochodowymi wskazuje jednak, że nie tylko handlarze naprawiają auta z ich pomocą. Pozornych oszczędności szukają także prywatni właściciele aut. Niska cena „używek” skłania ich do podjęcia ryzyka kupna części nieobjętych jakąkolwiek ochroną gwarancyjną.

Na montażu używanych części bardzo dużo może stracić także warsztat. Jak coś się przedwcześnie zepsuje to klienci mają skłonność do szybkiego zapominania o ostrzeżeniach ze strony mechanika, żeby nie montować wątpliwej jakości podzespołów i lubią zrzucać całą winę na zakład, który podjął się naprawy.

Zasada jest zatem prosta – jeśli jako mechanikowi, lub właścicielowi warsztatu zależy ci na wysokiej jakości świadczonych usług i dobrej reputacji warsztatu – wystrzegaj się eksploatacyjnych części używanych, których stanu nie jesteś pewien.

Klimatyzacja i części używane? Duże ryzyko…

Dobrym przykładem układu, w którym nie warto stosować używanych części jest klimatyzacja. W sieci dostępne są tysiące ogłoszeń sprzedaży używanych komponentów układu klimatyzacji. Wiele z nich zostało zdemontowanych z pojazdu w nieprawidłowy sposób lub niezabezpieczonych na okres przechowywania. Decydując się na wykorzystanie takich części ryzykujemy bardzo wiele, gdyż z pewnością zawierają one w sobie zanieczyszczenia, które po montażu części w pojeździe przedostaną się do układu klimatyzacji. Najbardziej wrażliwym na zabrudzenie elementem układu klimatyzacji jest kompresor. Nawet bardzo drobne cząstki stałe odkładające się na jego iglicy są w stanie doprowadzić do awarii.

Montaż używanego kompresora, już zawierającego brud zgromadzony w czasie dotychczasowej eksploatacji, jest działaniem na krótką metę.

– Awaria kompresora oznacza poważną i złożoną naprawę. Oprócz niego mechanik powinien wymienić także skraplacz, filtr-osuszacz i zawór rozprężny, a następnie wykonać płukanie układu, by mieć pewność, że nie zalega w nim już brud. Konieczność ewentualnego powtórzenia takiej naprawy oznacza stratę dużej ilości czasu i pieniędzy. Dlatego naprawiając układ klimatyzacji, zdecydowanie nie warto bazować na częściach niskiej jakości – tłumaczy Dawid Kowalewicz, Dyrektor Produkcji w firmie Lauber, zajmującej się profesjonalną regeneracją części samochodowych.

Ekonomicznie i bezpiecznie

Kompromisem, który zapewnia rozsądną cenę i wysoką jakość są części fabrycznie regenerowane. Na rynku  działają firmy, regenerujące części z zastosowaniem pierwszomontażowych podzespołów. Takie firmy są w stanie udzielić długiej gwarancji na swoje produkty, a przy tym sprzedawać je w atrakcyjnej cenie.

Przykładem takich produktów są kompresory klimatyzacji regenerowane w firmie Lauber. Są one objęte dwuletnią ochroną gwarancyjną. Części te można znaleźć w sieci sprzedaży Inter Cars pod marką Ditermann.

Komentarze

Brak komentarzy