Przemysł samochodowy jest świadkiem jednego z największych wydarzeń ostatnich lat, a dla niektórych jest ono tak samo ważne, jak wynalezienie przez Karla Benz’a samochodu z silnikiem spalinowym.
Li Shufu, założyciel i prezes Zhejiang Geely Holding Group, stał się głównym udziałowcem Daimler AG, niemieckiego koncernu, którego tradycja łączy się bezpośrednio z Benzem. W piątek 23 lutego ogłoszono, że Geely za kwotę 7,3 miliarda euro (9 miliardów dolarów) dokonało największej chińskiej inwestycji w historii koncernu w zagraniczny przemysł motoryzacyjny. To posunięcie chińskiego miliardera ma miejsce, kiedy samochody zasilane metodami alternatywnymi i pojazdy autonomiczne wkraczają w nową erę.
Firmy technologiczne takie jak Google i Apple z wielkimi zasobami finansowymi walczą o swoją rolę w świecie motoryzacyjnym. Żeby przetrwać tę walkę, tradycyjni przedsiębiorcy nie mogą być skazani na samych siebie – mówi Li – Uczestnicy, którzy biorą udział w wyzwaniach przemysłu motoryzacyjnego w XXI wieku nie są jego częścią. Aby odnieść sukces i wykorzystać szczyty technologiczne, trzeba mieć przyjaciół, partnerów i sojuszników oraz dostosować sposób myślenia i zjednoczyć siły.
Li i Geely Group zgromadzili 9,7% udziałów w holdingu Daimlera. Daimler i inni niemieccy producenci samochodów ciągle intensywnie inwestują w rozwój swoich pojazdów, aby sprostać zaostrzającym się przepisom i utrzymać się na rynku, na którym istnieje coraz więcej samochodów z napędem innym niż spalinowy. Współpraca z Daimlerem, na takich płaszczyznach jak pojazdy zasilane nową energią oraz internetowe serwisy samochodowe, jest podstawową sprawą dla firmy Geely.
Należy pamiętać, że od 2010 r. koncern Geely jest właścicielem Volvo Cars, a w zeszłym roku dodatkowo wykupił udziały producenta ciężarówek Volvo o wartości 4 miliardów dolarów. Geely jest także właścicielem London Taxi i w znaczącym stopniu kontroluje brytyjskiego producenta samochodów sportowych Lotus Cars.
Geely chce zainwestować w rozwój nowych technologii i budowę samochodów napędzanych elektrycznie. Już zapowiedziano, że planują wybudować w Chinach nową fabrykę Mercedesa, która będzie kosztować około 12 miliardów yuanów (1,9 miliarda dolarów). Ma to na celu znaczące podniesienie sprzedaży tej marki.
Rynek samochodów elektrycznych w Chinach jest jednym z najszybciej rozwijających się na całym świecie, ponieważ chiński rząd kładzie duży nacisk na eliminację z użycia samochodów o napędzie spalinowym.
Komentarze