Od zawsze branża motoryzacyjna kojarzona jest z zawodami typowo męskimi, jednak w ostatnich latach zauważalny jest trend zmieniający tę sytuację. Coraz więcej kobiet kończy studia techniczne, coraz więcej z nich zatrudnia się w sektorze samochodowym na różnych stanowiskach. Z panem Leszkiem Martowskim, Complete Seat Managerem w Faurecii w Grójcu, rozmawiamy o sposobach na zachęcenie kobiet do pracy w branży automotive, podejmowanych przez francuskiego producenta elementów wyposażenia samochodowego.
Agnieszka Wraga-Marciniak: Dlaczego, według Pana, branża motoryzacyjna nadal uznawana jest za typowo męską?
Leszek Martowski: Branża jest tak postrzegana, ale to się zmienia. Wraz ze zmianą nastawienia, zmieniają się trendy również w designie. Dzięki temu więcej kobiet, które są pasjonatkami technologii i nowych trendów, interesuje się tą branżą. Współcześnie młode kobiety dobrze wiedzą, czego chcą, stawiają sobie własne cele i dążą do ich osiągnięcia. Natomiast zmiany nie postępują tak szybko, jak powinny. Kobiet w branży motoryzacyjnej jest coraz więcej, ale wciąż o wiele mniej niż mężczyzn.
Czy Pana firma ma pomysł jak, pomimo panujących przekonań, zachęcić kobiety do próbowania swoich sił w motoryzacji?
Tak, Faurecia organizuje rozmaite kampanie informacyjne, publikuje biuletyny i wywiady służące popularyzacji branży automotive. W ten sposób firma zachęca kobiety do pracy w branży motoryzacyjnej. Obecnie należy inwestować w młode talenty. Dlatego powołaliśmy program mentorski, który wspiera rozwój kobiet. Równość się nie wydarza – trzeba ją wspierać. Od początku dbamy o to, aby na każde stanowisko kandydowały Panie.
Czy problemem w Polsce jest Pana zdaniem edukacja na kierunkach technicznych? Decyduje się na nią bardzo wąskie grono kobiet. Czy ta tendencja jest zauważalna także na Zachodzie?
Nie, edukacja na kierunkach technicznych nie jest problemem. Sam studiowałem na Zachodzie Europy, jestem absolwentem Uniwersytetu Technicznego w Chemnitz (Niemcy) i muszę powiedzieć, że tam na uczelni technicznej też była przewaga mężczyzn. Natomiast trend ten zmienia się i coraz więcej kobiet dołącza do branży motoryzacyjnej.
Jakie cechy odróżniają kobiety od mężczyzn, jeśli chodzi o podejście do pracy i powierzonych zadań?
Przede wszystkim kobiety wyróżniają ich zdolności manualne, które należy docenić, zwłaszcza w moim zespole, gdzie mamy do czynienia nie tylko z ramą fotelową, ale samym fotelem samochodowym. W miejscu tym niezwykle ważna jest znajomość materiałów, różnorodność pokryć, skór naturalnych czy różnych rodzajów przeszyć. Szycie i prasowanie samo w sobie przychodzą dużo łatwiej kobietom niż mężczyznom i jest ważną częścią pracy w R&D w Grójcu. Kobiety wyróżnia także ciekawość świata, myślenie nieszablonowe i cierpliwość.
Czy sądzi Pan, że mężczyźni pracujący w Waszej firmie, mający nad sobą przełożoną-kobietę, nie mają problemów z akceptacją tego faktu?
Myślę, że nie stanowi to żadnego problemu. Wręcz przeciwnie, jeśli stoją za kobietą kompetencje i wiedza to mężczyźni równie chętnie pracują z przełożoną – kobietą.
Jakie założenia ma wprowadzony przez Faurecię program rozwoju Gender Diversity skierowany do kobiet?
Faurecia faktycznie zainicjowała taki program. Program ten dotyczy kobiet zajmujących stanowiska managerskie oraz specjalistyczne. Teraz będzie rozszerzany o kobiety, które dzięki swoim umiejętnościom, doświadczeniu oraz zaangażowaniu zostały włączone do projektu przygotowującego je do zawodowego awansu. W ramach realizowanych przez firmę działań, zwiększona zostanie liczba kierowanych wyłącznie do kobiet szkoleń m.in. z zakresu umiejętności przywódczych lub autoprezentacji.
Według raportu „Równość kobiet i mężczyzn w sektorze motoryzacyjnym” opublikowanym w 2020 r. kobiety nie czują się bezpiecznie w swoich miejscach pracy. Czują się także gorzej wynagradzane. W jaki sposób Faurecia rozwiązuje wskazane problemy?
Promując program Diversity & Inclusion te dysproporcje powinny być stopniowo zmniejszane. Wprowadzony przez nas program służy przede wszystkim promocji kobiet w branży motoryzacyjnej.
Leszek Martowski zaczynał pracę 17 lat temu w Faurecii Gorzów. Był tam między innymi odpowiedzialny za wdrożenie i uruchomienie linii produkcyjnej poszyć drzwiowych. Później przeniósł się do oddziału R&D w Grójcu, gdzie m.in. jako System Architect w dziale Complete Seat odpowiadał za dokumentacje i zmiany inżynieryjno-techniczne foteli do Porsche Cayenne. Obecnie w R&D Center Faurecia Grójec, oprócz działu budowy prototypów Complete Seat Prototypes prowadzi również dział inżynieryjny Complete Seat Engineering.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Osoba, 9 marca 2022, 10:33 12 0
Czy ten artykuł jest satyrą? Czy poważnie ktoś w rzeczonej firmie zgodził się na jego publikację z pełną świadomością co w sobie zawiera? Mimo tego, że zapewne chcą pokazać postęp, to przykro się czyta że jedyne atuty jakie firma widzi w kobietach to "manualne umiejętności prasowania i szycia". Wyszło niestety seksistowsko i jako kobieta nie chciałabym mieć z ta firmą nic wspólnego :)
Odpowiedz
Anonim, 9 marca 2022, 11:02 10 -1
Sam fakt, że wywiad o kobietach w automotive przeprowadzony został mężczyzną dużo mówi o faktycznym stanie rzeczy.
Odpowiedz
Anonim, 9 marca 2022, 13:04 9 0
Artykuł na dzień kobiet, o kobietach z branży motoryzacyjnej. Przeprowadzony z mężczyzną mówiącym o predyspozycjach kobiet do prasowania i szycia. Komuś chyba 08.03 pomylił się z 01.04...
Odpowiedz
Anonim, 9 marca 2022, 17:02 9 0
.... kobiety wyróżnia ciekawość świata, myślenie nieszablonowe i cierpliwość, wiewiórki też. Ciekawe co tego pana wyróżnia, że ma takie nieszablonowe przemyślenia.
Odpowiedz
wewiór, 9 marca 2022, 20:49 1 0
wiewiórki też :DDDD
Odpowiedz
wiewiórka, 10 marca 2022, 6:45 6 0
Wiewiórki nie potrafią szyć i prasować!
Odpowiedz
Anonim, 10 marca 2022, 9:11 1 0
ale jak się nauczą to mogą u tego pana pracować
Odpowiedz
Orzeszek, 10 marca 2022, 12:27 1 0
chyba prasować
Odpowiedz
Stach, 11 marca 2022, 10:07 1 0
Nie wiadomo. Może potrafią, ale się ukrywają, żeby nie pracować w Grójcu.
Odpowiedz
Anonim, 10 marca 2022, 10:16 2 0
A dlaczego szycie i prasowanie przychodzą łatwiej kobietom niż mężczyznom? Czy ten Pan ma na to jakieś teorie? Czyżby "męskie" atrybuty w jakiś sposób w tym przeszkadzały?
Odpowiedz
Anonim, 10 marca 2022, 10:20 4 0
Czy w tej firmie motoryzacyjnej (bądź co bądź branża inżynieryjna) pozwalają kobietom zająć się inżynierią, czy poważne tematy zostawiamy mężczyznom, a kobiety mogą sobie "poprasować i poszyć" w ramach równouprawnienia?
Tylko przyklasnąć firmie promocji i podejścia do równouprawnienia.
Odpowiedz
Anonim, 10 marca 2022, 12:49 1 0
"Współcześnie młode kobiety dobrze wiedzą, czego chcą, stawiają sobie własne cele i dążą do ich osiągnięcia. Natomiast zmiany nie postępują tak szybko, jak powinny. Kobiet w branży motoryzacyjnej jest coraz więcej, ale wciąż o wiele mniej niż mężczyzn." - Tylko młode kobiety wiedzą czego chcą? Wcześniejsze pokolenia rozumiem nadają się tylko do szycia i prasowania w domu, a nie w firmie automotive.
Coś mi się wydaje, że kobiet jest mniej w branży właśnie przez podejście prezentowane w powyższym artykule. Aż dziw bierze, że Pani Redaktor nie zwróciła na to uwagi.
Odpowiedz
Agnieszka Wraga-Marciniak, 10 marca 2022, 13:53 0 0
Pani Redaktor zwróciła na to uwagę :)
Jako kobieta, redaktorka portalu motoryzacyjnego, doskonale zdaję sobie sprawę ze specyfiki pracy kobiet w branży motoryzacyjnej. Jestem jej częścią od wielu lat, wcześniej pracowałam także w salonach i warsztatach samochodowych. Bardzo dobrze wiem, z czym mierzą się kobiety na "męskich" stanowiskach pracy. Na naszej stronie wielokrotnie prezentowaliśmy wywiady z kobietami, które przedstawiały jak wygląda ich praca, z jakimi wyzwaniami i problemami mierzą się każdego dnia. Niemniej jednak, jako portal, nie możemy brać odpowiedzialności za to, w jaki sposób swoje zdanie prezentują nam nasi rozmówcy - tekst wywiadu był wielokrotnie sprawdzany i autoryzowany przez naszego rozmówcę.
Odpowiedz
Anonim, 10 marca 2022, 14:26 0 0
Skoro Pani zdaje sobie sprawę z tego z czym kobiety w zawodach inżynieryjnych muszą się mierzyć, i że niejednokrotnie wygląda to niestety tak jak w tym artykule, to chyba również zdaje sobie Pani sprawę z tego, że zdania zawarte w artykule są po prostu poniżające, krzywdzące i na pewno przykre dla kobiet. Nie jesteście Państwo odpowiedzialni za to co mówi rozmówca, ale mają Państwo z pewnością władzę nad tym co jest publikowane na portalu. A publikując takie artykuły powielają Państwo stereotypy i poniekąd pokazują poparcie dla takich poglądów.
Odpowiedz
Anonim, 10 marca 2022, 14:53 0 0
Powyższy wywiad to rozmowa z przedstawicielem firmy Faurecia, nie dotyczy całej branży. Jak widać, była to potrzebna publikacja, ponieważ bardzo wiele osób czytających ją ma zupełnie odmienne zdanie, co jest bardzo ważne. Wielokrotnie w naszych wywiadach i artykułach pokazywaliśmy, jak w rzeczywistości wygląda praca kobiet na różnych stanowiskach, zadając jednocześnie kłam wielu stereotypom.
Odpowiedz
Barlicki, 10 marca 2022, 14:38 3 0
Żenada. W motoryzacji jest sporo kobiet, które można pokazać od właściwej strony a nie jako te, które nadają się tylko do szycia i prasowania. Lepiej było znaleźć sklep lub filię, gdzie kobiety są przedstawicielami, mają kontakt z warsztatami i często załatwiają ciężkie tematy lepiej niż faceci. to by pokazało prawdziwą siłę kobiet w męskiej branży. Chcieliście zabłysnąć a wyszło jak zawsze
Odpowiedz
Agnieszka Wraga-Marciniak, 10 marca 2022, 14:51 0 0
Pracę kobiet w branży motoryzacyjnej, na różnych stanowiskach, pokazywaliśmy na naszym portalu wielokrotnie. Przeprowadzane były wywiady z kobietami-mechanikami, właścicielkami warsztatów lub pracowni detailingowych, a także paniami zajmującymi wysokie stanowiska w wielu organizacjach. Zachęcam do zapoznania się z nimi. Zgadzam się, że w wielu przypadkach kobiety na równi dobrze, albo lepiej radzą sobie z wypełnianiem swoich obowiązków zawodowych. Powyższy wywiad to rozmowa z przedstawicielem firmy Faurecia, nie dotyczy całej branży. Jak widać, była to potrzebna publikacja, ponieważ bardzo wiele osób czytających ją ma zupełnie odmienne zdanie, co jest bardzo ważne.
Odpowiedz
Barlicki, 10 marca 2022, 16:03 5 0
Szanowna Pani ja to wiem. Tym bardziej jednak powinniście skopać zad temu managerowi za tak seksistwskie postrzeganie kobiet, a nie reklamowa go artykułem
Odpowiedz
Anonim, 10 marca 2022, 14:42 3 0
Czy szanowny Pan Complete Seat Managerem może powiedzieć ile kobiet pracuje w jego działach Complete Seat Prototypes, i Complete Seat Engineering. (cokolwiek to znaczy ) i jaki to udział osobowy.
Odpowiedz
Anonim, 10 marca 2022, 18:03 4 0
Dajmy już spokój Panu Senior, Junior, Master itp.itd. Complete Seat Managerem bo chłopina wpadnie w kompleksy i pewnie już chodzi przy ścianie.
Odpowiedz
Nick33, 10 marca 2022, 19:47 3 0
po polsku to chyba Kompletne Siedzenie Menedżer ?
Odpowiedz
Anonim, 11 marca 2022, 12:24 3 0
nie to znaczy kierownik fotela, tak jak kiedyś był u nas kierownik szatni, a teraz Complete Cloakroom Manager
Odpowiedz