Wymiana świec zapłonowych to rutynowa czynność serwisowa. Należy jednak pamiętać o kluczowym aspekcie, jakim jest prawidłowy moment dokręcania. Zarówno za słabe, jak i za mocne dokręcenie może prowadzić do poważnych konsekwencji dla silnika, a w skrajnych przypadkach nawet do jego uszkodzenia.
Dlaczego moment dokręcania świec jest ważny?
Świece zapłonowe, zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla (gdzie występują świece żarowe), są odpowiedzialne za inicjowanie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Aby zapewnić ich prawidłowe działanie i optymalne odprowadzanie ciepła, muszą być one dokręcone z odpowiednią siłą.
Silniki benzynowe:
W silnikach benzynowych świece zapłonowe są wkręcane w głowicę cylindra. Zbyt słaby moment dokręcania może prowadzić do:
- Utraty kompresji: Nieszczelność pomiędzy świecą a gniazdem w głowicy powoduje spadek ciśnienia w cylindrze, co skutkuje słabszym spalaniem i spadkiem mocy silnika.
- Przegrzania świecy: Niedostateczny kontakt z głowicą utrudnia odprowadzanie ciepła, co prowadzi do przegrzewania się świecy i jej szybszego zużycia.
- Wypadania zapłonów: Luźna świeca może powodować wypadanie zapłonów, co objawia się nierówną pracą silnika, szarpaniem i spadkiem mocy.
Z kolei zbyt mocne dokręcenie świecy może skutkować:
- Uszkodzeniem gwintu w głowicy: Nadmierna siła może zerwać gwint w głowicy, co wiąże się z kosztowną naprawą.
- Uszkodzeniem świecy: Zbyt mocne dokręcenie może uszkodzić izolator świecy lub samą elektrodę.
- Deformacją głowicy: W skrajnych przypadkach może dojść do deformacji głowicy cylindra.
– Są dwie główne przyczyny uszkodzenia świec zapłonowych. Jedną z nich jest dokręcenie ze złym momentem, przez co można uszkodzić świecę mechanicznie. – mówi Dawid Pauszek z firmy Niterra w naszym wywiadzie na MotoFocus TV.
Silniki Diesla:
W silnikach Diesla świece żarowe służą do podgrzewania komory spalania w celu ułatwienia rozruchu zimnego silnika. Konsekwencje nieprawidłowego dokręcenia świec żarowych są podobne jak w przypadku silników benzynowych. Zbyt słaby moment dokręcania może prowadzić do:
- Utrudnionego rozruchu: Nieszczelność wokół świecy utrudnia podgrzanie komory spalania, co utrudnia rozruch, szczególnie w niskich temperaturach.
- Uszkodzenia świecy: Przegrzanie spowodowane słabym kontaktem z głowicą może doprowadzić do uszkodzenia świecy żarowej.
Zbyt mocne dokręcenie świecy żarowej może z kolei skutkować:
- Zerwaniem świecy: Świece żarowe są delikatne i łatwo je uszkodzić, stosując zbyt dużą siłę.
- Uszkodzeniem gwintu w głowicy: Podobnie jak w silnikach benzynowych, nadmierna siła może zerwać gwint w głowicy.
Jak dokręcać świece z odpowiednim momentem?
Aby uniknąć problemów związanych z nieprawidłowym dokręceniem świec, należy stosować się do zaleceń producenta pojazdu. Informacje na temat momentu dokręcania można znaleźć w specyfikacji samochodu lub na opakowaniu świecy. Do dokręcania świec należy używać klucza dynamometrycznego, który pozwala precyzyjnie kontrolować siłę dokręcania.
Warto pamiętać:
- Przed wkręceniem nowej świecy należy oczyścić gwint w głowicy.
- W przypadku nowych świec, warto sprawdzić na opakowaniu, czy producent zaleca smarowanie gwintu.
- Świecę należy wkręcać ręcznie, aż do momentu napotkania oporu.
- Następnie należy użyć klucza dynamometrycznego, ustawionego na odpowiedni moment dokręcania.
- Dokręcać płynnie i bez szarpnięć.
Pamiętając o tych zasadach, można zapewnić prawidłowy montaż świec i uniknąć problemów z pracą silnika. Polecamy także drugi materiał na naszej stronie, w którym skupiamy się na momencie dokręcania świec w silnikach Twin Spark.
Komentarze