Zapewnienie zrównoważonej mobilności to jeden z priorytetów w działaniu największych firm w branży motoryzacyjnej, takich jak MEKO, czyli skandynawska grupa zajmująca się dystrybucją części zamiennych. Na ten temat rozmawialiśmy z Pehrem Oscarsonem, prezesem i dyrektorem generalnym oraz Petrą Bendelin, dyrektorką ds. rozwoju biznesu, strategii i zrównoważonego rozwoju w MEKO.
O komentarz wprowadzający na temat Grupy MEKO poprosiliśmy dyrektora zarządzającego Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), na co dzień współpracującego z przedstawicielami grupy.
– MEKO zrzesza wiodących dystrybutorów samochodowych części zamiennych w Północnej Europie. W liczbach mówimy o ponad 600 oddziałach i 4300 warsztatach działających pod markami Grupy. Jak można przeczytać poniżej, oferują one szereg rozwiązań i produktów w celu zapewnienia zrównoważonej mobilności. Z perspektywy społeczno-ekonomicznej taka mobilność jest pojęciem, które znajduje się na szczycie listy celów, do których powinniśmy dążyć. Korzyści płynące ze zrównoważonej mobilności są liczne i niezaprzeczalne. Pamiętajmy też, że wszelkie kroki i środki, które podejmiemy w celu zapewnienia mobilności, są niezwykle ważne i będą miały wpływ na przyszłe pokolenia. – powiedział Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM.
Bezpieczna i zrównoważona mobilność to hasła często wymieniane ostatnio w branży motoryzacyjnej. Jak wyjaśniłbyś te terminy?
Pehr Oscarson: Kiedy weźmiesz do ręki słownik, możesz przeczytać, że „mobilność” oznacza coś bliskiego „zdolności do swobodnego i łatwego przemieszczania się”. W MEKO naszą wizją jest „Zapewnienie mobilności – dziś, jutro i w przyszłości” i jest to nasza wytyczna dla naszych działań. „Zapewniamy mobilność”, co oznacza, że będziemy najlepszym i najbardziej wszechstronnym partnerem dla wszystkich serwisujących i naprawiających samochody. Zaspokajamy potrzeby warsztatów i właścicieli samochodów w sposób dla nich wygodny, bez konieczności szukania wsparcia gdziekolwiek indziej – dziś, jutro i w przyszłości. Chcemy również wziąć na siebie odpowiedzialność i umożliwić mobilność w bezpieczny i zrównoważony sposób – tak, aby stworzyć odpowiednie warunki funkcjonowania dla ludzi i planety.
W jaki sposób MEKO zapewnia tę mobilność? Jakie są kluczowe priorytety firmy w tym obszarze?
Pehr Oscarson: Nasza logistyka, nasze marki i pracownicy dają nam wyjątkową siłę. Jesteśmy w stanie obsłużyć, naprawić i zapewnić zrównoważoną eksploatację każdego typu samochodu. MEKO jest liderem rynku w Europie Północnej i ma udokumentowane doświadczenie oraz ponad 50-letnią historię, co dowodzi, że nasza praca nie jest ograniczona granicami państwowymi ani cyklami gospodarczymi. Oferujemy szeroką i łatwo dostępną gamę innowacyjnych rozwiązań i produktów dla warsztatów i właścicieli samochodów. I już dziś jesteśmy w czołówce ekologicznej transformacji na czele z samochodami elektrycznymi. Aby z czasem umocnić swoją pozycję i działać proaktywnie, prowadzimy akademie i szkolenia, aby nasze warsztaty posiadały odpowiednią wiedzę fachową do obsługi i naprawy wszystkich samochodów – niezależnie od rodzaju paliwa, które je napędza czy technologii wykonania.
Biorąc pod uwagę rosnący rynek pojazdów elektrycznych, jakie umiejętności powinni posiadać pracownicy warsztatów, aby zajmować się naprawą i konserwacją takiej floty?
Petra Bendelin: MEKO zajmuje się szkoleniem warsztatów, zapewnieniem dostaw części zamiennych do samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz rozwojem usług dla właścicieli samochodów elektrycznych.Dziś oferujemy pełną gamę produktów do samochodów elektrycznych i hybrydowych, a poprzez wiodące akademie szkoleniowe Grupy, warsztaty są stale szkolone w zakresie nowych technologii. W 2021 roku MEKO wprowadziło E+, czyli standard obsługi, konserwacji i naprawy samochodów elektrycznych. Ten standard jest zbudowany na różnych poziomach wiedzy. Kiedy mechanik jest już na najwyższym, możliwym do osiągnięcia jak dotąd, poziomie, ma odpowiednią wiedzę do obsługi samochodu elektrycznego, a nawet do dokonywania napraw jego baterii w sposób prawidłowy i bezpieczny.
Z jakimi wyzwaniami będzie musiał zmierzyć się rynek części i napraw w nadchodzących latach?
Petra Bendelin: Istnieje kilka głównych trendów, które wpływają na rynek i oczywiście kierunek rozwoju. Skupiamy się głównie na trzech obszarach: Big data i cyfryzacja, nowe technologie i zerowa emisja zanieczyszczeń oraz nowe zachowania klientów. Dane generowane przez pojazdy stwarzają warunki do zrozumienia potrzeb klienta i usprawnienia automatyzacji. Nowa technologia stwarza warunki dla bardziej zrównoważonych alternatyw dla środowiska i ludzi. Nowe potrzeby klientów tworzą dotychczas nieznane usługi i działania biznesowe. Musimy sprostać tym trendom i dalej się rozwijać, aby być na bieżąco.
Komentarze