Kryzys gospodarczy – żniwo pandemii, inflacji i wojny – a także widmo kryzysu energetycznego na przełomie 2022 i 2023 roku nie pozostają obojętne dla rynku zamiennych części samochodowych. Prognozę na temat tego, jaka przyszłość czeka branżę automotive aftermarket przygotował prezes zarządu Grupa Autoneo sp z o.o. – Marcin Zachwieja.
Jak kryzys gospodarczy i energetyczny wpływa na rynek motoryzacyjny?
Marcin Zachwieja: Ze względu na sytuację ekonomiczną oraz przerwane łańcuchy dostaw, sprzedaż nowych samochodów gwałtownie spada. Istnieją ku temu dwa główne powody – pieniądze i czas. Część osób nie chce ryzykować dużego wydatku, inni nie są gotowi czekać miesiącami na swoje nowe auto.
Rosnący kryzys energetyczny oraz prognozy surowej zimy również nie przedstawiają optymistycznego scenariusza. Dane z października 2022 prezentowane przez S&P Global Mobility zapowiadają, że nadchodzący kryzys energetyczny może zmniejszyć europejską produkcję samochodów aż o 40% – lub przeliczając – o ponad 1 milion pojazdów kwartalnie w 2023 roku.
To samo badanie przedstawia porażającą różnicę w wydatkach na energię przy produkcji jednego samochodu. Podczas gdy na początku 2020 roku koszt gazu i prądu potrzebnego do produkcji jednego samochodu osobowego wahał się w okolicy 250 PLN, to z końcem 2022 roku sięga już aż do ok. 3500 PLN. Z tak dużymi kosztami procesu produkcji większość producentów w branży motoryzacyjnej będzie musiała iść na kompromisy.
Czy takie spadki zostaną zaobserwowane także w branży produkcji samochodowych części zamiennych?
Badania wskazują, że rynek aftermarket notuje zaskakujące wzrosty przychodów względem wolumenu produkcji samochodów osobowych. Może to oczywiście wynikać z podwyżek cen produktów, surowców, energii, transportu czy wynagrodzeń. Niemniej jednak ponad połowa producentów części zamiennych deklaruje nie tylko stabilizację, ale wzrost przychodów w II półroczu 2022 r. względem I półrocza.
Co w takim razie stanowi główne ryzyko dla rynku automotive aftermarket?
Głównym zagrożeniem dla branży pozostaje niepewna sytuacja na rynku dostaw materiałów produkcyjnych. Ponadto, niestabilna sytuacja gospodarcza Europy oraz rosnąca inflacja może skłaniać kierowców do ograniczania wydatków tylko na najbardziej potrzebne naprawy, jak również do wyboru podzespołów z niższej półki cenowej.
Jednak prognozy producentów części zamiennych nadal pozostają optymistyczne. Zmniejszona sprzedaż nowych samochodów to konieczność dłuższej eksploatacji używanych dotychczas, a co za tym idzie – również ich napraw i serwisowania.
Niewielu z nas wyobraża sobie życie bez samochodu, więc kierowcy decydują się na zakup używanych lub naprawiają posiadane. A do tego potrzebne są części zamienne – nawet mimo rosnących cen.
Czy kanał sprzedaży internetowej ma w tej kwestii przewagę?
Zdecydowanie tak. E-commerce stał się punktem odniesienia dla cen produktów w tradycyjnych kanałach sprzedaży już lata temu. Pandemia dodatkowo nasiliła trend dokonywania zakupów przez Internet ze względu na wygodę jaką to ze sobą niesie.
Kierowcy sprawdzają i porównują ceny online – zwłaszcza w wypadku droższych produktów. Zwykle okazuje się, że to właśnie w sklepach internetowych znajdują najbardziej okazyjne oferty produktów, często o wiele tańsze niż w ASO.
A więc w poszukiwaniu części zamiennych chodzi głównie o cenę?
To prawda, że cena gra dużą rolę, szczególnie w czasach kryzysu. Jednak w wypadku branży automotive, w grę wchodzi także dostępność części, która również została mocno ograniczona w wyniku przerwanych łańcuchów dostaw.
Popyt ze strony kierowców przewyższa zdolności produkcyjne producentów. Dane CEPIK wskazują, że średni wiek samochodu zarejestrowanego w Polsce to 14 lat. Dlatego na rynku wygrywa ten, kto może zapewnić najszerszą dostępność części zamiennych.
Zdarza się, że lokalni dystrybutorzy nie mają na stanie wybranych produktów tygodniami, czasem miesiącami. Auto musi jeździć, więc kierowcy szukają części tam, gdzie są dostępne – a dostępne są w Internecie. W naszym sklepie internetowym Sprzegla24.pl właśnie to jest naszą przewagą – dzięki współpracy z siecią dystrybutorów, hurtowni i producentów mamy możliwość oferowania szerokiego asortymentu z wielu źródeł i wysyłania go od razu – aż 80% wszystkich zamówień wysyłamy tego samego dnia. W ten sposób rozwiązujemy kolejny z ważnych problemów kierowców – czas oczekiwania na nowe części.
Kierowcy szukają części w Internecie – a co kryzys energetyczny oznacza dla mechaników i warsztatów samochodowych?
Sytuacja ma się podobnie – mechanicy będą szukać części tam, gdzie są one dostępne i do tego w dobrej cenie. Chociaż oferta Sprzegla24.pl skierowana jest głównie do kierowców, to właśnie dzięki szerokiej dostępności asortymentu rozszerzyliśmy swoją współpracę z mechanikami, warsztatami, szkołami jazdy i komisami samochodowymi. Wychodząc naprzeciw zaobserwowanej potrzebie, uruchomiliśmy dedykowany program Strefa Mechanika, gdzie na warsztaty samochodowe czekają programy lojalnościowe i rabaty.
Co jest kluczem do sukcesu w e-commerce w branży automotive aftermarket w trakcie kryzysu gospodarczego?
Warto szukać potencjału w obliczu aktualnych trendów rynkowych poprzez zadawanie odpowiednich pytań. Czego w obecnej sytuacji potrzebują nasi klienci? Jak możemy im to zapewnić? Jakie szanse dla naszego biznesu niesie obecny kryzys? Jakie zagrożenia dostrzegamy na horyzoncie i jak się przed nimi zabezpieczyć?
Start pandemii w 2020, mimo iż utożsamiany z rozkwitem e-commerce, dla sklepów motoryzacyjnych był sporym wyzwaniem. Mieliśmy bardzo duże wahania sprzedaży, zwłaszcza na początku widoczna była panika, ludzie odkładali zakup części i naprawy aut na później. W marcu i w kwietniu 2020 odnotowaliśmy spadek sprzedaży o 50% w stosunku do poprzedniego okresu. Było wiele niepewności. Wyciągnęliśmy wtedy wiele cennych wniosków, dzięki którym czas obecnego kryzysu, który tak naprawdę dopiero się zaczyna, już przełożył się na znaczący wzrost sprzedaży w naszych sklepach.
Jaka zatem jest prognoza wpływu kryzysu energetycznego i gospodarczego na sprzedaż części samochodowych przez Internet w 2023 roku?
Z badań przeprowadzonych wśród naszych klientów branżowych wynika, że dla warsztatów decydujący przy zakupie, oprócz oczywiście dostępności i ceny jest czas dostawy produktów. Nasza sieć dostawców jest szeroka i niezawodna, dzięki wieloletniej współpracy z solidnymi partnerami. W odpowiedzi na potrzeby rynku wprowadziliśmy też usprawnienia w obszarze łańcucha dostaw poprzez predykcję dostępności części dzięki analizie obszernych zbiorów danych.
Osobiście uważam, że dziś to właśnie informacja jest najważniejszym źródłem przewagi konkurencyjnej. Ma ona zasadnicze znaczenie zwłaszcza w czasie niepewności i zmian. Zgodnie z informacjami, które docierają do mnie w postaci raportów i analiz, sądzę, że kryzys energetyczny i gospodarczy przełoży się na dwucyfrowy wzrost sprzedaży części samochodowych przez Internet w nadchodzących latach.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Jacek, 5 stycznia 2023, 13:55 0 0
Ja znalazlem dobrego mechanika na motointegratorze i to przez niego kupuje częsci, wychodzi tanio i jakościowo dobrze chociaż wiadomo - było kiedys jescze taniej no ale takie czasy
Odpowiedz