Ku końcowi zbliża się kolejny, pełen nieoczekiwanych wyzwań rok. Jak poradził sobie z nimi i jakie plany na przyszłość ma lider polskiego rynku dystrybucji części zamiennych, czyli firma Inter Cars? Rozmawiamy z Maciejem Oleksowiczem, Prezesem Zarządu Inter Cars SA, pełniącym także funkcję Dyrektora ds. Strategii Grupy Inter Cars.
Jak Pana firma poradziła sobie z konsekwencjami pandemii oraz wojny na Ukrainie – w szczególności z problemami zaopatrzeniowymi?
Maciej Oleksowicz: Naturalnie kłopoty z dostępnością dotknęły również Inter Cars i całą naszą branżę. W niektórych obszarach problemy te trwają do dziś. W Inter Cars dość wcześnie podjęliśmy decyzję, aby budować wysokie zapasy magazynowe. Kluczowe w sprawnym reagowaniu na problemy było to, z czym nasza firma kojarzona jest od lat – strategia multibrandowa oraz partnerstwo z dostawcami premium. W Inter Cars kierujemy się ideą, szerokiej dostępności towarowej, aby spełnić każde życzenie warsztatu. W wielu grupach produktowych mamy dostępność komplementarnych produktów, tj. do tego samego pojazdu i zbliżonej jakości, ale od różnych dostawców. Jeśli jeden z dostawców nie posiada produktów do danego modelu, to inni dostawcy dysponują odpowiednią dostępnością. Warsztat może dokonać naprawy, ale nie zawsze musi użyć części od preferowanego producenta. Dodatkowo dostawcy premium na ogół mają lepszą dostępność niż azjatyccy producenci wykorzystywani w markach własnych wielu dystrybutorów. Pragnę podkreślić, iż pomimo tego, że w trakcie pandemii rzeczywiście mieliśmy w Inter Cars dostępność znacznie poniżej naszych standardów, to wciąż była ona znacznie lepsza niż u większości naszych konkurentów.
Inter Cars SA prowadzi działalność w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Powstały tam znaczące inwestycje – centra dystrybucyjne z rozbudowaną logistyką. Jak te inwestycje zmieniają dotychczasową działalność biznesową firmy?
Działalność Inter Cars w Europie generuje już powyżej 50% sprzedaży. W każdym kraju, w którym jesteśmy obecni, naszym celem jest zbudowanie stabilnych struktur sprzedażowych i logistycznych, aby dzięki nim świadczyć dla niezależnych serwisów samochodowych usługę na najwyższym poziomie. Dzisiejszy rynek warsztatów niezależnych potrzebuje zarówno sprawnej i szybkiej logistyki, jak i pełnej dostępności. Duże znaczenie mają też szkolenia, dostęp do wiedzy technicznej, oprogramowania i odpowiednich narzędzi. Tylko budując stabilne struktury możemy być blisko klienta i szybko reagować na jego potrzeby. Taka jest nasza filozofia. Często wymaga ona wielu inwestycji i czasu, ale finalnie gwarantuje bardzo stabilną pozycję na długie lata.
Magazyny Inter Cars
Najważniejszym ogniwem w zaopatrzeniu rynku w części są warsztaty, zatem czego przeciętny warsztat oczekuje od dystrybutorów? A może istnieje szczególna różnica w podejściu warsztatów do biznesu na różnych rynkach?
Niezależny warsztat samochodowy w całej Europie ma podobne potrzeby. Ze względu na zróżnicowany park samochodowy wymagany asortyment może się różnić, ogólne potrzeby są jednak bardzo zbliżone. Na pierwszym miejscu jest zawsze dostępność części oraz ich sprawna i terminowa dostawa. Ważna jest również przewidywalność i zaufanie. Jeśli umawiamy się, że część zostanie dostarczona na konkretną godzinę, to musi być dowieziona. Na kolejnych miejscach są: rynkowa cena i wszystkie wartości dodane, takie jak dostęp do katalogu części najwyższej klasy, doradztwo techniczne, szkolenia i różnego typu akcje marketingowe oraz promocje.
Jak warsztaty powinny przygotować się na nadchodzące zmiany, takie jak coraz większa zależność od dostępu do danych technicznych, rozwój elektromobilności, czy coraz powszechniejsze systemy ADAS w samochodach?
To wielkie wyzwanie dla całego rynku, dlatego wspólnie z takimi organizacjami jak polski SDCM oraz europejska CLEPA i FIGIEFA, działamy na rzeczy przepisów gwarantujących dostęp do wszelkich danych niezbędnych do diagnozy i naprawy pojazdu. Ze strony warsztatu odporność na zmiany dają: edukacja, inwestycja w ludzi oraz sprzęt niezbędny do obsługi nowoczesnych pojazdów. Dostawcy, z którymi współpracujemy, oferują niezbędne wyposażenie warsztatu, potrzebne do kalibracji ADAS i diagnostyki znacznej większości samochodów i maszyn. Wielokrotnie spotkałem się już z opinią, że serwisy niezależne są lepiej przygotowane do kalibracji ADAS niż serwisy autoryzowane, w których często odpowiedni sprzęt jest wypożyczany i warsztat czeka na niego kilka dni.
Mobilne centrum szkoleniowe Inter Cars
Jak bardzo dotkliwa była dla firmy wojna na Ukrainie? Zniszczeniu uległ magazyn Inter Cars w Kijowie wraz z zatowarowaniem. Jak firma zareagowała na tę wiadomość?
Wojna, która cały czas trwa, jest przede wszystkim tragedią dla ludzi i wiąże się z kryzysem humanitarnym. Wobec koszmaru obywateli, o których wiemy, problemy biznesowe są zaledwie drobnostkami. W Inter Cars podjęliśmy decyzję o rozdzieleniu tych dwóch kwestii. Pomocą poszkodowanym zajmuje się Fundacja Inter Cars, która angażuje do współpracy chętnych pracowników naszej firmy, natomiast managerowie są odpowiedzialni za utrzymanie biznesu.
Początek wojny to ogólne poczucie bezsilności, chyba pierwszy raz biznesowo czułem się w taki sposób. Większość decyzyjności oddaliśmy lokalnemu zespołowi, bo to oni na miejscu wiedzą najlepiej, jakie są możliwości, ograniczenia i potrzeby. Zniszczenie magazynu to oczywiście znaczne straty finansowe, ale również utrudnienia w logistyce, która dzisiaj działa w sposób tymczasowy, żeby nie powiedzieć „partyzancki”. Nasze trzy największe filie zostały okresowo zaadoptowane do przyjmowania dostaw od dostawców oraz przechowywania większej ilości towaru.
Pogodziliśmy się już ze stratą i patrzymy z optymizmem w przyszłość. Wiemy, że cała Ukraina będzie potrzebowała w najbliższym czasie sprawnych dystrybutorów części i silnych warsztatów. To dzięki nim utrzymywana jest w ruchu cała logistyka, wszystkie służby oraz społeczeństwo. Chcemy być częścią odbudowy tego kraju po zakończeniu wojny i zwycięstwie Ukrainy.
Zbiórka dla ofiar wojny na Ukrainie
Inter Cars prowadzi wiele inicjatyw skierowanych do mechaników. Jakie firma ma plany na rozwój w tej przestrzeni?
Sam lubię innowacyjność i w najbliższym roku dużo wysiłku i rozmów poświęcimy właśnie na innowacje i digitalizację. Od małych przydatnych funkcjonalności, jak możliwość użycia kamery telefonu do przeczytania VIN pojazdu (z dowolnego miejsca), która ułatwi znalezienie odpowiednich części w naszym nowym Inter Cars e-Catalog, poprzez rozwój wyszukiwarki usług motoryzacyjnych i warsztatów samochodowych w Internecie. Jesteśmy partnerem warsztatów, oferując im wszystko to, co jest im potrzebne w jednym miejscu. Aby to osiągnąć, uruchomiliśmy platformę Inter Cars Marketplace, która rozwija nasze portfolio pośrednio – łącząc ze sobą mechaników samochodowych i wszystkie zainteresowane współpracą z nimi firmy oraz przedsiębiorstwa.
Chcemy cały czas iść do przodu i poprawiać jakość serwisu. Potwierdzeniem tej tezy jest nagroda dla wspominanego już Inter Cars e-Catalog, Innowatory 2022, którą przyznał nam tygodnik Wprost. Chcemy rozwijać się z branżą motoryzacyjną i dawać mechanikom samochodowym przestrzeń do wzrostów. Bez innowacyjnych i nowoczesnych narzędzi nie będzie to możliwe.
Centrum szkoleniowe Inter Cars w Czosnowie
Jakie jeszcze plany noworoczne ma Inter Cars?
Chciałbym również podkreślić, że już niedługo jeszcze mocniej usprawnimy możliwości kontaktu z Inter Cars – wdrażamy nowy system Contact Center oraz liczne zmiany organizacyjne. Chcemy, aby każdy chętny mógł się z nami skontaktować, bez czekania, poprzez różne metody komunikacji (telefon, chat, video, itp.).
Aby osiągnąć synergię z warsztatem trzeba wsłuchiwać się w jego potrzeby i poznać jego aktualne oczekiwania. Od lat jesteśmy blisko warsztatów samochodowych i będziemy te relacje podtrzymywać. Kolejne rozwiązania jakie zaoferujemy naszym Klientom będą odpowiedzią i wsparciem dla nich według naszej obecnej myśli przewodniej, którą nasza organizacja wyznaje: Razem tworzymy, wspieramy, dostarczamy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Ron12, 14 grudnia 2022, 21:57 12 -1
Fajnie. Jako Polak cieszę się rodzima firma jest absolutnym liderem w Europie. Gratulacje.
Odpowiedz
Egon Olsen, 30 grudnia 2022, 11:21 0 0
Całej Europie??
Odpowiedz
nnwn, 15 grudnia 2022, 9:31 8 -2
Tylko te manipulacje cen ,przedstawiciel mówi ,że taki mają program -obniży na miesiąc ,a póżniej podwyżki z automatu
Odpowiedz
Bo TAK, 24 grudnia 2022, 16:30 3 0
To program RODZINA NA SWOIM
Odpowiedz