Rozruszniki elektryczne są zdecydowanie najczęściej stosowanymi rozrusznikami w pojazdach z silnikiem spalinowym. Można je inaczej nazwać silnikami prądu stałego, które obracają wałem korbowym silnika i nadają mu odpowiednią prędkość obrotową, która pozwala mu rozpocząć samodzielną pracę. Najwięcej energii elektrycznej z akumulatora rozrusznik pobiera podczas uruchamiania silnika.
Rozrusznik może ulec różnym usterkom. Mogą mieć one charakter elektryczny lub mechaniczny.
Awaria rozrusznika – przyczyny elektryczne
Jedną z nich może być brak reakcji rozrusznika po przekręceniu kluczyka do stanu spoczynku. Pracuje on dalej, podczas gdy powinien się zatrzymać. Może to powodować:
- Uszkodzona stacyjka lub elektroniczny układ załączający rozrusznik (w przypadku aut, w których do rozruchu nie potrzebujemy kluczyka), czyli końcowy stopień mocy (przekaźnik lub tranzystor kluczący tenże przekaźnik). Rozwiązania tego problemu należy szukać w elektrycznym układzie rozruchu. Jeśli wyeliminowaliśmy awarię stacyjki, to konieczna będzie dalsza diagnostyka.
- Automat rozrusznika (styki łącznika elektromagnetycznego), który uległ sklejeniu/zwarciu. Rozwiązaniem tego problemu będzie zakupienie nowego automatu. Jeśli zaś bendiks przybrał kolor czarnej popalonej stali, świadczy to też o jego uszkodzeniu i należy go wymienić.
Jeśli wyeliminowaliśmy przyczyny awarii elektrycznych, powinniśmy się przyjrzeć tym elementom także od strony mechanicznej.
Przyczyny mechaniczne niesprawności rozrusznika
Wśród przyczyn mechanicznych dalszej pracy rozrusznika można wymienić:
- Uszkodzony zębnik bendiksu, szczególnie jeśli będzie się on zacinał w zębniku koła zamachowego.
- Uszkodzony i przecierający się łącznik elektromagnetyczny w tulei lub w widełkach, czego przyczyną może być zabrudzenie pyłem lub zgęstniałym starym smarem. W tym przypadku oczyszczeniu lub wymianie na nowy podlega łącznik elektromagnetyczny.
- Uszkodzony zębnik wieńca koła zamachowego, który kleszczy się w zębniku bendiksu lub suma uszkodzeń tych obu elementów.
Uszkodzenie zębników nie zawsze powoduje ciągłą pracę rozrusznika. Czasem może dojść także do ich zwłocznego rozłączenia. Niemniej jednak, jeśli zauważymy jakiekolwiek problemy z rozrusznikiem, warto dokonać szczegółowej diagnostyki. Być może konieczna będzie wymiana wieńca koła zamachowego, a nawet bendiksu.
źródło: Materiały AS-PL
Komentarze