Ten system może odmienić pracę warsztatu. Nie tylko łatwiejsze przyjmowanie i wydawanie samochodu.

5 czerwca 2024, 13:31

Każda inwestycja w optymalizację pracy w warsztacie przekłada się na generalny wzrost zysków. W tym wypadku mówimy o drogiej inwestycji, która — jak obiecuje producent — może się zwrócić wyjątkowo szybko. Taki ma być system 360, który od podstaw wpływa na jakość pracy serwisu i sposób obsługi klientów.

system-bat-skaner-360

System 360 – w kierunku AI

Wielu internautów straszy, że sztuczna inteligencja może wpłynąć niemal na każdy zawód na świecie i namieszać na rynku pracy. Trudno się jednak spodziewać, żeby robot AI (a tym bardziej algorytm) miał wpływ na naprawy mechaniczne. Inna sytuacja dotyczy samej diagnostyki pojazdu. Z punktu widzenia technologii, wykorzystywanie AI w warsztatach nie jest niczym zupełnie nowym, ale trzeba się liczyć z ogromnymi wydatkami. W tym wypadku mówimy o systemie urządzeń, które “tanie” nie są, ale z pewnością o wiele bardziej dostępne dla warsztatowców.

system bat 360 stopni skaner geometriiSystem 360 stopni, oferowany przez firmę Italcom, składa się z kilku elementów mających nie tylko wspomóc mechaników w diagnostyce samochodu, ale też znacznie ułatwić pracę i bezpieczeństwo warsztatu. Cały proces ma kilka etapów i umożliwia sprawdzenie trzech głównych obszarów pojazdu: karoserii, zawieszenia (geometrii) oraz opon. Stąd też pochodzi jego nazwa, czyli BAT: Body (karoseria), Aligment (geometria), Tire (opona).

Skaner karoserii

Na skaner karoserii składają się dwie kolumny z kamerami (3-5 sztuk na kolumnę) i doświetleniem. Nagrywanie włącza się wraz z pojawieniem się pojazdu między kolumnami. Rejestrowany jest wtedy cały stan karoserii samochodu wraz z numerami rejestracyjnymi, a następnie zapisywany w chmurze. W każdym momencie możliwe jest pobranie i analiza zapisu.

italcom system 360 diagnostyka skaner batPod kątem serwisów samochodowych, ta technologia może być wykorzystywana głównie jako zastępstwo papierowej dokumentacji stanu pojazdu przed wjechaniem do warsztatu. Umożliwi to w gruncie rzeczy zabezpieczenie mechanika przed nieuzasadnionymi roszczeniami i ukróci długotrwały proces weryfikacji wszystkich uszkodzeń zewnętrznych, oferując możliwość powrotu archiwum w wirtualnej chmurze. To szczególnie ważne dla nawiązania bezkonfliktowej relacji z klientem.

Skaner karoserii w przyszłości może stanowić ciekawe rozwiązanie dla warsztatów blacharskich. Sztuczna inteligencja, na podstawie analizy nagranego materiału, mogłaby nie tylko wskazać wszystkie nieprawidłowości karoserii, ale też sporządzić wstępną wycenę naprawy. Dla serwisów mechanicznych, potrzebujących wyłącznie dokładnego udokumentowania stanu pojazdu, oferta skanera ze sztuczną inteligencją nie jest konieczna, a więc może być znacznie tańsza.

Skaner bieżnika i geometrii

Sedno programu to tak naprawdę skaner bieżnika opon i geometrii pojazdu. Umieszczenie urządzenia w warsztacie i nawet — jak radzi producent — darmowa diagnostyka tym systemem w udokumentowany sposób ma wpłynąć na pomnożenie zysków firmy. Trudno się dziwić, bo ma to sporo sensu: klient, który przyjeżdża do warsztatu z innego typu usterką, otrzymuje przy okazji darmową diagnostykę opon i geometrii. Jeżeli okaże się, że geometria wymaga regulacji, a opony wymiany, istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient zleci wykonanie tych usług warsztatowi, niejako przy okazji.

Inne elementy systemu: kluczykomat opłatomat

Poza funkcją skanowania, system 360 stopni oferuje także inne ciekawe rozwiązania. Wśród nich są opłatomaty i kluczykomaty, umożliwiające przekazanie pojazdu do warsztatu oraz jego odbiór wraz z zapłatą w dowolnych godzinach, bez kontaktu z mechanikiem, a więc nie tylko w czasie pracy serwisu.

– Równolegle ze wzrostem popularności urządzeń skanujących, pojawiły się w sektorze dealerskim inne rozwiązania ułatwiające obsługę klienta, tj. opłatomaty i kluczykomaty. Wersja zewnętrzna tych urządzeń połączona z montowanym na zewnątrz skanerem karoserii umożliwia obsługiwanie klientów o każdej porze – mówi prezes firmy Italcom, Grzegorz Kazimierski.

Inwestycja ma się szybko zwrócić

system360-bat-diagnostyka

Na podstawie statystyki przedstawionej przez producenta, trudno zarzucić brak opłacalności w inwestycję w system 360. Poniższy wykres podpowiada, że zakup średnio powinien się stosunkowo szybko zwrócić:

– Warto podkreślić […], iż mimo stosunkowo wysokich kosztów początkowych, zwrot inwestycji to bardzo krótki czas rzędu 1-3 lat, w zależności od ilości przyjmowanych dziennie pojazdów. To nasza autorska koncepcja, która umożliwia założenie całego pakietu rozwiązań w jednym miejscu – zapewnia Grzegorz Kazimierski, prezes firmy Italcom – dystrybutora systemu 360.

Prezentowany skok zysków w warsztacie ma udowodnić częstsze naprawy pojazdów po diagnostyce przez system układu zawieszenia. Kluczowe ma być odpowiednie dobranie komponentów, indywidualnie dla zamawiającego system warsztatu. Należy zaznaczyć, że wartość inwestycji to kwota zbliżona do 400 000 zł. Poszczególne elementy systemu można jednak kompletować stopniowo, rozkładając wydatki w czasie. Dane są zebrane na podstawie badań i opinii użytkowników, którzy korzystają w Polsce z dobieranych przez dystrybutora skanerów geometrii, a zatem korzystających z elementów proponowanego systemu.

Firma obiecuje dalszy rozwój

Cały system bez wątpienia jest rozwojowy i producent nie ma zamiaru na tym poprzestać. Do skanerów systemu 360 stopni będą tworzone kolejne komponenty. Będą to między innymi skanery RFiD, czy rejestratory przemieszczania się pojazdów po warsztacie.

Press Trade Award dla systemu 360

Podczas gali Press Trade Award 2024, zorganizowanej w czasie Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu, opisywany w artykule system otrzymał jedną z nagród dla wystawców. W jury konkursu znalazł się nasz redaktor – Witold Hańczka, który zdecydował o przyznaniu wyróżnienia systemowi 360 – jako nowoczesnemu i przyszłościowemu rozwiązaniu dla warsztatów samochodowych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 11 czerwca 2024, 8:39 1 0

400 koła??? Serio???

Odpowiedz

1234fe, 20 czerwca 2024, 17:12 0 0

W dobrej lokalizacji po jakiś 10 latach może zacznie zarabiać jak się nic nie wykrzaczy. Chyba że warsztat w Dubaju to OK

Odpowiedz