Akumulatory 12V mają przyszłość w czasach pojazdów xEV

6 marca 2024, 11:48

Pomimo tego, że w pojazdach xEV (ogólne określenie każdego pojazdu z napędem elektrycznym) funkcje akumulatora zmieniły się w porównaniu z pojazdami wyposażonymi w silnik spalinowy i technologię Start-Stop, firma Exide Technologies przekonuje, że 12V akumulatory kwasowo-ołowiowe pozostaną kluczowe dla prawidłowego działania pojazdu.

W pojazdach xEV za napęd odpowiedzialny jest układ wysokiego napięcia (300-800 V). To on napędza silnik elektryczny i wprawia koła w ruch. Innym sposobem zasilania jest akumulator niskonapięciowy – 12 V, stosowany w pojazdach ICE i pojazdach z systemem Start-Stop. Dostarcza energii do systemów informacyjno-rozrywkowych i skomplikowanych systemów elektronicznych, takich jak adaptacyjny tempomat, asystent hamowania awaryjnego, automatyczny asystent hamowania awaryjnego i asystent pasa ruchu – czyli ADAS.

12V akumulatory kwasowo-ołowiowe są dostępne w różnych typach i technologiach, w szczególności wyróżniają się te z absorpcyjną matą szklaną (AGM) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Jako pierwsza akumulatory AGM do pojazdów z systemem Start-Stop wprowadziła firma Exide. Akumulatory AGM zapewniają wysoką żywotność i stabilną wydajność przez cały okres użytkowania. Zostały zaprojektowane i zbudowane tak, żeby wytrzymywać ciągłe rozładowywanie i ładowanie akumulatorów, co czyni je idealnymi akumulatorami nie tylko do zastosowań typu Start-Stop (mikrohybryda), ale także do roli akumulatorów wspomagających (auxiliary) w pojazdach xEV.

Szczególnie ważne jest zapewnienie nieprzerwanej obsługi i wspieranie funkcji bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych i pojazdach ze zautomatyzowanymi systemami bezpieczeństwa. Akumulatory AGM wykazują również najlepszą reakcję na obciążenia, gdy muszą dostarczyć mocy, na przykład w przypadku autonomicznego hamowania awaryjnego/sterowania typu steer by wire lub podczas manewrów unikowych.

EFB to kolejne odpowiednie źródło zasilania systemów wspomagających w pojazdach xEV. Charakteryzują się wysoką akceptacją ładunku przez cały okres użytkowania, a także dużą trwałością cykliczną podczas pracy przy obniżonym stanie naładowania. Podobnie jak AGM, akumulatory EFB – takie jak te z oferty firmy Exide – oferują zoptymalizowany odzysk energii z hamowania regeneracyjnego, zapewniając maksymalne oszczędności paliwa i mniejszą emisję CO2.

Rozwój rynku – bezpieczna przyszłość akumulatorów 12V

Wykorzystując swoją wiedzę na temat istniejącego parku samochodowego i dostępne dane z UE-27, Wielkiej Brytanii i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), firma EXIDE jest w stanie stworzyć prognozy dotyczące przyszłości branży motoryzacyjnej:

  • do 2028 r. 100% pojazdów będzie wymagało 12V źródła zasilania
  • 56% pojazdów parku samochodowego będzie wyposażonych w systemy Start-Stop do 2028 r.
  • w 2030 roku, 25% parku samochodowego będą stanowiły hybrydy (FHEV and PHEV) lub pojazdy elektryczne (BEV).

Oczywiście liczby te mogą się zmieniać w miarę upływu czasu, ale Exide ma pewność, że trwały, niezawodny i nadający się do recyklingu 12V akumulator kwasowo-ołowiowy pozostanie na rynku.

Inteligentne narzędzia do diagnostyki akumulatorów

Diagnostyka i konserwacja zapobiegawcza to dwa kluczowe obszary, na których powinny się skupić warsztaty. Główną przyczyną awarii pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest rozładowanie akumulatora 12 V. Osoby serwisujące pojazd powinny sprawdzać stan akumulatora za każdym razem, gdy wjeżdża do warsztatu – korzystając z testera EBT-965P firmy Exide i aplikacji EBTP, które pozwalają na przeprowadzenie prostej i szybkiej kontroli diagnostycznej.

Należy pamiętać, że każdy pojazd (nie tylko elektryczny), w którym wymieniamy akumulator powinien mieć dobrany nowy zgodny technologicznie z tym z pierwszego wyposażenia. Wymiana AGM na cokolwiek innego może prowadzić do przedwczesnej awarii akumulatora. W przypadku EFB, istnieje możliwość, że zostanie zamieniony na AGM.

Korzystając z wyszukiwarki akumulatorów Exide, mechanicy mogą dobrać odpowiedni akumulator wprowadzając nr rejestracyjny lub numer VIN pojazdu, numer części lub skorzystać z funkcji cross reference. Wyszukiwarka poinformuje użytkownika o lokalizacji akumulatora oraz o tym, czy po wymianie konieczna jest jego walidacja. Exide zapewnia mechanikom kompleksowe informacje, takie jak instrukcje wymiany akumulatora krok po kroku, szacowany czas pracy, a także istotne dane dotyczące systemów wysokiego napięcia. Wszystko to jest zawarte w darmowej wyszukiwarce Exide Battery Finder, z której można skorzystać online lub w aplikacji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Słoneczny z jesieni, 6 marca 2024, 22:19 1 0

Rozmawiałem dziś z właścicielem audi etron, zasięg zimą 150-180 km, nie ma takiego schematu w powyższej ilustracji

Odpowiedz