Dlaczego lakier samochodowy blaknie? Pytamy eksperta.

3 listopada 2023, 15:43

Błyszczący lakier ma ogromny wpływ na wygląd zewnętrzny auta. A co za tym idzie, także na wartość pojazdu przy jego odsprzedaży. Przed blaknięciem lakieru nikt z kierowców nie ucieknie. Chyba, że stosuje odpowiednie metody zabezpieczeń. Jak zabezpieczyć lakier przed blaknięciem? Zapytamy eksperta ze znanej firmy, produkującej kosmetyki samochodowe.

Na lakiery, stosowane we współczesnych autach, narzeka mnóstwo osób. Są cienkie, łatwe do zarysowania i podatne na blaknięcie. Producent współczesnego samochodu nie ma już na czym oszczędzać – powłoka lakiernicza to ostatnia rzecz, która pozwala wprowadzić oszczędności. Lakiery współczesnych aut są oszałamiające i potrafią przyciągać wzrok. Jednak… z ich trwałością i odpornością na blaknięcie nie jest już tak różowo.

Do tego jeszcze skład lakierów jest regulowany przez przepisy, które zabraniają stosowania szeregu substancji, takich jak chociażby ołów. Przez to lakiery samochodowe są zdecydowanie bardziej bezpieczne dla użytkowników (w domyśle, lakierników) i dla środowiska. Jednak ceną za to jest ich większa podatność na uszkodzenie.

Wyblakły lakier – co tak naprawdę blaknie?

We współczesnych samochodach stosuje się lakiery trzywarstwowe.

Najpierw karoseria auta pokrywana jest lakierem podkładowym. To pierwsza warstwa powłoki lakierniczej. Jego zadaniem jest ostateczne wyrównanie miniaturowych nierówności, a także zapewnienie większej przyczepności dla lakieru bazowego.

Kolejna, druga warstwa powłoki lakierniczej to lakier bazowy. Nadaje on barwę nadwoziu samochodu. Lakier ten może być wzbogacony opiłkami metalicznymi, powodującymi refleksy świetlne (lakier metaliczny), pyłem perłowym (lakier perłowy) albo innymi dodatkami.

Ostatnia warstwa powłoki lakierniczej samochodu to lakier bezbarwny.  Tworzy on warstwę ochronną dla lakieru bazowego. Ponadto – to właśnie on nadaje połysk lakierowi bazowemu. I równocześnie – to lakier bezbarwny jest narażony na działanie wszystkich czynników, które powodują blaknięcie lakieru. Jakich?

Jakie czynniki powodują blaknięcie lakieru samochodowego?

– Lakier samochodowy blaknie na skutek szeregu czynników – wyjaśnia Andrzej Miedzianowski, Dyrektor ds. Szkoleń firmy Tenzi – To światło słoneczne (promieniowanie UVA i UFB), temperatura otoczenia, wilgotność powietrza, wszystkie warunki atmosferyczne, takie jak deszcz, śnieg, grad, lód. Do tego dochodzą uszkodzenia mechaniczne powłoki lakierniczej za sprawą kontaktu z piaskiem czy błotem. A także agresywne produkty myjące nadwozie lub nieodpowiedni sposób mycia auta.

Czy proces blaknięcia lakieru można zatrzymać?

– Procesu eksploatacji nie da się zatrzymać – wyjaśnia Andrzej Miedzianowski – Utlenianie i zmatowienie można jednak spowolnić poprzez stosowanie różnych form zabezpieczeń lakieru, a także jego odpowiednią konserwację. Do takich zastosowań produkujemy kosmetyki, zawierające w swoim składzie mieszanki takich składników jak wosk Carnauba, PTFE, cząsteczki kwarcu czy nawet tytanu.

Od czego zależy skuteczność konserwacji powłoki lakierniczej, aby uchronić ją przed blaknięciem?

– Skuteczność konserwacji zależy nie tylko od doboru produktu (jego trwałości, konsystencji, składu chemicznego), ale także od jakości aplikacji, która wyraża się po pierwsze w odpowiednich jej warunkach (temperatura i wilgotność otoczenia), a po drugie w jej czasie (niektóre produkty wymagają odczekania po nałożeniu a przed polerowaniem i potem po polerowaniu przed użytkowaniem) – wyjaśnia Andrzej Miedzianowski.

Czy wystarczy jedno zabezpieczenie na długi czas?

– Nie. Ważne jest również regularne dbanie o powłokę, jej uzupełnianie i pielęgnacja,  dostosowane do intensywności użytkowania – odpowiada Andrzej Miedzianowski.

Czyli standardowo, zgodnie z zasadą – jak dbasz, tak masz.

Swoją drogą, kierowca współczesnego, młodego auta, z karoserią pokrytą wyblakłym lakierem, może z zazdrością spoglądać w stronę 30-letniego starego auta, które może już w żaden sposób nie wygląda atrakcyjnie, ale ma nadal błyszczący lakier.

O tym, że wyblakły lakier jest poważnym problemem, można się łatwo przekonać, sprawdzając popularność mechanicznego polerowania lakieru. Ścieranie zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego to właśnie proces przywracania mu błysku. Jednak warto pamiętać, że praca z polerką mechaniczną to nie jest zajęcie dla amatora. Praca może wydawać się łatwa, jednak były już tysiące amatorów, którzy później szukali pomocy na forach internetowych, pytając: jak naprawić przegrzany albo spalony lakier.

zdjęcia: Tenzi

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!