Lato dawno za nami, a silniki wciąż się grzeją! Przypomnij klientom o wymianie płynów.

1 listopada 2023, 23:59

Płyny w samochodzie trzeba regularnie zmieniać, tak jak tarcze czy klocki hamulcowe. Niestety, o ile kierowcy pamiętają jeszcze o wymianie oleju silnikowego, to dużo rzadziej zwracają uwagę na stan płynu chłodniczego. Dlatego dzisiaj razem z PETRONAS przypominamy, na co warto zwrócić uwagę właścicielom pojazdów przy okazji okresowej wymiany opon. Dla nich to kwestia spokoju i bezproblemowej eksploatacji, a dla warsztatu szansa na dodatkowy zarobek.

Po sezonie wakacyjnym właściciele aut zazwyczaj zwracają uwagę na takie czynniki jak poziom oleju, zużycie opon czy inne usterki mechaniczne. Płyn chłodniczy schodzi na dalszy plan, ponieważ temperatury na zewnątrz spadają a silnik nie daje wyraźnych oznak przegrzewania się. Jednak nic bardziej mylnego. Nawet jeśli kontrolki nie wskazują zbyt wysokiego poziomu ciepła, to długotrwała eksploatacja niedogrzanego lub przegrzanego motoru może prowadzić do poważanych awarii, a nawet zatarcia. Płyn chłodniczy pełni kluczową rolę w utrzymaniu odpowiedniej temperatury silnika poprzez odprowadzanie nadmiaru ciepła, który powstaje podczas pracy silnika, ale również w poprawnym ogrzaniu silnika w dni chłodniejsze. Po ciepłych wakacyjnych miesiącach może brakować chłodziwa choćby z uwagi na parowanie.

Dlaczego płyn chłodniczy jest ważny przez cały rok?

Zacznijmy od dodatkowych funkcji, jakie pełnią płyny chłodnicze. Podczas normalnej eksploatacji silnika, taki środek zbiera zanieczyszczenia i osady, które osadzają się w układzie chłodzenia. Wymiana płynu po sezonie letnim może pomóc w usunięciu tych zanieczyszczeń, co może poprawić wydajność układu chłodzenia. Płyn chłodniczy zawiera również inhibitory korozji, które chronią elementy układu chłodzenia przed rdzewieniem. Regularna wymiana płynu pozwala utrzymać te właściwości ochronne. Dobry płyn chłodniczy to również specjalnie dobrana mieszanka glikolu i wody, która zapobiega zamrożeniu płynu i ewentualnym uszkodzeniom chłodnicy, przewodów i innych elementów układu chłodzenia. Płyny Petronas Tutela w maksymalnym możliwym roztworze z wodą zapewniają ochronę nawet przy -38C. Przy okazji rozmowy z klientami, warto ich uświadomić również w temacie elektrolizy, która pojawia się w momencie, gdy dodatki uszlachetniające w płynie chłodzącym tracą właściwości. Wówczas rurki chłodnicy zaczynają się zatykać, co może prowadzić do poważnych awarii takich jak uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Dobry płyn w dobrej konfiguracji

Obecnie PETRONAS Lubricants ma w swojej ofercie płyny chłodnicze Tutela do 5 typów pojazdów: samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych oraz maszyn budowlanych i rolniczych. Na etykietach widoczne są różne symbole, tak by znalezienie odpowiedniego płynu do danego pojazdu było łatwiejsze. Ponadto w ofercie producenta można znaleźć płyny zarówno nowego typu, czyli long life, jak i konwencjonalne. Te drugie są przeznaczone dla starszych typów pojazdów i urządzeń, a powstają na bazie kwasów nieorganicznych, dzięki czemu ochrona przed korozją jest błyskawiczna, na powierzchni metalu powstaje ochronna warstwa. Płyny long life to z kolei produkty z kwasów organicznych. O jakości tego typu produktów świadczą specyfikacje jaką spełniają. Przy konwencjonalnym Tutela Coolant, mamy między innymi AFNOR NFR 15-601, AS 2108-2004, ASTM D 3306, czy SAE J1034. Płyn klasy premium Tutela Coolant LL-Si spełnia za to specyfikacje GB 29743-2013, AS 2108-2004, ASTM D 3306 i kilka innych. A jakie mamy rodzaje tych środków?

  • Płyny OAT – zapewniają długotrwałą ochronę dzięki pakietowi dodatków, nadają się do pojazdów wyprodukowanych w latach 90. i starszych. To właśnie podstawowy Tutela Coolant.
  • Płyny HOAT – hybrydowe, na bazie kwasów organicznych. To pierwsza generacja płynów chłodniczych wykorzystujących technologię hybrydową, łączy długą żywotność inhibitorów kwasów organicznych z ochroną zapewnianą przez związki nieorganiczne. Odpowiednie do pojazdów produkowanych od lat 90. Przykładem takiego płynu jest PETRONAS Tutela Coolant LL-G Premix ze specyfikacjami m.in. CUNA NC 956-16, JIS K 2234:2006, ONORM V 5123, SAE J1034, SANS 1251:2005.
  • Si-OAT – na bazie kwasów organicznych z dodatkiem krzemianów. Zapewniają zoptymalizowaną przewodność elektryczną i oporność w porównaniu z tradycyjnymi płynami, dzięki czemu nadają się do pojazdów najnowszej generacji i hybrydowych. Tutaj PETRONAS wychodzi z ofertą swojego Tutela Coolant LL-Si.

Produkty Tutela spełniają lub przewyższają wymagania najpopularniejszych w Polsce aut, co z pewnością zachęci klientów do wymiany chłodziwa w swoim aucie, ciągniku czy samochodzie ciężarowym. Są oferowane zarówno w formie koncentratu, jak i gotowego płynu chłodzącego. Polecamy wybrać technologię, z której korzystają mistrzowie Formuły 1. Pełną ofertę wraz ze specyfikacjami znajdziecie na: https://pl.pli-petronas.com/pl/produkty/petronas-tutela?category=3136

Artykuł sponsorowany Petronas

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!