Układ zawieszenia pneumatycznego w samochodach Porsche Panamera 970 różni się od typowego układu. W tym modelu zastosowano układ zamknięty, będący połączeniem elektronicznej kontroli poziomowania oraz sprężyn wypełnionych dwutlenkiem węgla (CO2) lub azotem 5. Systemy zamknięte wymagają dodatkowej wiedzy do poprawnego zdiagnozowania błędów i uszkodzeń oraz właściwego montażu ich podzespołów. Poniżej kilka wskazówek dotyczących serwisowania układu zawieszenia w Porsche Panamera 970.
Wskazówka 1
Należy zawsze przestrzegać instrukcji serwisowych producenta pojazdu. W przeciwnym razie, system może zwracać błędy.
Wskazówka 2
Trzeba upewnić się, że otoczenie miejsca naprawy jest czyste.
Wskazówka 3
Miechy/kolumny muszą być wymienione jeśli pojazd jechał lub był holowany z pustym miechem lub miechami.
Wskazówka 4
Pojazd podniesiony z pustym układem zawieszenia nie może być opuszczony na koła lub przemieszczany. W przypadku, gdy miechy/kolumny są puste, a pojazd jest uniesiony na podnośniku, tworzy się podciśnienie. Po upuszczeniu pojazdu na rękawach poduszek tworzą się zagniecenia, co w konsekwencji może doprowadzić do szybkiego uszkodzenia części.
Wskazówka 5
Nie należy dokręcać złączki voss. W konsekwencji może dojść do uszkodzenia gwintu wewnętrznego i nieszczelności.
Wskazówka 6
Podczas montażu, należy zwrócić uwagę na właściwą orientację miecha przed jego napełnieniem lub obciążeniem. Złącze elektryczne na miechu musi znajdować się w odpowiednim położeniu i nie opierać się o żadne elementy. W przeciwnym razie może dojść do jego wyłamania.
Wskazówka 7
Podczas zakładania miecha, należy upewnić się, że osłona opaski zaciskowej jest na swoim miejscu, czyli na samym dole. W przeciwnym razie może ona uszkodzić rękaw miecha po jego napełnieniu gazem.
Wskazówka 8
Należy przestrzegać procedury napełniania. W przeciwnym razie może dojść do wyłamania złącza elektrycznego lub innego uszkodzenia miecha. W krańcowych przypadkach może dojść do eksplozji miecha ze względu na błędny rozkład ciśnienia lub zbyt wysoką jego wartość.
Wskazówka 9
W przeciwieństwie do tradycyjnego układu zawieszenia pneumatycznego, zadaniem kompresora nie jest wytworzenie ciśnienia, i może on jedynie częściowo kompensować jego utratę. Ponieważ układ jest zamknięty, CO2 lub azot 5 wykorzystywany do napełniania miechów musi być przechowywany w zbiorniku. W układzie wykorzystującym powietrze atmosferyczne, jego nadmiar jest kierowany do atmosfery. W omawianym układzie gaz zostaje w układzie, a nadmiar ciśnienia jest kierowany do zbiornika. Należy mieć to na uwadze pracując z układami zamkniętymi.
Wskazówka 10
Po wymianie jakiegokolwiek elementu np. miecha, kolumny, kompresora czy zaworu ciśnienie wyjściowe w układzie winno wynosić 17 bar.
Komentarze