Bezproblemowa wymiana świec żarowych Bosch

31 sierpnia 2023, 10:55

Zwiększone dymienie podczas uruchamiania nierozgrzanego silnika, podejrzane odgłosy przed osiągnięciem optymalnej temperatury pracy, spadki wydajności i zwiększone zużycie paliwa – te sygnały mogą wskazywać na konieczność wymiany świec w aucie.

Pojazdy z silnikiem Diesla muszą mieć doskonałą wydajność w każdej temperaturze – nawet w zimie. Dlatego ich sezonowy przegląd powinien objąć sprawdzenie świec żarowych. Świece zapewniają nie tylko bezpieczny rozruch silnika, lecz także regularne oczyszczanie filtra cząstek stałych. Bosch zaleca regularne kontrole świec żarowych co 80 tys. – 100 tys. kilometrów.

PRZED WYMIANĄ TEST OPORNOŚCI

Szeroki asortyment świec żarowych Bosch: metalowe Duraterm, Duraterm High Speed i ceramiczne DuraSpeed.

Niekiedy obserwuje się symptomy, które mogą wskazywać na wadliwą pracę świec: wzmożone dymienie (zwłaszcza podczas zimnego startu), podejrzane odgłosy przed osiągnięciem optymalnej temperatury pracy i nierówna praca silnika, spadki wydajności i zwiększone zużycie paliwa. W każdym z tych przypadków zalecane jest wykonanie testu oporności.

Wszelkie wadliwe świece powinny być wymienione. Aby zapewnić optymalne zadowolenie klienta, należy używać świec żarowych wysokiej jakości. W tym celu Bosch oferuje szerokie portfolio świec metalowych Duraterm, Duraterm High Speed i ceramicznych świec DuraSpeed. Bosch zaleca wymianę świec żarowych w zestawach. Z doświadczenia wynika, że świece te zużywają się równomiernie. Tańszym rozwiązaniem jest więc wymiana całego ich kompletu naraz – zaoszczędzi wówczas na czasochłonnym i kosztownym demontażu przyłączy elektrycznych, osprzętu, osłon itp.

WARTO WIEDZIEĆ

Podczas kontroli działania świec ich oporność należy mierzyć wyłącznie omomierzem lub multimetrem przy wyłączonym silniku – chroni to przed przegrzaniem przy podłączeniu bezpośrednio do akumulatora. Z tego samego powodu nie należy stosować testerów 12 V – świece niskonapięciowe ulegną awarii.

WSKAZÓWKI PRZY WYMIANIE

Świeca jest zamontowana w głowicy cylindra. Przy wysokim przebiegu kilometrów i ciągłej ekspozycji w wysokich temperaturach może skorodować i zapiec się w gnieździe. W obu przypadkach przy próbie odblokowania i wykręcenia może pęknąć i się urwać – wówczas jej usunięcie potrwa. Istnieje też ryzyko odprysków metalu, które mogą wpadać do cylindra.

Niekiedy świece łatwiej wykręcić przy ciepłym silniku. Przed wykręceniem warto czasem na skorodowaną świecę nanieść kilka kropli oleju lub odrdzewiacza. A jeżeli świeca jest jeszcze sprawna i nie pora na wymianę, można ją poluzować i częściowo wykręcić, a następnie dokręcić ponownie. Taki zabieg może zapobiec zapieczeniu i ułatwi przyszłą wymianę. Oczywiście podczas wymiany niezbędny jest klucz dynamometryczny, aby zastosować moment dokręcenia zgodny z zaleceniem producenta pojazdu.

Więcej wskazówek technicznych znajdziesz na naszym kanale YouTube – Bosch Automotive Polska.

Artykuł sponsorowany Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!