Montaż nowych tarcz i klocków hamulcowych to z pozoru czynność bardzo prosta. Jednak trzeba zadbać przy niej o szczegóły. Pominięcie choćby najdrobniejszej rzeczy może skończyć się poważnymi problemami.
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych jest jednym z tematów najnowszego wydania magazynu dla profesjonalistów branży motoryzacyjnej Wiadomości Inter Cars. Na łamach czasopisma przedstawione zostały porady ekspertów, którzy stoją za stworzoną przez Inter Cars stroną internetową, dedykowaną naprawom i serwisowi układu hamulcowego.
W wielu przypadkach następstwem nieprzestrzegania procedur podczas wymiany klocków i tarcz może być przegapienie innego źródła problemu lub nawet konieczność ponownego montażu nowych części. Dlatego warto zawsze pamiętać o kilku podstawowych działaniach. Część z nich wymieniamy poniżej.
Sprawdź stan i poziom płynu hamulcowego
To podstawowy błąd, który często wynika z pośpiechu. Przed rozpoczęciem wymiany klocków lub klocków i tarcz hamulcowych, trzeba sprawdzić poziom płynu hamulcowego i jego stan. Jeśli jest go zbyt dużo w zbiorniczku, to podczas cofania tłoczka może dojść do rozsadzenia zbiorniczka. Sprawdzając płyn hamulcowy, powinno się jeszcze skontrolować jego stan zużycia.
Płyn hamulcowy jest higroskopijny. Oznacza to, że z czasem absorbuje wodę z otoczenia. Jeśli jest jej zbyt dużo, płyn traci swoje właściwości. W rezultacie może dojść do zagotowania się płynu w lato lub zamarznięcia podczas dużych mrozów. Obydwie te sytuacje powodują brak reakcji układu hamulcowego na wciśnięcie pedału hamulca. Aby do tego nie dopuścić, trzeba wymieniać płyn hamulcowy co 2 lata.
Oczyść piasty przed montażem tarcz hamulcowych
Niektórzy mechanicy podczas wymiany tarcz hamulcowych zapominają o dokładnym wyczyszczeniu piasty przed założeniem nowych elementów. Jest to konieczne ze względu na fakt, że tarcza nie przylega prawidłowo do brudnej piasty, a to powoduje bicie i wibracje wyczuwalne na kierownicy podczas hamowania.
Pamiętaj o odtłuszczeniu tarcz
W przypadku większości tarcz hamulcowych, przed ich zamontowaniem warto je odtłuścić odpowiednim preparatem. Są zabezpieczone przy pomocy specjalnego smaru lub oleju, które mogą osadzać się na klockach. To może skutecznie utrudnić płynne hamowanie, a w niektórych przypadkach doprowadzić nawet do nierównomiernego zużycia klocków czy pokrzywienia tarczy hamulcowej. Od tej zasady jest jednak wyjątek. Nie trzeba odtłuszczać tarcz lakierowanych.
Nie montuj nowych klocków do zbyt zużytych tarcz hamulcowych
Oczywiście nie zawsze wymienia się klocki hamulcowe razem z tarczami. Jednak niektórzy decydują się na montaż nowych klocków na zbyt mocno zużyte lub skorodowane tarcze hamulcowe. Czym to się kończy? Znacznie szybszym zużyciem klocków, które będą zużywały się nierównomiernie. Użytkownik auta po takiej wymianie zauważy też drgania kierownicy przy hamowaniu. Oszczędzanie na wymianie tarcz nie jest więc finalnie opłacalne. Skorodowane lub zbyt cienkie tarcze nie nadają się do dalszej eksploatacji.
Nie wieszaj ciężkiego zacisku na elastycznym przewodzie hamulcowym
Niektórzy mechanicy podczas wymiany klocków hamulcowych i tarcz, wieszają zaciski na elastycznych przewodach hamulcowych. To duże obciążenie dla delikatnych miękkich przewodów. Takie postępowanie może doprowadzić do powstania mikropęknięć, które łatwo przeoczyć.
Co po montażu?
Odpowiednie przygotowanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania pracy. Kolejne kroki również wymagają dużej skrupulatności. Podczas wymiany trzeba zweryfikować stan wszystkich innych elementów układu, także tych najmniejszych. Trzeba pamiętać o zastosowaniu odpowiednich narzędzi, sprawdzeniu bicia tarczy i właściwym dokręceniu koła.
Więcej wskazówek dotyczących wymiany tarcz i klocków hamulcowych znajduje się w pełnej wersji artykułu w magazynie Wiadomości Inter Cars.
Na stronie elink.intercars.eu/ukladyhamulcowe opublikowany został natomiast znacznie szerszy zakres materiałów eksperckich dotyczących układu hamulcowego. Przydatne w pracy warsztatu samochodowego informacje znajdą tam zarówno mechanicy z większym i mniejszym doświadczeniem w tym obszarze, jak i osoby zarządzające serwisami.
Na co zwrócić uwagę przy doborze części do układu hamulcowego?
Jakie narzędzia mogą okazać się przydatne?
Jak przekuć posiadaną wiedzę na większy zysk dla serwisu?
Odpowiedzi na te pytania znaleźć można na stronie elink.intercars.eu/ukladyhamulcowe.
Komentarze