Awaria czujnika temperatury spalin – może wskazywać na problemy z DPF. Pytamy eksperta.

6 lutego 2023, 9:42

Mały czujnik – wielki problem. Uszkodzenie czujnika temperatury spalin może powodować zaświecenie się kontrolki check engine oraz kontrolki filtra cząstek stałych DPF/FAP. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie diagnostyki komputerowej, która pozwoli na precyzyjne ustalenie przyczyny awarii. O tym, jaką rolę pełni czujnik temperatury spalin, jakie są objawy awarii czujnika temperatury spalin i jak go sprawdzić – porozmawiamy z ekspertem.

Czujniki temperatury gazów spalinowych (czujniki temperatury spalin) są obecnie stosowane w każdym, współczesnym samochodzie. Dlatego każdy mechanik powinien posiadać podstawową wiedzę na ich temat.

Artykuł przygotowaliśmy we współpracy z ekspertem, Dawidem Pauszkiem, z firmy NGK Spark Plug Europe GMBH Spółka z O.O.

Jaką rolę pełni czujnik temperatury spalin?

– Czujnik temperatury gazów spalinowych służy do określania temperatury w różnych miejscach układu  wydechowego – wyjaśnia Dawid Pauszek, Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe z firmy NGK – Czujniki temperatury spalin stosuje się w układzie recyrkulacji spalin EGR, w systemie filtra cząstek stałych, w katalizatorach czy tłumikach. Czujniki tego typu są również elementami zabezpieczającymi podzespoły silnika przed przegrzaniem oraz stanowią część systemów autodiagnostyki silnika. Poniższa grafika wskazuje rozmieszczenie czujników temperatury spalin w przykładowym pojeździe.

 

Czujnik temperatury spalin
Czujnik temperatury spalin – układ. Fot. NGK.

– Czujnik temperatury spalin (EGTS) (ang. Exhaust Gas Temperature Sensor) wykrywa temperaturę spalin i podaje ten sygnał do ECU silnika, w celu kontrolowania warunków pracy silnika i efektywnej redukcji emisji spalin. Czujniki temperatury spalin są niezbędne do pracy silnika i zapobiegają krytycznym uszkodzeniom – wyjaśnia Dawid Pauszek, Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe z firmy NGK.

Jak działa czujnik temperatury spalin?

Wszystkie czujniki temperatury spalin należą do grupy tzw. termistorów. Termistor dokładnie oznacza „rezystor termiczny”, czyli rezystor wrażliwy na temperaturę. Istnieją dwa rodzaje termistorów: jeden z nich należy do grupy tzw. „przewodników zimnych”. Ich opór elektryczny zwiększa się wraz ze wzrostem temperatury. W fizyce takie czujniki nazywa się czujnikami o dodatnim współczynniku temperaturowym lub po prostu „czujnikami PTC” (ang. Positive Temperature Coefficient). W przypadku drugiego typu termistorów jest dokładnie odwrotnie: są to tak zwane „przewodniki ciepłe”. Ich opór elektryczny maleje wraz ze wzrostem temperatury. W konsekwencji takie czujniki mają ujemny współczynnik temperaturowy i nazywane są „czujnikami NTC” (ang. Negative Temperature Coefficient). Poniższa grafika przedstawia różnice pomiędzy czujnikami PTC i NTC, oczywiście w rzeczywistości krzywe charakterystyczne nie są proste. Pokazano je tutaj, aby wyjaśnić ogólne różnice.

– W większości przypadków obwód elektryczny czujnika to połączenie szeregowe dwóch rezystorów: pierwszy rezystor to czujnik temperatury gazów spalinowych, natomiast drugi to tzw. rezystor podciągający “Pull up”  w sterowniku ECU. Napięcie jest “podzielone” pomiędzy dwoma rezystorami. Rezystancja rezystora “Pull up”  w ECU pozostaje stała, więc zmiana rezystancji czujnika wpływa na podział napięcia. ECU mierzy napięcie w rezystorze Pull-up i na tej podstawie wylicza temperaturę przyporządkowana do wartości – wyjaśnia Dawid Pauszek, Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe z firmy NGK.

grafika: NGK

Czujnik temperatury spalin pracuje w ciężkich warunkach, bo jest narażony na działanie wysokiego ciśnienia i wysokiej temperatury gazów spalinowych. Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, awaria czujnika temperatury gazów spalinowych może powodować zapalenie się kontrolki filtra cząstek stałych.

A to, jak wiadomo, może być przyczyną paniki u kierowcy. Ten, zamiast zwrócić się do warsztatu w celu przeprowadzenia diagnostyki, może sam na własną rękę stosować metody i środki do czyszczenia filtra DPF/FAP.

Jak możemy rozpoznać problemy z czujnikiem?

– Tak, to prawda. Włącza się kontrolka MIL – „Malfunction Indicator Light”, ale możemy także spotkać się z sygnalizacją usterki przez kontrolkę świec żarowych czy filtra cząstek stałych DPF – wyjaśnia Dawid Pauszek – Nie zawsze mamy sygnalizacje usterki kontrolkami, warto też zwrócić uwagę na problemy z regeneracją filtra cząstek stałych, a także zwiększone zużycie paliwa. Możemy również zaobserwować wzrost emisji szkodliwych substancji w spalinach takich jak tlenki azotu, tlenki węgla czy wodorotlenki oraz utratę wydajności.

 Jakie są przyczyny awarii czujnika temperatury spalin? Czy praca w ciężkich warunkach, na przykład ta bardzo wysoka temperatura, jest jedną z głównym przyczyn awarii czujnika? 

– Przyczyn awarii jest bardzo wiele – wyjaśnia Dawid Pauszek – Tak, jedną z podstawowych przyczyn awarii jest działanie na czujnik wysokiej temperatury, przekraczającej czasami 900°C. Taka temperatura może pojawić się w układzie wydechowym, gdy mamy uszkodzony wtryskiwacz, czy na skutek złej jakości oleju, a także zbyt ubogiej mieszanki. Warto także pamiętać o sprawdzeniu katalizatorów i filtra DPF, niedrożne podzespoły układu wydechowego mogą wpływać na ciśnienia i temperaturę w układzie wydechowym.

Druga, dość częsta przyczyna awarii to wibracje w układzie wydechowym na skutek których, mogą ulec uszkodzeniu wewnętrzne połączenia – zagięte i skręcone przewody w dłuższym okresie eksploatacji są również narażone na uszkodzenia. Kolejna przyczyna to nieprawidłowe spalanie mieszanki czy nadmierne zużycie oleju, a czasami nawet dodatki do paliwa.  Może to powodować odkładanie się złogów nagaru na czujnikach, które będą wówczas podawały przekłamane dane. Czujniki temperatury gazów wydechowych narażone są także na uszkodzenia mechaniczne np. uderzenie kamieniem czy zerwanie przewodu o wystający element z jezdni.

Jak przeprowadzić diagnostykę czujnika temperatury spalin w warsztacie?

– Pomiary możemy przeprowadzić bez podłączenia testera do komputera sterującego ECU na dwa sposoby z wkręconym czujnikiem w układ wydechowy lub po wymontowaniu czujnika. Używamy do tego multimetru lub oscyloskopu i mierzymy rezystancje. Rozgrzewamy czujnik przy pracującym silniku (rozpocząć pomiar od początku, czujniki reagują bardzo szybko) i sprawdzamy czy wraz ze wzrostem temperatury oporność spada (NTC) lub rośnie (PTC)  w sposób ciągły (bez przerwy). Jeżeli czujnik nie jest zamontowany: użyć nagrzewnicy/opalarki. Niektóre czujniki NTC charakteryzują się bardzo wysoką opornością w temperaturze pokojowej i niższej. Należy upewnić się, że został wybrany właściwy zakres pomiaru, ponieważ w przeciwnym razie może zostać wyświetlony komunikat „obwód otwarty” mimo sprawnego czujnika (opisany powyżej przykład – rezystancja w temperaturze pokojowej powyżej 5 kΩ). W przypadku użycia testera diagnostycznego oceniamy aktualne wartości pomiarowe czujnika w jednostce sterującej. Niektórzy producenci samochodów wymagają skasowania ze sterownika silnika ECU danych dotyczących adaptacji czujnika po jego wymianie. Jeżeli dane nie zostaną skasowane, istnieje prawdopodobieństwo pojawienia się kodu usterki nowego czujnika.

Podstawowe kody błędów przy uszkodzonym czujniku temperatury spalin:

  • P0544: bank 1, awaria czujnika 1
  • P0546: bank 1, Wysokie wejście czujnika 1
  • P2031: bank 1, awaria czujnika 2
  • P2033: bank 1, obwód czujnika 2 wysoki
  • P247A: bank 1, czujnik 3 poza zasięgiem
  • P0549: bank 2, obwód czujnika 1 wysoki

Firma NGK Spark Plug jest jednym z największych na świecie producentów czujników, w tym czujników temperatury spalin. Siedziba firmy mieści się w Nagoya (Japonia). Firma ma oddziały na całym świecie.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Adastu, 29 maja 2023, 13:07 0 0

Witam. Kia stonic( YB ) 1.0 T-GDI 120 KM. Błąd P0546 Czujnik temperatury spalin bank1 wejście1 .Kia ma dwa czujniki , jeden przed a drugi za katalizatirem Pomiar w temperaturze 20°C około 200 ohm oba czujniki to samo . Po uruchomieniu silnika gdy temperatura rośnie to czujnik przed katalizatorem miał 330 ohm a za katalizatorem 260 ohm. Logiczne ponieważ przed katalizatorem była wyższa temperatura. Ze sterownika napięcie na odpiętych czujnikach 5V . Po wpięciu czujników oba 0, 9V. Na moje oko oba czujniki sprawne a błąd co kilka dni pojawia się ponownie. Może specjalista z artykułu wypowie się na ten temat co jest powodem pojawiania się błędu i dlaczego w artykule pisze iż w temperaturze pokojowej czujnik ma 5 kohm (adastu@o2.pl)

Odpowiedz

Anonim, 30 sierpnia 2023, 21:46 3 0

Mam ten sam problem.

Odpowiedz