Odsetek samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów stale wzrasta. Szacuje się już około 20% nowych samochodów sprzedawanych w Polsce to „automaty” właśnie. Co ciekawe, wzrost tego segmentu nie idzie w parzę z ilością warsztatów, które oferują profesjonalny serwis tych podzespołów. Wielu mechaników nie podejmuje się nawet usługi wymiany oleju. Obawiają się pogorszenia pracy skrzyni biegów i ewentualnych roszczeń niezadowolonych klientów.
Presja klientów będzie coraz większa, więc chyba najwyższy czas, aby się przełamać. Podpowiadamy, jak bezpiecznie przeprowadzić procedurę wymiany oleju, nie narażając się na kłopoty.
Olej w „automacie„ szybko się zużywa
Wielu kierowców przyzwyczajonych do manualnych skrzyń biegów często nie zdaje sobie sprawy, że w skrzyni biegów jest olej, który trzeba wymieniać. Najczęściej zaczynają się interesować tym tematem w chwili pierwszych problemów ze skrzynią. Szarpanie przy ruszaniu, długie przełączanie przełożeń to chwile, kiedy kierowca osobiście doświadcza efektów zaniedbania wymiany oleju. Okazuje się, że w skrzyni zużywają się zarówno koła przekładni planetarnych, łożyska a nawet sprzęgło hydrokinetyczne. Oczywiście największym źródłem problemów jest zużycie tarcz sprzęgłowych. To one są przyczyną większości zanieczyszczeń, znajdujących się w skrzyni biegów. W każdym „automacie” znajdują się wielotarczowe mokre sprzęgła, które są przyczyną utleniania i zanieczyszczania oleju. W ekstremalnych sytuacjach pomiędzy tarczami powstaje temperatura rzędu 400 st. Celsjusza, a to przyczynia się do utleniania środka smarnego, zmniejszania jego zdolności myjących i dyspergujących.
Reasumując, olej należy wymieniać średnio co około 60 000 km. Duża pojemność konwertera i kanałów olejowych sprawia, że nie da się wymienić oleju metodą statyczną.
Aby pozbyć się całej objętości oleju i mieć możliwość wypłukania wnętrza skrzyni należy posiadać odpowiednie urządzenie.
Dobre urządzenie do podstawa postaw na Liqui Moly GT3
Urządzenie Liqui Moly GT3 powstało dzięki współpracy doświadczonego producenta m.in. układów chłodzenia i filtracji z wieloma warsztatami napraw automatycznych skrzyń biegów.
Urządzenie posiada w zestawie zestaw adapterów przyłączeniowych do większości modeli skrzyń biegów. Co bardzo ważne urządzenie automatycznie wykrywa kierunek przepływu oleju i dopasowywane ciśnienie tłoczenia do ciśnienia panującego w skrzyni biegów. Co równie istotne, urządzenie posiada bardzo wydajną pompę, dzięki czemu nie ma ryzyka zapowietrzenia nawet najbardziej wymagających skrzyń biegów. Oczywiście urządzenie posiada wagi i adaptery do podłączenia wag zewnętrznych, dzięki czemu istnieje możliwość wymiany oleju bezpośrednio z beczek. Niewątpliwie bardzo ważna jest również możliwość aplikacji dodatku czyszczącego czy obsługa za pomocą dotykowego ekranu.
A zresztą zobaczcie sami jak wygląda i jak pracuje Liqui Moly GT3:
Komentarze