Czy serwis akumulatorów może obniżać koszt flot pojazdów elektrycznych?

22 września 2022, 14:06

Choć wraz z rozwojem technologii akumulatorowych z roku na rok na rynku pojawiają się pojazdy BEV (battery electric vehicle) o coraz większym zasięgu, to niestety generalnie można powiedzieć, że ani dla osób prywatnych, ani dla usługodawców ich „szybkie ładowanie” nie jest na tyle szybkie, żeby inwestować w te pojazdy stosunkowo dużą kwotę pieniędzy.

Bosch i Mitsubishi Corporation wspólnie z Blue Spark Energy opracowali rozwiązanie problemu dla flot usługodawców. Blue Spark Energy to wiodąca firma w branży systemów wymiany akumulatorów, założona w 2003 roku w Ohio, USA.

Projekt pilotażowy odbywa się w Chinach, nowy model obsługi akumulatorów opiera się na systemie usług w chmurze firmy Bosch o nazwie Battery in the Cloud. Bosch i Mitsubishi Corporation wraz z Blue Park Smart Energy (BPSE) stworzyły innowację Battery as a Service (BaaS), która oznacza, że operatorzy flot nie muszą kupować akumulatorów, a jedynie płacić za ich użytkowanie. Jest to korzystne dla operatorów flot, ponieważ nie ponoszą oni ryzyka wynikającego z degradacji baterii. Koszty początkowe inwestycji mogą być również utrzymane na niższym poziomie. Jest to ważne, ponieważ obawa przed degradacją akumulatora podczas długotrwałego użytkowania w samochodach elektrycznych często urasta do rangi problemu.

Podstawy nowego modelu obsługi akumulatorów będą oparte na systemie usług chmurowych firmy Bosch, Battery in the Cloud. Stan akumulatora pojazdu i jego degradacja będą analizowane przez funkcje oprogramowania w chmurze, które podejmą działania zapobiegawcze, aby zapobiec starzeniu się ogniw. Technologia będzie miała pozytywny wpływ na żywotność akumulatorów, ponieważ wszystkie dane związane z akumulatorami są przechowywane w chmurze w czasie rzeczywistym – w ekstremalnych warunkach pogodowych, usługa w chmurze zapewnia, że akumulatory nie są naładowane do 100%, ponieważ zwiększyłoby to prawdopodobieństwo ich starzenia. Za pomocą innej przydatnej funkcji usługa w chmurze wskazywałaby awarię akumulatora kierowcy lub operatorowi floty na początku procesu, dzięki czemu możliwe będzie ingerowanie w proces jeszcze przed nieodwracalnym wystąpieniem uszkodzenia.

– W ramach tej współpracy szerokie doświadczenie handlowe i zasoby Mitsubishi Corporation wraz z usługą Battery in the Cloud firmy Bosch połączą działalność związaną z wymianą akumulatorów z usługą finansową – mówi Seiji Hamanaka, dyrektor generalny działu akumulatorów Mitsubishi Corporation.

W dłuższej perspektywie Mitsubishi planuje również stworzyć ekosystem leasingu finansowego dla dostawców usług mobilnych.

– Współpraca może sprzyjać budowie dochodowego biznesu dla operatorów flot komercyjnych, jednocześnie przyczyniając się do redukcji emisji gazów cieplarnianych i tworzenia korzystniejszego środowiska dla adaptacji nowych pojazdów elektrycznych – dodaje Hamanaka.

Bosch i Mitsubishi również szukają rozwiązania problemu związanego ze zużytymi akumulatorami. Dając im drugie życie, obie firmy podejmą kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!