Linki w samochodzie – do czego służą i jakie są objawy ich awarii?

22 września 2022, 11:37

W starszych samochodach można było znaleźć co najmniej kilka linek, bez których funkcjonowanie samochodu byłoby niemożliwe. To linka gazu, linka sprzęgła, linka hamulcowa (linka hamulca ręcznego), linka maski silnika i linka klapki wlewu paliwa. Do czego służą, jak działają i jak je serwisować?

Linki w samochodzie wykonane są zgodnie z zasadą cięgna Bowdena albo linki Bowdena. Linka Bowdena została wynaleziona przez Ernesta Monningtona Bowdena (Irlandczyka, mieszkającego w Wielkiej Brytanii). W 1897 roku Bowden otrzymał angielski i amerykański patent. Jego wynalazek znalazł zastosowanie w rowerach, motocyklach, samochodach a nawet w lotnictwie. Jest stosowany do dziś, choć w wielu przypadkach jest wypierane przez inne rozwiązania.

Budowa linki w samochodzie – zgodnie z zasadą cięgna Bowdena

Jak wykonana jest standardowa linka Bowdena? Składa się ona z czterech warstw. To:

  • Giętka stalowa linka, spleciona z cienkich, nierozciągliwych metalowych drutów;
  • Rurka z tworzywa sztucznego, w której porusza się linka stalowa. Rurka z tworzywa ma za zadanie zmniejszyć tarcie;
  • Rurka z tworzywa, pełniąca rolę zewnętrznego pancerza ochronnego;
  • Dodatkowa, zewnętrzne warstwa ochronna, z tworzywa albo gumy.

Jakie zadanie pełni linka Bowdena? Przenosi siły wzdłużne na odległość.

Linka gazu w samochodzie

Linka gazu w samochodzie łączy pedał gazu z przepustnicą, w silnikach benzynowych. Kiedy kierowca naciska pedał gazu, linka gazu przenosi siłę do przepustnicy, powodując otwarcie jej zaworu. Im większa siła nacisku na pedał gazu, tym większe otwarcie przepustnicy.

Typowe awarie: rozciągnięcie się, które powoduje słabszą reakcję silnika na naciskanie pedału gazu. Ataki korozji i zatarcie linki. Zerwanie linki, które uniemożliwia sterowanie pracą silnika. Uszkodzenie sprężynek, powodującej odpowiedni naciąg linki.
Sposób naprawy: wymiana linki na nową.

We współczesnych samochodach linka gazu nie jest stosowania. Zamiast niej stosuje się czujnik położenia pedału gazu i sterownik elektroniczny przepustnicy. Jest to niezbędne między innymi dla właściwego działania systemu bezpieczeństwa aktywnego ESP (kontroli trakcji), który w razie konieczności przejmuje kontrolę nad sterowaniem mocą silnika.

Linka hamulcowa (linka hamulca ręcznego) w samochodzie

Linka hamulcowa (linka hamulca ręcznego) łączy mechanizm dźwigni hamulca ręcznego z mechanizmem hamulca ręcznego na tylnej osi auta. Stosuje się dwie linki – po jednej na każdy zacisk hamulcowy na tylnej osi auta.
Po zaciągnięciu hamulca i zablokowaniu go przez zapadkę, linki hamulcowe powodują uruchomienie dźwigni w zaciskach hamulców pomocniczych na tylnej osi. Ruch linek aktywuje szczęki hamulcowe, które blokują tylne tarczo – bębny.

Linka hamulcowa jest także stosowana w elektrycznym hamulcu postojowym, w którym wykorzystywany jest centralny siłownik elektryczny. Po naciśnięciu przycisku elektronicznego hamulca postojowego, siłownik ten zaciąga linki hamulcowe, powodując działanie hamulca na tylnych tarczo – bębnach.
Linka hamulcowa została wyeliminowana w autach, w których stosowany jest elektryczny hamulec postojowy z elektrycznymi siłownikami, zamontowanymi w zaciskach auta.

Typowe awarie linki hamulcowej: ataki korozji, zamarznięcie i zablokowanie. Wyciągnięcie sprężynek, albo wyciągnięcie samej linki, co powoduje konieczność bardzo silnego zaciągania hamulca ręcznego. Zerwanie linki.
Sposób naprawy: oczyszczenie z korozji, albo wymiana na nową.

Linka maski silnika w samochodzie

Linka maski silnika pozwala na uaktywnienie mechanizmu otwierania przedniej maski. Po zaciągnięciu dźwigni, znajdującej się pod deską rozdzielczą, mechanizm pozwala na otwarcie klapy silnika, po uruchomieniu zapadki, znajdującej się przy zamku auta.
W tym przypadku również typowe awarie są powodowane przez skorodowanie linki, albo zerwanie skorodowanej linki. Sposób naprawy: wymiana linki na nową.

Linka sprzęgła w samochodzie

Linka sprzęgła łączy pedał sprzęgła z elementem wykonawczym tarczy sprzęgła (tzw. łapa sprzęgła albo widełki sprzęgła). Po wciśnięciu pedału sprzęgła ruch linki powoduje rozłączenia tarczy sprzęgła od koła zamachowego silnika.
Typowe awarie: skorodowanie i zerwanie linki sprzęgła. Przy zerwaniu jazda autem jest niemożliwa. Sposób naprawy: wymiana linki na nową.

We współczesnych samochodach nie stosuje się linki sprzęgła. Zamiast niej montuje się hydrauliczny siłownik sprzęgła oraz popychacz. To rozwiązanie bardziej niezawodne i bardziej komfortowe dla kierowcy.

Linka klapki wlewu paliwa w samochodzie

Linka klapy wlewu paliwa pozwala na otwarcie klapki wlewu paliwa po uruchomieniu dźwigni, znajdującej się w pobliżu fotela kierowcy. W tym przypadku typowe awarie to również wyciągnięcie linki, skorodowanie jej i blokada.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!