Ford Focus II 1.6 TDCI – szczegółowa instrukcja wymiany rozrządu

2 czerwca 2022, 8:00

Dzięki popularności na rynku pierwotnym jak i wtórnym, Ford Focus II stał się jednym z najchętniej wybieranych pojazdów kompaktowych. Silniki wysokoprężne takie jak 1.6 TDCI ze stajni grupy PSA, zarówno wersje 90-cio jak i 109-cio konne, są trwałe i niezawodne. Charakteryzują się niskim zapotrzebowaniem na paliwo, a dzięki elastyczności sprawdzają się jako „woły robocze” w codziennym użytkowaniu. Napęd rozrządu w opisywanym silniku jest realizowany za pomocą paska rozrządu, gdzie w trakcie jego wymiany mogą powstać istotne błędy wynikające z nieprawidłowego montażu. Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo, eksperci Continental Power Transmission Group przedstawiają szczegółową instrukcję, w której „krok po kroku” wyjaśniają procedurę prawidłowej wymiany paska.

Producent zaleca wymianę paska rozrządu w modelach do 12/2005 co 240 000 km lub przed upływem 10 lat.

Czas wymiany wynosi 1,7 godziny.

Wskazówka: Pasek wielorowkowy musi być wymieniony w tym samym czasie, co pasek rozrządu. Producent zaleca wymianę paska wielokrotnego w modelach do 12/2005 co 240 000 km lub przed upływem 10 lat.

Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych. Narzędzia te można znaleźć w skrzynce narzędziowej Continental Tool Box V04:

  1. Narzędzie centrujące wału korbowego OE (303-732) – 2x (Tool Box V04/18)
  2. Trzpień blokujący wał korbowy OE (303-734) (Tool Box V04/17)
  3. Narzędzie centrujące wałka rozrządu OE (303-735) (Tool Box V04/19)

Prace przygotowawcze:

– Zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika.

– Odłączyć akumulator pojazdu.

– Nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu został ściągnięty.

– Obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo), o ile nie podano inaczej.

– Obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie na innymi kołami zębatymi.

– Czynności sprawdzające i regulacyjne przeprowadzać tylko, gdy silnik jest zimny. Nie dopuszczać paska do kontaktu z materiałami szkodliwymi, takimi jak olej silnikowy lub ciecz chłodząca.

– Należy przestrzegać wszystkich momentów dokręcenia określonych przez producenta pojazdu.

UWAGA: Przed odłączeniem akumulatora zapisać lub zapamiętać kod radia.

Demontaż:

  • Zdemontować pasek układu pomocniczego, spuścić płyn chłodzący z układu, osłonę górną alternatora.
  • Zabezpieczyć silnik poprzez podparcie przy użyciu podnośnika i podkładki.
  • Po odkręceniu 4 śrub zdemontować przednią poduszkę silnika (nakrętki muszą być wymienione: momenty dokręcenia: górna 80 Nm i dolna 90 Nm).
  • Zdemontować górną osłonę silnika, po czym wykręcić 4 poziome śruby kołnierza poduszki silnika (55Nm). Poluzować śruby tłumika drgań wału korbowego za pomocą klucza udarowego i następnie zdemontować, na końcu usunąć osłonę dolną i z powrotem przykręcić tłumik drgań (Rys. 1, 2, 3).

Demontaż – pasek rozrządu:

  1. Ustawić znaki odniesienia w położenie GMP 1 cylindra.
  2. Koło zębate wałka rozrządu ustawione w pozycji około godziny 10-tej musi być wyrównane z otworem w głowicy (Rys. 4) tak, aby narzędzie blokujące OE (303-735) (z zestawu Tool Box V04/19) mogło być włożone do otworu (Rys. 5).
  3. Sprawdzić położenie wału korbowego. W tym celu przekręcić kołem zębatym wału korbowego / kołem czujnika tak, aby okrągły otwór znalazł się w pozycji godziny 12-tej (dopóki nie będzie on wyrównany z otworem za nim). Umieścić narzędzie centrujące wału korbowego OE (303-732), (z zestawu Tool Box V04/18) w otwór koła zębatego wału korbowego / koła czujnika i otwór w bloku silnik (Rys. 6, 7).
  4. Zablokować koło zębate rozrządu pompy wysokociśnieniowej w pozycji godziny 5-tej za pomocą narzędzia centrującego wału korbowego OE (303-732) (z zestawu  Tool Box V04/18 (Rys. 8, 9).
  5. Zdemontować prowadnicę paska rozrządu na kole zębatym wału korbowego/ kole czujnika (pozycja ok. godziny 5-tej) i czujnik (pozycja ok. godziny 7-mej) (Rys. 10).

    Rys. 10.
  6. Poluzować nakrętkę rolki napinającej i zwolnić naprężenie paska rozrządu.
  7. Zdjąć pasek rozrządu.

Montaż – pasek rozrządu

  1. Koło zębate wału korbowego/koło czujnika może zsunąć się z wału korbowego podczas demontażu paska rozrządu! Przed założeniem nowego paska rozrządu sprawdzić, czy sprężyna płytki koła zębatego wału korbowego/koła czujnika jest prawidłowo ustawiona (Rys. 11). Zamontować elementy zawarte w zestawie paska rozrządu. Sprawdzić pozostałe koła zębate takie jak koło wału korbowego i wałka rozrządu pod kątem uszkodzeń. Podczas montażu rolki napinającej upewnić się, że widełki rolki napinającej są centralnie nad krzywką (rys. 12).
  2. Założyć pasek rozrządu zgodnie z kierunkiem obrotu wału korbowego. Należy upewnić się, czy pasek rozrządu nie jest zagięty w czasie montażu! Pasek rozrządu musi być napięty pomiędzy kołami zębatymi!
  3. Napiąć pasek rozrządu za pomocą rolki napinającej. W tym celu obróć mimośród rolki napinającą w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara za pomocą klucza sześciokątnego dopóki znaczniki (Rys. 12, 13) nie zostaną wyrównane. Dokręcić nakrętkę rolki napinającej (23 Nm).

    Rys. 13.
  4. Usunąć narzędzia blokujące i centrujące.
  5. Załóż ponownie prowadnicę paska rozrządu na koło zębate wału korbowego/ koło czujnika (pozycja ok. godziny 5-tej) i czujnik (pozycja ok. godziny 7-mej) (Rys. 14, 15). Upewnij się, że czujnik nie dotyka do pierścienia czujnika (Rys. 16, 17).
  6. Obrócić 10-krotnie wałem korbowym silnika zgodnie z kierunkiem obrotów silnika.
  7. Ustawić znaki odniesienia w położenie GMP 1 cylindra. Ustawienie zgodne z procedurą opisaną w sekcji „Demontaż” powyżej. Musi istnieć możliwość ponownego włożenia narzędzi blokujących i centrujących. Znaki na rolce napinającej (Rys. 13) muszą być wyrównane. Jeśli znaki nie są wyrównane, powtórzyć procedurę ustawiania, jak opisano w punktach 3-6. Następnie ponownie usunąć wszystkie narzędzia blokujące i centrujące.
  8. Montaż pozostałych elementów przeprowadzić w kolejności odwrotnej do demontażu. Zamontować nową śrubę wału korbowego i dokręcić ją w dwóch etapach. Etap 1: 30 Nm, etap 2: 180 stopni. W tym celu należy zablokować koło zamachowe za pomocą trzpienia blokującego wału korbowego OE (303-734) (z zestawu Tool Box V04/17), obrócić wał korbowy, aż narzędzie blokujące zrówna się z rowkiem w kole zamachowym (Rys. 18). Następnie zdemontować narzędzie blokujące.

    Rys. 18.
  9. Zapisać wymianę oryginalnego paska rozrządu Continental na dostarczonej naklejce i umieścić ją w komorze silnika (rys. 19).

    Rys. 19.

Następnie uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.

Artykuł sponsorowany Continental

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Piotr, 3 czerwca 2022, 17:55 3 0

"Do 12/2005" - a w modelach późniejszych? Jakaś dziwna instrukcja jak na silnik, który zadebiutował w 2004 i montowany (jako 16v) do 2010 (później również dało się go spotkać ale w dużym uproszczeniu od 2010 zastąpiony ósemką).

Odpowiedz

Maniula, 26 czerwca 2023, 22:03 0 0

Ciekawe a co jak mam, model z 2006r i pierwsza zmiana, paska, 334000km aktualnie mam 463000. Jak w 16v 2006 r co ile?? Pasek bo pompa wody fabryczna

Odpowiedz