Układy zawieszenia pneumatycznego mogą występować w różnych konfiguracjach, które determinują to, z jakich elementów są zbudowane. Na rynku mamy do czynienia z różnymi zestawieniami kolumn pneumatycznych, amortyzatorów i sprężyn powietrznych (miechów). W przypadku kolumn pneumatycznych, miechy są zawsze z nimi zintegrowane, w przeciwieństwie do rozwiązań gdzie miech pracuje obok amortyzatora. Zazwyczaj kolumny pneumatyczne są stosowane w przednich zawieszeniach pojazdów, podczas gdy na osi tylnej stosuje się zwykle połączenie miechów i amortyzatorów. Ponadto spotykamy rozwiązania z zawieszeniem pneumatycznym wszystkich czterech kół.
Co jest w środku?
Pomimo, iż układ sprężyny i amortyzatora w zawieszeniu konwencjonalnym wygląda inaczej niż kolumna pneumatyczna, ich wymiana zasadniczo jest podobna. Jeśli mechanik potrafi wymienić sprężynę i amortyzator, to poradzi sobie także z wymianą kolumny. Niezależnie od podobieństw, istnieją także spore różnice w budowie.
Sprężyna powietrzna lub inaczej miech pneumatyczny wspiera pojazd poprzez ciśnienie powietrza, a nie energię zmagazynowaną w sprężynie, przyjrzyjmy się więc jak taki układ jest zbudowany. Istotną jego częścią są wytrzymałe opaski zaciskowe, które utrzymują gumowy rękaw na miejscu i zapobiegają wyciekom powietrza. Dolne mocowanie czyli tak zwany dolny tłok ruchomy jest połączone z zewnętrzną rurą amortyzatora i uszczelnione za pomocą O-ringu w celu utrzymania ciśnienia powietrza.
Gumowy rękaw miecha jest zwykle umieszczony w aluminiowej puszce celem usprawnienia jego funkcjonowania. Dodatkowo, całość jest często zamknięta w elastycznej osłonie przeciwpyłowej dla dalszej ochrony przed zanieczyszczeniami z zewnątrz. W zależności od konstrukcji, osłona ta pomaga znacznie zredukować ryzyko wycieków powietrza z podzespołu.
Wewnątrz kolumny pneumatycznej znajduje się odbojnik, którego zadanie polega na ochronie tłoczyska i dolnego zaworu podczas „dobijania” zawieszenia przy maksymalnym ugięciu. Niektóre kolumny posiadają drugą komorę powietrzną w górnej części lub wręcz dodatkowy zbiornik powietrza. Ta dodatkowa objętość powietrza pozwala na stworzenie dwóch poziomów skoku sprężyny. Wynika to głównie z chęci uzyskania jeszcze bardziej komfortowej jazdy. Kiedy powietrza w komorze jest mniej, zawieszenie jest sztywniejsze, podczas gdy większa ilość powietrza oznacza bardziej miękkie prowadzenie, ponieważ należy sprężyć większą ilość powietrza. Po drugie, taka konstrukcja umożliwia skrócenie całego elementu i łatwiejszą zabudowę w ciasnej przestrzeni tylnego zawieszenia. W konsekwencji nie tracimy zbyt dużo przestrzeni bagażowej.
Wymiana
Istniej kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę podczas serwisowania kolumn pneumatycznych. W przypadku amortyzatora ze sprężyną zwojową, zawsze mamy możliwość jej wymiany na nową zostawiając amortyzator jeśli jest wciąż sprawny. Niestety, w przypadku kolumn pneumatycznych zwykle nie jest to możliwe. Skomplikowana konstrukcja większości kolumn nie pozwala na oddzielenie miecha od amortyzatora bez ryzyka późniejszych wycieków powietrza.
Istnieje jednak szereg wyjątków, w których dzięki konstrukcji OE kolumny możliwa jest wymiana jedynie sprężyny powietrznej. W takich przypadkach Arnott oferuje opcje wymiany jedynie miecha, a dodatkowo całej kolumny łącznie z amortyzatorem. Jeśli zdecydujemy się na wymianę tylko miecha, należy dokładnie sprawdzić amortyzator pod kątem zużycia, funkcjonowania i wycieków. Każdy wyciek w praktyce eliminuje amortyzator z dalszego użytkowania ponieważ olej z amortyzatora w krótkim czasie doprowadziłby do zniszczenia nowego miecha. Zużyty amortyzator z kolei, może doprowadzić do sytuacji w której to miech przejmuje uderzenie w momencie najazdu na nierówność i może łatwo ulec uszkodzeniu.
Autorem powyższych informacji jest firma Arnott – Air Suspension Products. Arnott to ponad 30 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji wysokiej jakości podzespołów zawieszenia pneumatycznego na niezależny rynek części zamiennych. Produkty Arnott są wytwarzane z wykorzystaniem najwyższej jakości komponentów OE zapewniających odpowiednie dopasowanie i funkcjonalność. Każdy produkt jest dokładnie testowany w zakładach w USA i Europie, a jego parametry dostrajane w taki sposób, aby spełniały wymagania konkretnych modeli pojazdów.
Komentarze